Een kwalitatief onderzoek naar de luisteraar van de regionale radiozender ROOS-dagen, februari 2009 De Vos & Jansen Marktonderzoek In samenwerking met.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

De entertainmentbranche bezoek aan een tv studio opname met publiek
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Het doen van eigen onderzoek
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
“Een reis naar Licht”.
Verborgen vormen van pesten
De wereld draait door Uitzending De wereld draait Door.
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Ik ben VERMIST sinds 16 maart 2007 OPSPORING VERZOCHT.
Hogescholen in Dialoog
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Carnaval Wat is de succes factor van carnaval?
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Radio spes Lieve. De nederlandstalige katholieke zender In Brussel en omgeving (24 uur op 24) Wereldwijd: Via
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Enquête.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Ciara ‘The Sand’. Opdracht Observeer het publiek tijdens je bezoek.
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Uitzending bijgewoond van een tv programma.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
NOS Journaal Kijk een week lang het NOS Journaal. Ga op zoek naar de succesfactor.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
CanDo Coaching.
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Muziek: op zoek naar emotie
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Hogeschool Rotterdam Communication & Multimedia Design ABV Mondeling Presenteren / jaar 1 lente ABV zomer Samenwerken Les 3: Teamspirit / Teambelang /
Onze doelen en visie in beeld
Management in de zorg Groep 3 Jacquelien van der plas
Interpunctie, Veghel WEB-CURSUS.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Trans World Radio Laat het Evangelie overal horen!
Solliciteren: wat wil ik?
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Zilveren Kruis Presentatieslides 100% tekst mét subtitel Resultaten tevredenheidsonderzoek LTV Leusden 2015 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
2 Dé trend voor de toekomst: biebonderzoek met een smartphone ProBiblio: Daniëlle Koning Ruigrok NetPanel: Kjell Massen.
Powerpoint presentatie.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Kees Toering, Zendermanager Radio 2 en Radio 5 Datum: februari Muziek als succesformule.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
DE IDEALE REGIOZENDER IN 2010 Workshop ROOSdagen Vincent Everts Krijn Schuurman.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
© UNIEK IN DE KLAS.
H2 Soorten media.
Uitkomsten onderzoek (2018)
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Een kwalitatief onderzoek naar de luisteraar van de regionale radiozender ROOS-dagen, februari 2009 De Vos & Jansen Marktonderzoek In samenwerking met ROOS Alles wat u altijd al wilde weten over uw luisteraar

Inhoudsopgave Achtergrond onderzoek Achtergrond methode Achtergrond respondenten Waardering en gedrag ten aanzien van de regionale radiozender Waardering en gedrag ten aanzien van de website Programmering van de regionale radiozender: nieuws Programmering van de regionale radiozender: muziek Conclusies Inhoud

Doelstelling Inzicht verkrijgen in de waardering, het gedrag en de behoefte van luisteraars ten aanzien van de regionale radiozender. Het gesprek vond plaats in het kader van een workshop tijdens de roosdagen. Het was een live confrontatie tussen programmamakers van diverse regionale radiostations (ongeveer 30) en de luisteraars. Ook de programmamakers van regionale radiozenders kregen de gelegenheid om vragen te stellen aan de deelnemers. Vragen Wat vinden luisteraars van de regionale radio? In hoeverre heeft het nut om informatie op internet te geven over de radioprogramma’s? Welke muziek vinden luisteraars mooi? Welke informatie willen luisteraars? In hoeverre weten programmamakers waar de doelgroep behoefte aan heeft? Achtergrond onderzoek

Achtergrond onderzoek (2/2) Opdrachtgever: Stichting ROOS Onderzoeksmethode: Groepsgesprek van 1,5 uur ( :00) Panel: De respondenten zijn geworven uit het panel van De Vos & Jansen Marktonderzoek Deelnemers: 9 deelnemers in de leeftijdsgroep jaar Tijd: Woensdag 11 februari 2009 Locatie: Hotel Heerlickheijd van Ermelo Moderator: dr. Marnix van Gisbergen Notulen: drs. Bella Makatini

Geslacht: 5 vrouwen en 4 mannen Leeftijd: jaar Regionale radiozenders: RTV Drenthe / Radio Noord-Holland / RTV Utrecht / Radio Rijnmond / RTV oost / Omroep Brabant / Omroep Gelderland Achtergrond respondenten

Waardering en gedrag ten aanzien van de regionale radiozender

Gedrag en waardering ten aanzien van de radiozender Luistergedrag Men luistert op verschillende manieren naar de regionale radiozender. Het merendeel luistert vooral via de stereo. De respondenten luisteren ook via internet (bijvoorbeeld via de website of via een gadget) en zelfs digitaal. Ook in de auto wordt veelvuldig naar de regionale radiozender geluisterd Luisterintensiteit Men luistert dagelijks naar de regionale radiozender. De radio wordt ‘s ochtends doelbewust op deze zender gezet en staat de hele dag aan Afhaakmomenten Herhalingen van de nieuwsuitzending met dezelfde content ‘s Avonds prefereert men televisie Kinderen die de radio op een andere (landelijke) zender zetten (bijvoorbeeld 3FM of SLAM!FM) “De radio staat elke dag aan." “Ik luister altijd in de auto."

Gedrag en waardering ten aanzien van de website van de regionale radiozender

Gedrag en waardering ten aanzien van de website (1/2) Bezoekgedrag Vrijwel alle respondenten hebben de website van de regionale omroep bezocht. Sommige respondenten hebben de website aan hun favorieten toegevoegd. Redenen van bezoek aan de website Luisteren naar de radiozender Raadplegen van de agenda Actuele informatie uit de regio (b.v. kwesties als rondom het IJsselmeerziekenhuis) Trigger via de radio-uitzending (mits interessant) Mogelijk contactmiddel Vrijwel iedereen zou – indien nodig - contact opnemen met de regionale radiozender per . Slechts één Persoon verkiest telefonisch contact boven (“Dan heb je meteen antwoord”) “Als ik iets interessant vind, ga ik het opzoeken" “Ik kijk om te zien wat er is gebeurd, wat ik op televisie kan verwachten en voor specifiek nieuws"

Waardering ten aanzien van de gebruiksvriendelijkheid: De gebruiksvriendelijkheid van de website wordt gemiddeld met een 7,6 gewaardeerd. Vier van de negen respondenten geven een 8. Drie respondenten beoordelen de gebruiksvriendelijkheid van de website met een 7. Niemand kent de gebruiksvriendelijkheid een onvoldoende toe. Slechts één persoon geeft een 6 vanwege de lay-out (“Saaie vormgeving”). De programmamakers beoordelen hun eigen websites veelal met een 7. Drie programmamakers geven een 6. Slechts een enkeling geeft een 8. “Ik vind onze website niet gebruiksvriendelijk.” (Programmamaker) Gedrag en waardering ten aanzien van de website (2/2) “Ik kan me niet voorstellen dat ik iets niet kan vinden.”

Programmering van de regionale radiozender: nieuws

Programmering:nieuws (1/2) Het nieuws uit de regio is de voornaamste reden om naar de regionale radiozender te luisteren Frequentie Vrijwel iedereen stoort zich aan de mate waarin het nieuws wordt uitgezonden en het gebrek aan verversing en afwisseling. Eén respondent is tevreden met het huidige format: regionaal nieuws op het halve uur en landelijk nieuws op het hele uur Voorkeur De gewenste frequentie is één keer per uur. Maximum lijkt drie uitzendingen per uur. In de ochtend staat men meer open voor meer nieuws. Bij uitzonderlijk nieuws is de lengte van de reportage niet relevant (“Ik zet ‘m da n niet uit.”). Enige variatie, bijvoorbeeld verschillende verslaggevers aan het woord, is gewenst maar wordt niet gezien als nieuw nieuws “Er is veel herhaling. Telkens weer diezelfde riedel" “Er is weinig verversing; dat roept irritatie op" “3x is voor mij de limiet"

Nieuwsbrief Vrijwel alle respondenten zouden een nieuwsbrief willen ontvangen. Degenen die het niet zouden willen ontvangen, verwachten dubbele informatie of informatie die hen niet interesseert te ontvangen (“Ik ben bang dat ik informatie krijg waar ik niet op zit te wachten”). Voorwaarden van deze nieuwsbrief zijn: De frequentie mag niet vaker dan één keer per week zijn. De nieuwsbrief dient actuele informatie te bevatten, zoals het laatste nieuws uit de regio, de programmering en de agenda. De nieuwsbrief dient kort en bondig te zijn, bestaande uit enkele headlines waarna men kan doorklikken. “Het moet geen krant zijn." “Dan ga je website ook meer gebruiken."

Programmering van de regionale radiozender: muziek

Voorkeur Het huidige muziekaanbod voldoet, maar een sporadische uitspatting is gewenst Nederlandstalige muziek mag, maar muziek uit de regio heeft geen meerwaarde* Meer inbreng van de D.J. (de smaak van de D.J. en van de luisteraar) Meer muziek uit 2008 Meer verhaal bij het nummer Programmering: muziek (1/3) “Eerst konden luisteraars alleen platen aanvragen uit een lijst. Dat liep slecht. Nu mogen ze zelf kiezen welke platen ze willen aanvragen en krijgen we meer reacties.“ (Programmamaker) * Er waren geen luisteraars uit Zeeland of Limburg aanwezig die volgens de programmamakers meer waarde hechten aan muziek uit de regio

Programmering: muziek (2/3) “De muziek is goed om mee te werken, maar is iets te lief. Het mag af en toe iets Spannender zoals een nummer van Deep Purple.” “Het mag iets gedurfder” “Piratenmuziek is voor mij een afhaakmoment“ “Ik luister nu naar de omroep en niet naar de D.J.” “Als mensen hun eigen nummers kunnen aanvragen, hoor je ook wat iemand beweegt om dat nummer aan te vragen.”

Verhouding tussen muziek en andere programma’s Men prefereert een gevarieerd programma en (meer) gevarieerde muziek. Er is een voorkeur voor Plaatje-praatje, waarbij ook de inbreng van de presentator groter is (lijkt), bijvoorbeeld door aan te geven waarom voor een bepaald nummer is gekozen en welk verhaal daar bij past. De moeilijkheid is dat de meeste luisteraars aangeven de muziek voornamelijk via andere zenders te beluisteren en daar veelal ook de voorkeur aan te geven. Daarnaast geeft men echter ook aan meer muziek te wensen (hoewel men niet altijd op de hoogte is van het huidige muziekaanbod op de regionale zenders). “Ik mis The Stones. De omroep heeft ooit een nummer toegelaten, maar dat mocht eigenlijk niet.’” “Je hoort muziek uit een bepaald jaar en dan vertellen ze bijvoorbeeld ook hoeveel toen een pak suiker kostte.”; “Mensen uit de regio komen aan het woord.” Programmering: muziek (3/3) “De kunst is een goede mix" “Afwisselend: gesprek met luisteraar, soms muziek achter elkaar"

Regionale radiozenders hebben trouwe luisteraars met een vaste routine. o Men zet de radio ‘s ochtends doelbewust aan om naar het nieuws uit de regio luisteren. o Daarna blijft de radio aan staan op de achtergrond (als achtergrondmuziek). o Men haakt af vanwege de herhaling van de nieuwsuitzendingen, de voorkeur voor televisie ‘s avonds en door kinderen die een andere (landelijke) zender verkiezen boven de regionale radiozender. De website van de regionale omroep dient als naslagwerk. o Men raadpleegt het laatste nieuws uit de regio, de programmering en de agenda van de omroep. o Overall wordt de gebruiksvriendelijkheid van de website positief beoordeeld. Men staat open voor de ontvangst van een nieuwsbrief. o Deze nieuwsbrief dient actueel, kort en bondig te zijn. o De gewenste frequentie is maximaal één keer per week. De voorkeur gaat uit naar afwisseling in de programmering. o Luisteraars hebben behoefte aan een zekere mate van afwisseling in de wijze waarop de nieuwsuitzending wordt vormgegeven. o Men prefereert een frequentie van één keer per uur als het gaat om een uitzending van het regionale nieuws. o Ook in de muziek gaat de voorkeur uit naar enige afwisseling als het gaat om de muziekuitzending (continu muziek afgewisseld met plaatje-praatje) en de muziek zel f. Conclusies

Bijlage: achtergrond De Vos & Jansen Na jarenlange onderzoekservaring met alle landelijke media in Nederland, werkt De Vos & Jansen steeds vaker samen op regionaal en lokaal niveau. Deze partijen, zoals regionale radio- en Tv-stations, hebben steeds vaker behoefte aan specifieke informatie om zo de specifieke doelgroep optimaal te bedienen. De Vos & Jansen heeft ruime ervaring met uiteenlopende onderzoeken voor radiostations. Wij werken samen met onder andere Radio 538, Q-music, alle publieke omroepen, SLAM!FM etc. Voor de landelijke radiostations voeren wij onder andere muziek-, imago-, en formatonderzoeken uit. Ook werken we voor diverse digitale, lokale en regionale radiostations en bijbehorende overkoepelende organisaties, zoals Omroep Brabant, Omroep Gelderland, RTV West, Kink FM, Omroep Venlo, BLOS, ORN, CRS, OLON, Nederland.fm etc. Tevens is De Vos & Jansen Marktonderzoek B.V. ISO gecertificeerd, lid van de MOA, Esomar en maakt daarnaast deel uit van Global Market Research.