Differentiatie Hanneke Tuithof Roxanne Elt Wouter Meijer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Advertisements

Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Presentatie schoolsysteem
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Kun jij de plusklas aan?.
De kleurles Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
Portfolio
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Prisoner’s Dilemma een experiment.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Workshop Open Leercentrum
Symposium Differentiatie
Actieonderzoek instructietafel.
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
De kubus van CSPE succesfactoren!
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
De weg van de leerling met specifieke
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Internationalisering Wiringherlant 3 e klassen Havo en VWO Waarom: Europese betrokkenheid te bevorderen door met andere Europese scholen leerlingen uit.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Lezen: doe het goed voor
Twee bijzondere weken… …om 3 redenen. 1. reizenweek vmbo: 9-13 nov alle vierde klassen vmbo op reis: Barcelona, Londen, Berlijn 11 begeleidende docenten.
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Opdrachten en eindopdracht
Vaco’s
Differentiëren in de Franse les
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Differentiëren & klassenmanagement
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Differentiatie.
Dalton in 3.
Virtual Reality in de les
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Passend onderwijs.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Financiële zelfredzaamheid
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Differentiatie in de klas
Het ultieme masterplan
Bijeenkomsten vakdidactiek
Visie op het economieonderwijs
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Robuust (woordenschat)onderwijs
Transcript van de presentatie:

Differentiatie Hanneke Tuithof Roxanne Elt Wouter Meijer

Opzet van de workshop Wat is differentiatie Voorbeelden uit de praktijk Tips

Definities Differentiatie: doelgericht inspelen op verschillen tussen leerlingen binnen een klassensituatie (interne differentiatie) Leeropbrengst proberen te optimaliseren gebaseerd op een selectie buiten de klas (externe differentiatie) Gebaseerd op meesterproef Franke Kaljee en Ryanne van Zweeden UU 2016

Wanneer had je willen differentiëren?

De discussie… Ik heb geen tijd om iedere leerling in de gaten te houden… Hoe geef ik passend onderwijs vorm? Kan hij/zij niet beter naar de HAVO… Ik heb geen tijd om de hand van elke leerling vast te houden… Ik wil wel differentiëren, maar weet niet hoe?

Plattegrond

HV2N, Havo/vwo determinatie klas Roy Con/H Gijs E vwo Vicky Th Frederique Con Nihad vmbo-t Selina Demba EP, Con Mitchell Sharad vwo? Youran adhd, con Sarah Fleur Ahmed Con/H Quinten Con, Jesper Con Imran Nisrine Kelly Khalid Con Jochem vwo Koen Kim Femke vwo? Junior Kasper vwo, Jelle Job Kovan Gijs T Bureau

Newcastle, Engeland Leesleeftijd ‘target level’ ‘free school meals’

Altijd een vorm van differentiatie

Steigers

Voorbereiding Zodra je een indruk hebt van het verschil in niveau, capaciteit, gedrag, etc. —> leerlingen in groepen categoriseren Maak groepjes of tweetallen —> Vorm = leerlingen van hetzelfde ‘niveau’ Kleur = leerlingen van verschillend ‘niveau’

Voorbeeld werkvorm 1 Niveau van de bronnen is hetzelfde, wel visueel + tekst De opgaven bladen zijn gedifferentieerd (stoplicht kleuren): Basis Uitdagend (extra uitdagend) Het is belangrijk te benadrukken dat het basisniveau geen ‘laag’ niveau is.

Voorbeeld werkvorm 2 Bron 3: (…) Na het verlies van Nederlands-Brazilië in 1654, wordt het kleine eiland Curaçao de belangrijkste bestemming voor de Nederlandse slavenschepen. Het eiland was droog en dor, ongeschikt voor grootschalige plantagelandbouw. Er waren geen edelmetalen en de zoutpannen leverden geen hoge opbrengst op. (…) Curaçao was een droog en dor eiland. Waarom koos de WIC dit eiland om slaven naartoe te brengen? Waarom was Curaçao de ideale plek voor de WIC om slaven te leveren?

Verschil in vraagstelling Discussie! (basis) Welk land is volgens jou meer schuldig als we het hebben over slavenhandel: - Nederland, omdat ze de slaven van Afrika naar Amerika verscheepten. - Spanje, omdat ze de slaven kochten en op eigen plantages lieten werken. Geef 1 argument om je mening ondersteunen: Discussie! (uitdagend) - Nederland - Spanje Geef argumenten om je mening te ondersteunen:

Soorten differentiatie Tempo Niveau Keuze mogelijkheden Instructie Beoordeling

Voorbeelden externe differentiatie Vathorst ter inspiratie Voorbeeld 1 ‘Vive la nation’ Voorbeeld 2 ‘botjesboekje of nijntjeboekje’

Vive la Nation (3h/v) HAVO-versie VWO-versie

Nijntjeboek vs. Botjesboek 4 HAVO (2 weken) 4 VWO (3 weken) In duo’s Vorm ligt vast  Nijntje Inhoudelijke onderdelen worden specifiek benoemd Individueel Vorm is open  eigen personage + eigen verhaal Inhoudelijke onderdelen zijn alleen te vinden via beoordelingsformulier

Hoe had je willen differentiëren?

Tips Aanbieden van keuzes en/of steigers is voor veel docenten een goeie start Bereid voor vanuit je doelen en vanuit de kennis van je leerlingen Geef leerlingen autonomie/zeggenschap over bijv. inhoud, vorm of werkwijze Een sterke instructie is essentieel en kan voor wie het nodig is uitgebreid worden met steigers en/of een verlengde instructie (bijvoorbeeld d.m.v. instructietafel) Geef sterkere leerlingen geen extra werk, maar ander werk (vervang een onderdeel i.p.v. een onderdeel toe te voegen) Durf de ruimte te nemen om aanpassingen te doen voor een individuele leerling (vb: schrap een element of geef ruimte voor een koppeling met actualiteit) M. Berben en M van Teeseling, Differentiëren is te leren CPS 2014