PETS! Pesten anders bekeken Alyssa Vanheste
Slachtoffer: stellingen Thornberg (2011): eens een jongere het construct van ‘slachtoffer’ heeft aangenomen, blijkt dit erg hardnekkig. Cowie (2011): jongeren die langdurig slachtoffer geweest zijn van pesten, zijn minder aanwezig zijn op school.
Slachtoffer: gevolgen Verdere afzondering van hun leeftijdsgenoten Geneigd om zichzelf de schuld te geven van de situatie ‘Lijden in stilte’ zonder vrienden Een slechter zelfbeeld
Weerbaarheid: stellingen Cowie (2011): Sommige kinderen zijn beter in staat dan andere om met pestervaringen om te gaan, omdat ze over sterke weerbaarheid beschikken.
Weerbaarheid: ontstaan Voorgaande emotionele ervaringen Geschiedenis inzake vriendschappen en hechte relaties
Weerbaarheid: belang Opbouwen ‘innerlijke krachten’ jongeren en sociale netwerken Onderscheid maken in strategieën die ze hanteren bij pestsituaties Bij bewustzijn kunnen opkomen voor zichzelf Bij bewustzijn rustig blijven in bijzijn van pestende jongere
Het afwijkende kind: stellingen Thornberg (2011): Zelfs jongeren die niet actief mee pesten, willen wegens sociale druk liever geen contact hebben met het slachtoffer. Thornberg (2011): Het slachtoffer is vaak ‘anders of afwijkend’ op de één of andere manier.
Het afwijkende kind: oorzaken Andere kleren Ander uiterlijk Ander gedrag Andere manier van spreken
Het afwijkende kind: gevolgen Social misfit of sociale mismatch Past niet in de groep Isolement binnen de groep Krijgt als kenmerk ‘anders’