Een kwestie van kiezen of gekozen worden,…… Het perspectief van kwaliteitsmeting binnen de logopedie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Semester 8 Stage Informatie.
SCO Rijk woensdag 13 juni 2012.
Een gebrek aan patiëntveiligheid
Vrijwillige van werk naar werk fase 1. Van werk naar werk onderzoek2. Van werk naar werk plan U besluit dit plan niet op te volgen: u houdt dit plan voor.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Functionaliteit voor de manager Beoordelingen Afspraken & Notities
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
IZEP cultuurscan Optioneel: subtitel.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Frequent gestelde vragen
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Kwaliteitsmeting binnen de fysiotherapie: een kwestie van kiezen en gekozen worden !! -de audit als instrument voor kwaliteitsontwikkeling binnen de.
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
NZD 2008 / VHT Ouder worden en (stoppen met) zweefvliegen Deel II De praktijk Workshop NZD 8 november 2008.
Kernprocessen van de Act methodiek
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Voorschrift op stofnaam en substitutie
Q-Plan Gebruikersdag 20 april Programma Gebruikersvragen Aanpassingen Q-Plan 4.04 Interne Audit Pauze Toekomst en Strategie Website en helpdeskfunctie.
Workshop “Beoordelen”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Servicegaranties en patiëntenparticipatie drs Jean-Pierre Thomassen
Contracteren wat is uw beste keuze?. Welke opties heb ik? Contracteren Niet-contracteren Contracteren onder voorwaarden Eigen overeenkomst.
Revalidatie E. Drossaer, revalidatiearts
Parametric release Wat is dat?.
Ontwikkeling en vaststelling Regeling Verschuivingsvergoeding 2008/Piet Wesdorp/Going Concern.
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Kijken naar Kinderen Week 4
Spreker(s) dag maand jaar Evaluatiebijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Nazorg “definitie” nazorg diensten die de leverancier blijft verlenen nadat de klant apparatuur of programmatuur heeft gekocht nazorg Betreft bijdragen.
Help! Worden een klokkenluider BP Holdings. Een klokkenluider is een persoon die de openbare of autoriteiten informeert over vermeende wangedrag plaatsvindt.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
1 Een patiënt op de SEH van het MCH, verhalen uit de ziekenhuispraktijk Ivette Janssen, gezondheidsjurist Frans de Voeght, zorgmanager SEH.
Accountantscontrole Beoordeling registratiesystemen 18 juni 2009 Utrecht 1 Stedendag verantwoording GSBIII
Ondersteuning signalering kindermishandeling en implementatie kindcheck middels een NHGDoc alert. AchtergrondNHGDoc ONDERZOEKSVRAAG: Welke oudersignalen.
HANGAR 11 Nol Graas VOLT-Twente 14 mei Hangar 11 Algemeen Geschiedenis Projectafwijkingsbesluit Conclusie.
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
CRM vanuit het incidenten perspectief
Logopedie bij Parkinson
MMV flitstraining: Implementatie online course
Participatiewet en Wajong 2015
Taak 4 De centrale rol van de computer
Voorlichtingsavond 4 mavo
Herregistratie-eisen profielarts donorgeneeskunde
Logopedie bij Parkinson
Polyfarmacie bij ouderen in de tweede lijn
Portfolio, Logboek en Casus
Transcript van de presentatie:

Een kwestie van kiezen of gekozen worden,…… Het perspectief van kwaliteitsmeting binnen de logopedie

Onderwerp tekst Voorstellen Totstandkoming van de kwaliteitstoets Methodisch logopedisch handelen / dossiertoets NVLF richtlijn Organisatie van de praktijk Vragen… Programma

Totstandkoming van de Kwaliteitstoets De rol van de NVLF Door wie wordt het auditproduct in 2014/2015 ingezet? - Kwaliteitstoets vrijwillig - Kwaliteitstoets door selectie Totstandkoming Kwaliteitstoets

Het auditproces (selectie door ZV) Selectie van praktijk door ZV Verzekeraar schrijft praktijk aan Praktijk neemt contact op met auditbureau Auditbureau stuurt formulieren toe Auditafspraak wordt gemaakt Audit wordt uitgevoerd Auditresultaat: positief of negatief Positief: Brief verzekeraar Negatief: Heraudit

Het auditproces (vrijwillige Kwaliteitstoets) Praktijk neemt contact op met auditbureau Auditbureau stuurt formulieren toe Auditafspraak wordt gemaakt Audit wordt uitgevoerd Auditresultaat: positief of negatief Positief: Certificaat Negatief: Evt. Heraudit

De criteria bestaan uit 3 onderdelen: Deel 1: Methodisch logopedisch handelen / dossiertoets Deel 2: NVLF richtlijn Deel 3: Organisatie van de praktijk A. Organisatie B. Privacy en Veiligheid Auditcriteria Kwaliteitstoets

Onderwerp tekst Enkele opmerkingen vooraf: C = conform NC = niet conform NVT = niet van toepassing Rood gemarkeerde vragen zijn vragen waarop een C (conform) gescoord moet worden om de toets te halen (80% score vereist voor een C). De dossiertoets richt zich op de basisgegevens uit de NVLF richtlijn verslaglegging. Auditcriteria Kwaliteitstoets

Onderwerp tekst 1.7 Is de contactreden / hulpvraag van de patiënt vastgelegd? Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 1: De Dossiertoets / MLH

Onderwerp tekst 1.8 Zijn de ervaren functioneringsproblemen (aard van de problemen)*van de patiënt vastgelegd? De aard van de problemen volgens ICF-logopedie: in termen van stoornissen in functies of anatomische eigenschappen en/of beperkingen in activiteiten en/of participatieproblemen. Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 1: De Dossiertoets / MLH

Onderwerp tekst 1.9 Zijn de ervaren functioneringsproblemen (ernst van de problemen) van de patiënt vastgelegd? De ernst van de problemen: in de eigen bewoording van de patiënt, dan wel vastgesteld via een meetinstrument. Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 1: De Dossiertoets / MLH

Onderwerp tekst 1.11 Zijn de algemene basisgegevens t.a.v. het onderzoek vastgelegd? Diagnostische verrichtingen, gebruikte hulpmiddelen (inclusief meetinstrumenten) Zijn de bevindingen van de logopedist, verzameld tijdens het logopedisch onderzoek, vastgelegd? Aard en ernst van de bevindingen (waar mogelijk in maat en getal). Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 1: De Dossiertoets / MLH

Onderwerp tekst 1.13 Is de logopedische diagnose/ conclusie vastgelegd? De logopedische diagnose / conclusie bestaat uit leeftijd, contactreden, functioneringsproblemen in termen van beperkingen, participatieproblemen en stoornissen (ICF-logopedie), ernst functioneringsproblemen, medische factoren, externe factoren, persoonlijke factoren, beloop (tot nu toe), en voor zover mogelijk, verwacht herstel (waar mogelijk in maat en getal). Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 1: De Dossiertoets / MLH

Onderwerp tekst 1.15 Is het beoogde eindresultaat / hoofddoel vastgelegd? Aard, mate waarin, tijdsperiode. Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 1: De Dossiertoets / MLH

Onderwerp tekst 1.16 Zijn de geplande verrichtingen / prestatie vastgelegd? Begeleiden, sturen/oefenen, manuele verrichtingen, informatie/adviezen. Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 1: De Dossiertoets / MLH

Onderwerp tekst 1.18 Is de toestemming van de patiënt voor het verrichten van een voorbehouden handeling vastgelegd? Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 1: De Dossiertoets / MLH

Onderwerp tekst 1.19 Zijn de algemene basisgegevens van de sessie vastgelegd? Datum sessie, afspraken met de patiënt, uitgevoerde verrichtingen/ prestatie (incl. verstrekte informatie/ adviezen), inhoud logopedische behandeling. Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 1: De Dossiertoets / MLH

Onderwerp tekst Wijzigingen Auditcriteria Kwaliteitstoets Zijn de bijstellingen tijdens het behandelproces vastgelegd? 1.21 Zijn de overleggegevens vastgelegd?

Onderwerp tekst Eindevaluatie 1.22 Is een eindevaluatie vastgelegd? Een eindevaluatie bestaat uit een beoordeling van het behandelproces en behandelresultaat (volgens de patiënt en volgens de logopedist). Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 1: De Dossiertoets / MLH

Onderwerp tekst Afsluiting 1.23 Zijn algemene basisgegevens over afsluiting vastgelegd? Datum afsluiting, datum verslaggeving aan verwijzer, nazorg/ afspraken, reden einde zorg. Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 1: De Dossiertoets / MLH

Onderwerp tekst 2.1 Is het gebruik van NVLF richtlijn, indien van toepassing, aantoonbaar in het logopedisch handelen? Het betreft hierbij dossiers waarbij tenminste sprake is van een NVLF richtlijn. Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 2: NVLF Richtlijnen

Onderwerp tekst Logopedie bij de ziekte van Parkinson (2008) Er is aan minimaal drie indicatoren van onderstaande indicatoren uit de richtlijn Logopedie bij de ziekte van Parkinson (2008) voldaan. a. Ik beoordeel zowel het spontane spreken als de stimuleerbaarheid van het spreken met maximale prestatietests. b. Ik ben er in het algemeen zeker van dat de patiënt die ik geschikt acht voor de volledige PLVT- behandeling, overwegend een hypokinetische dysartrie heeft. c. Ik gebruik een hulpmiddel (dB-meter, audio- of video-opname) om de patiënt feedback te kunnen geven over de intensiteit van zijn spreken. d. Ik behandel patiënten die geïndiceerd zijn voor de volledige behandeling met PLVT (LSVT) tenminste 3x in de week gedurende tenminste 4 weken. e. Ik ga bij verslikken na of de invloed van een dubbeltaak kan worden voorkomen. Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 2: NVLF Richtlijnen

Onderwerp tekst Normering NVLF richtlijn Het moet aantoonbaar zijn dat de praktijk de NVLF richtlijn heeft geïmplementeerd. Indien afgeweken is van de richtlijn moet er een motivatie aanwezig zijn waarom er is afgeweken van de NVLF richtlijn. Twee dossiers waarbij sprake is van de richtlijn worden at random getoetst. Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 2: NVLF Richtlijnen

Onderwerp tekst 3.1 Zijn alle in de praktijk werkzame logopedisten geregistreerd in het kwaliteitsregister paramedici? Zie Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 3: Organisatie van de praktijk

Onderwerp tekst 3.2 Is de praktijk aangesloten bij een klachtencommissie voor patiënten? Zie of Aantoonbaar in de praktijk tijdens de toets Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 3: Organisatie van de praktijk

Onderwerp tekst 3.3 Heeft de praktijk een officiële klachtenprocedure? Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 3: Organisatie van de praktijk

Onderwerp tekst 3.4 Brengt de praktijk de klachtenprocedure onder de aandacht van de patiënt? Met ‘onder de aandacht brengen’ wordt bedoeld: de klachtenprocedure is beschikbaar in de wachtruimte en/of is beschikbaar op de website van de praktijk en/of is beschikbaar in ander schriftelijk materiaal. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van de klachtenfolder ‘Wat kunt u doen bij klachten over uw logopedist’, NVLF 2011 Zie Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 3: Organisatie van de praktijk

Onderwerp tekst 3.6 Is er een recent kwaliteitsjaarverslag aanwezig? Een jaarverslag van het afgelopen kalenderjaar dient voor 1 juni gereed te zijn. Vindt de audit plaats voor 1 juni dan is het jaarverslag van twee kalenderjaren terug voldoende. Alleen verplicht voor praktijken bestaande uit twee of meer personen. Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 3: Organisatie van de praktijk

Onderwerp tekst 3.7 Kan de praktijk aantonen dat de continuïteit van de logopedische zorg is gewaarborgd? M.b.t. tot logopedie op scholen staat in de Handleiding ‘Praktijk logopedie op school’ vermeld: De continuïteit van de logopedische behandeling moet geborgd zijn tijden de schoolvakanties. Indien de school gesloten is, is het van belang dat de logopedische behandeling op een andere locatie voortgezet kan worden als een behandelpauze de voortgang van het (positieve) effect van de behandeling zal vertragen. Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 3: Organisatie van de praktijk

Onderwerp tekst 3.8 Kan aangetoond worden dat de rechten van de patiënt (conform de WGBO) aan de patiënt kenbaar worden gemaakt? Bijvoorbeeld informatiefolder is beschikbaar in de wachtruimte en/of informatie op de website en/of andere schriftelijk materiaal. Zie info op: Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 3: Organisatie van de praktijk

Onderwerp tekst 3.10 Is de praktijk ingericht conform de inrichtingseisen van de NVLF? Zie voor de inrichtingseisen: Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 3: Organisatie van de praktijk

Onderwerp tekst 3.11 Is er een plan beschikbaar in geval van calamiteiten? Voorbeelden hiervan staan op de site van het NVLF vermeld Zijn er voorzieningen beschikbaar in geval van calamiteiten? Het betreft hier minimaal de voorzieningen blus- en EHBO-middelen. Denk aan uitgangsbordjes, brandblusser, AED etc. Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 3: Organisatie van de praktijk

Onderwerp tekst 3.13 Zijn er voorzieningen beschikbaar voor het registreren van incidenten? Hiermee wordt bedoeld of gebruik gemaakt wordt van een meldformulier of meldsysteem waarmee incidenten / ongevallen worden geregistreerd. Een incident is een onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de patiënt heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden. Denk hierbij aan een incidentenprotocol waarin de PDCA-cirkel herleidbaar is. Auditcriteria Kwaliteitstoets Deel 3: Organisatie van de praktijk

Onderwerp tekst Vragen,……