Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016
To do: Doelen bijeenkomst en onderbouwing Eén onderzoeksvraag klassikaal bespreken In heterogene groepen Peerfeedback op onderzoeksplannen In gekozen groepen oefenen en verdiepen van coachcompetenties Individuele reflectie op werkwijze en leeropbrengst Plenaire terugkoppeling en afsluiting
Doelen bijeenkomst Aan het eind van de bijeenkomst hebben studenten met docenten klassikaal één onderzoeksvraag besproken. De student heeft aan het eind van de bijeenkomst feedback gekregen van andere studenten op zijn/haar onderzoeksplan. De student heeft aan het eind van de bijeenkomst feedback gegeven op het onderzoeksplan van minimaal één andere student.
Vervolg doelen De student oefent en ontwikkelt tijdens bijeenkomst de coachcompetenties : Reflecteren Coachen Samenwerken Leerproces sturen Dit ondermeer in de vorm van samenwerkend leren in verschillend samengestelde subgroepen
Klassikale bespreking onderzoeksvraag met deelvragen
Aan de slag met onderzoeksplan Ingedeelde groepen zoeken elkaar op Gebruik evt. Het boek van Slooter Stel elkaar coachvragen! Zorg dat je van rollen wisselt: gespreksleider, tijdbewaker, bewaker van de open en in reflectie brengende coachvragen Zorg dat je aantekeningen maakt tijdens je rol: wat is jouw bijdrage? Wat is voor jou je leeropbrengst
Groepen Groep 1Groep 2Groep 3Groep 4Groep 5Groep 6 LotteElleRuudJanna Tim Huub MiguelMerveBilalNiels S. Guido Maaike Burak Niels A.LiekeLauraLennartPieter Elvy Maarten
Aan de slag met onderzoeksplan Ingedeelde groepen zoeken elkaar op Gebruik evt. het boek van Slooter & je coachvragen Stel elkaar coachvragen! Zorg dat je van rollen wisselt: gespreksleider, tijdbewaker, bewaker van de open en in reflectie brengende coachvragen Zorg dat je aantekeningen maakt tijdens je rol: wat is jouw bijdrage? Wat is voor jou je leeropbrengst
Korte pauze (5 min)
Coachcompetenties Gebruik je nulmeting Bevraag elkaar op de drie kenmerken die je als hoogst gekwalificeerd hebt. Denk aan vragen als - Waarom heb je jezelf dit cijfer gegeven? - Waarom ben je daar goed in? - Geef eens een voorbeeld? - Hoe heb je dit geleerd? - Gebruik evt. pag. 133 uit Slooter. Indeling groepen:
Coach competenties Formuleer voor jezelf tenminste 2 leerdoelen die vanuit je gesprek net naar boven zijn gekomen Formuleer SMART
Plenaire terugkoppeling Reflecteer op de werkvormen, het samenwerken: jouw rollen in de twee groepen de rol van de groep: wat waren de verschillen tussen de twee groepen? Wat is voor jou leerproces bevorderend geweest? Wat is jouw leeropbrengst van deze bijeenkomst?
Luisteren - sponsopdracht Vorm twee kringen: één binnenkring en één buitenkring. Drie rondes Denk aan: LSD, ANNA, NIVEA, OMA (thuislaten)
Luisteren - sponsopdracht Ronde 1 - Student A noemt, onderbouwt eigen coachvaardigheid aan de hand van de nulmeting waar hij/zij goed in is en geeft voorbeelden hierbij. Student B luistert alleen en geeft non-verbale feedback. Ronde 2 - Student B vat samen en geeft terug. Ronde 3 - Student A reageert op samenvatting. - Student B kan eventueel coachende vragen stellen om student A in reflectie te krijgen over eigen coachkwaliteiten.
Hoe ziet de aankomende tijd eruit? Literatuuronderzoek & data verzamelen Interventie kiezen - Gebruik de dia op de Wiki - Let op! Het gaat er om dat jij je vaardigheden traint. Interventie uitvoeren Data verzamelen Onderzoeksverslag incl. reflectie schrijven
Hoe ziet de aankomende tijd er uit? Je krijgt een Go/no-go. Go: - je hoeft je onderzoeksplan niet opnieuw in te leveren No-go: - Je moet je onderzoeksplan opnieuw inleveren via de mail én de Dropbox. - Eventueel kan je gevraagd worden voor een coachgesprek.
Voor de volgende bijeenkomst: Kijk op de Wiki voor de voorbereiding van bijeenkomst 5