PETS! Pesten anders bekeken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Psychologie van de armoede
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Opvoeden in de puberteit
Weerbaarheid De Ark, Schipluiden Ouderavond 8 november 2012
Ontwikkelingstraject kinderen
Snoezelen snuffelen doezelen.
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Computerverslaving.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
Opvoeden van drukke kinderen
Pleegzorg, een haalbaar alternatief?
Pagina 1 1 Ietje Heybroek-Hessels Deelsessie 6 De andere partner Congres 23 mei De Meervaart Amsterdam Het Ouderschapsplan.
Opvoedingsondersteuning
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
PAD Mindfulness en Yoga
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
© Wilma de Hond 2015.
Dossier Empowerment.
Expressie van emoties bij autisme
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Door: Elise, Laura en Anna
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Pesten is meer dan een groepsproces: Ouders doen ertoe! Carolien Gravesteijn, Lector Ouderschap & Ouderbetrokkenheid, Hogeschool Leiden.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Gezins- en wijkgericht werken
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Ouderavond pesten Welkom
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Pesten is kindermishandeling Elyne Deloddere1BASWB RHIZO-projectgroep.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Pesten is kindermishandeling
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
 Roddelbladen moeten verboden worden
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Ontwikkelingspsychologie
Liefde en relaties.
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Doubleren.
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Doubleren.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

PETS! Pesten anders bekeken Alyssa Vanheste

Slachtoffer: stellingen Thornberg (2011): eens een jongere het construct van ‘slachtoffer’ heeft aangenomen, blijkt dit erg hardnekkig. Cowie (2011): jongeren die langdurig slachtoffer geweest zijn van pesten, zijn minder aanwezig zijn op school.

Slachtoffer: gevolgen Verdere afzondering van hun leeftijdsgenoten Geneigd om zichzelf de schuld te geven van de situatie ‘Lijden in stilte’ zonder vrienden Een slechter zelfbeeld

Weerbaarheid: stellingen Cowie (2011): Sommige kinderen zijn beter in staat dan andere om met pestervaringen om te gaan, omdat ze over sterke weerbaarheid beschikken.

Weerbaarheid: ontstaan Voorgaande emotionele ervaringen Geschiedenis inzake vriendschappen en hechte relaties

Weerbaarheid: belang Opbouwen ‘innerlijke krachten’ jongeren en sociale netwerken Onderscheid maken in strategieën die ze hanteren bij pestsituaties Bij bewustzijn kunnen opkomen voor zichzelf Bij bewustzijn rustig blijven in bijzijn van pestende jongere

Het afwijkende kind: stellingen Thornberg (2011): Zelfs jongeren die niet actief mee pesten, willen wegens sociale druk liever geen contact hebben met het slachtoffer. Thornberg (2011): Het slachtoffer is vaak ‘anders of afwijkend’ op de één of andere manier.

Het afwijkende kind: oorzaken Andere kleren Ander uiterlijk Ander gedrag Andere manier van spreken

Het afwijkende kind: gevolgen Social misfit of sociale mismatch Past niet in de groep Isolement binnen de groep Krijgt als kenmerk ‘anders’