INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Programma – Voorstellen & verwachtingen
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Realisatie kindcentrum
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Presentatie schoolsysteem
Titel: Groeiproces de Ceder.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Herfst 2010 basisschool Jacinta
INFORMATIEAVOND SCHOOLJAAR dinsdag 17 mei 2011.
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Toekomstgericht onderwijs
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Informatieavond bs. De st. Nicolaasschool
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Unitonderwijs en continurooster
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Deskundigheid in Creatief vermogen Utrecht
23 maart 2017 profilering.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Innovatief leiderschap Ervaringsverhaal & lessons learned Jac
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Heb jij ballen voor scrummen?
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!

Waarom een nieuw concept? Beginsituatie en context van de Pilot Inhoudelijk Praktisch en organisatorisch Vragen en dialoog Programma

De groeiende behoefte van kinderen, ouders en begeleiders aan een meer bij deze tijd en onze kinderen passend onderwijsconcept. Waarom een nieuw concept?

Bottum up Rol van de Stichting Inspectie Buitenhoeve als stevige uitgangspositie Beginsituatie en context ‘Pilot’

Wij willen graag de kinderen stimuleren tot creatieve en ondernemende wereldburgers (onderzoekende houding) in verbinding met zichzelf (authenticiteit) en in verbinding met de omgeving (mens, maatschappij, natuur). Missie en visie

Ruimte krijgen om een geheel nieuw onderwijsconcept neer te zetten betekent: Huidige onderwijssysteem bezien, loslaten wat niet werkt en (creatieve) oplossingen bedenken om meer aan te sluiten bij het kind. Uitgangspunten

 ‘Open curriculum’ biedt ruimte en tijd.  Onderwijs maak je samen.  Aanbod komt voort uit de kinderen, de omgeving, de actualiteit en het echte leven. ‘’Kinderen zijn hoofdrolspelers in eigen ontwikkeling’’ Geen leerstof-jaarklassensysteem

 Ruimte aan ‘eigen manieren van leren’  Persoonlijkheidsontwikkeling  Input output  vertrouwen  Onderzoekende houding, eigen verantwoordelijkheid en zelfsturing Niet productgericht, maar een procesgerichte benadering

 Brengt kinderen tot leren  Observeert en geeft voortgang aan de processen  Richt de leeromgeving krachtig in  Coacht en begeleidt  Extra begeleider en experts ‘Leer-kracht’ als regisseur;

 Uitdagen, inspireren, verwondering en activiteit uitlokken  Basis leef-en leeromgeving  Talenteilanden  Ideeën, initiatieven en interesses van kinderen  Projecten met diepgang Krachtige leef-en leeromgeving

 Leren aan het echte leven en het aanbod onttrekken aan het echte leven en de maatschappij om ons heen.  7000 m2 groen speelnatuur Onderwijs buiten de 4 muren van het klaslokaal

 Ontwikkeling van het kind in kaart en inzicht in eigen leren  Ontwikkeling ten opzichte van zichzelf  Alleen de verplichte eindtoets in groep 8  Tussentijds opbrengsten middels: Observaties, groeiplannen en portfolio’s.  Doelen worden samen met het kind gesteld, geëvalueerd en bijgesteld,cyclisch proces  Focus op wat je wel kunt en niet op wat je niet kunt  Kindvolgsysteem: Spectrovita Opbrengsten of ontwikkeling meten?

 Zelf handelen en ervaringen opdoen  Learning by doing: intuïtieve kennisbasis  Samenhang  Creativiteit als middel Ervaringsleren

Meerwaarde  FuncFilip Dochy onderzocht de effectiviteit van verschillende activiteiten. Uit onderzoek blijft dat het vasthouden van ervaringen en onthouden van kennis bepaald wordt door de soort activiteit:  Uitleg beluisteren: 5% Lezen: 10% Informatie verwerken: 20% Demonstratie: 30% Discussiegroepen: 55% Praktijkoefening: 75% In realiteit uitvoeren en aan anderen uitleggen 80%

Meerwaarde alles bij elkaar Kinderen voelen zich serieus genomen Leren is betekenisvol en leuk Motivatie om te leren komt van binnenuit, Onderzoekende houding Zelfvertrouwen Je mag er zijn en wordt gezien Verantwoordelijkheid, Zelfkennis Ervaringskennis ………………….. = Stevige persoonlijkheidsontwikkeling

Start augustus e verdieping en zolder Buitenhoeve kinderen; 2 begeleiders 5 dagen per week, 40 weken per jaar VSO, onderwijs, overblijf en BSO geïntegreerd ( onderwijs) Praktisch en organisatorisch

Eventueel VSO Inloop 9.00 Gezamenlijke start 9.15 Projectonderwijs Maaltijd Coaching + projectonderwijs/ Talenteneilanden Gezamenlijke afsluiting Einde school, start VSO Dagje Buitenhoeveschool

Kwaliteit Animo Ruimtes en locatiegebruik Startsituatie >< toekomst: 25 kind + regisseur + 1 begeleider 40 kind+ regisseur + 3 begeleiders Onderbouw + middenbouw (4 t/m 8) Onderbouw / Middenbouw / Bovenbouw Een Pilot, is dat spannend??

Volgende infoavond: …. Maart Inschrijfprocedure en inschrijfdatum Tijdpad