Periode 1 KOP ellen.vandenboomen@han.nl josje.heijnen@han.nl Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Advertisements

6 sleutelbegrippen lesopbouw
Collectief portfolio groep 3
Les 7: het voorbereiden van een les
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Voorbereid op Stage Les 4.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Stagebegeleiding Bijeenkomst 2 Blok 2.
Hoe bereid je lessen voor?
Handelingsplannen.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Didactiek Lesformulier.
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Didactiek Lesformulier.
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Leerling- kenmerken Motivatie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Periode 1 KOP ellen.vandenboomen@han.nl josje.heijnen@han.nl Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014 Periode 1 KOP ellen.vandenboomen@han.nl josje.heijnen@han.nl

Welkom Terugblik vorige week effectief leren en sleutelbegrippen Vooruitblik Drie verwerkingsopdrachten Terugblik op hoofdpunten en opbrengst Bron plaatje: https://www.google.nl/search?q=terugblik&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&tbm=isch&imgil=S9zZDKXWDj44OM%253A%253BUazMBX89wgUhkM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.mobypicture.com%25252Fuser%25252FfoksukJM%25252Fview%25252F5714753&source=iu&fir=S9zZDKXWDj44OM%253A%252CUazMBX89wgUhkM%252C_&usg=__M2rkTh000WBikYSm7GUuf-I6Shw%3D&sa=X&ei=v7AMVLvHHuWN7AaU7oHYBg&ved=0CCcQ9QEwAg#facrc=_&imgdii=_&imgrc=d0W0hBUy69E8IM%253A%3B60ay4bKxyAMiFM%3Bhttp%253A%252F%252Fcobdoetinchem.nl%252Fwp-content%252Fuploads%252F2013%252F07%252Fzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fcobdoetinchem.nl%252Fcategory%252Fgeen-categorie%252Fpage%252F2%252F%3B300%3B300

Leerdoelen voor deze les De studenten kunnen de verschillende onderdelen van het DA-model benoemen en beschrijven De studenten kunnen de lesfasen uit het DI-model benoemen, beschrijven en herkennen Leerdoelen voor deze les De studenten kunnen een casus analyseren op lesfasen uit het DI-model. De studenten kunnen de beginsituatie van hun stageklassen in kaart brengen Bron plaatje: https://www.google.nl/search?q=goal&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=qq0MVPOiFa3T7AaMtIG4Cw&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=cj3N1_uJIAFlYM%253A%3Bu320CT6h5R3VyM%3Bhttp%253A%252F%252Fdnapersonaltraining.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2014%252F02%252Ffoldaway-goal-vlarge.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fdnapersonaltraining.com%252Fgoal-posts%252F%3B600%3B429

Vragen leeswerk/leerdoelen? Literatuur Handboek voor leraren 2.1, 2.3 & 2.4 Effectief leren hoofdstuk 1 & 2 Wiki Voorbereiding Testvragen Bron plaatje: https://www.google.nl/search?q=vragen%3F%3F&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=rg4OVKejOKLA7AbLmIDgAQ&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=28PV9iD47NPDHM%253A%3BAEw_tPP1iQRECM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.zendium.nl%252FLibraries%252FAfbeeldingen%252Fvragen.sflb.ashx%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.zendium.nl%252FVeelgestelde-vragen.aspx%3B240%3B160 Bron plaatje: https://www.google.nl/search?q=loesje+school&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=PaEMVKT-JqWQ7AbWpYCoCA&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=835S6MAqdKQUGM%253A%3BEPlHr46uwZQZbM%3Bhttp%253A%252F%252Flijn17.nl%252Fwp-content%252Fuploads%252F2014%252F06%252Fddf.gif%3Bhttp%253A%252F%252Flijn17.nl%252Feindexamens-wij-krijgen-er-uitslag-van%252F%3B450%3B691

Waarom… (individueel) Is directe instructie docentgestuurd? Is directe instructie ook alweer zo effectief?... Het initiatief ligt bij de docent Docenten bereiden gerichter voor op wat er van leerlingen wordt verwacht. Heldere doelen leiden tot effectiever leren. Bron plaatje: https://www.google.nl/search?q=bananen&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=824TVOfHEeSy7AbdqoGoAw&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=-5qrTMQwD4OaZM%253A%3B7nKcFgBYuRDKLM%3Bhttp%253A%252F%252Fc2.plzcdn.com%252FZillaIMG%252F39f750e268e4d83325f54b0b6db0e176_1399231617.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fplazilla.com%252Fpage%252F4295133456%252Fde-banaan%3B490%3B476

Hoe breng je effectief leren in je lespraktijk? Padlet Effectief leren? http://nl.padlet.com/BoomenEllen/e6x4xh4pq9k6 Hoe breng je effectief leren in je lespraktijk?

Het didactische analysemodel: handig in je voorbereiding! Leerdoelen uit het leerplan of curriculum Beginsituatie van de leerling of groep Leerdoelen die te re-aliseren zijn op basis van de begin- situatie Onderwijsactiviteiten zoals werkvormen en opdrachten Kernonderdelen Consequent bewust van beginsituatie Handboek voor leraren blz. 71 Evaluatie op basis van de leerdoelen uit het leerplan of curriculum

Beginsituatie specifiek bekeken Voorkennis Abstractievermogen Ervaring met onderwijsconcepten Leesvaardigheid Zelfstandigheid Groepsgerichtheid Waarden en normen Motivatie

Directe Instructie (DI) Leerlingen helpen met nieuwe informatie of basisvaardigheden, deze uit te breiden en te verfijnen. Basisstrategie van effectief leren Docentgestuurde onderwijsstrategie Bron plaatje smurf: https://www.google.nl/search?q=oefenen&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=AbEMVPmXK4LT7AbBv4HoDA&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=4HZC2sFlaVwLlM%253A%3Bvp4QsbI64Ff9QM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.symbalooedu.nl%252Fwp-content%252Fuploads%252Fdyn002_original_500_347_jpeg_2595451_cd745023fd7f15f3393e3c2baf79c84b.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.symbalooedu.nl%252Fwoordenschat-oefenen%252F%3B500%3B347 Bron plaatje doelgroep: https://www.google.nl/search?q=basisvaardigheid+economie&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=abIMVKCoA8OR7AaHx4AQ&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=basis+les+economie&facrc=_&imgdii=_&imgrc=GLKyMdOEohbaEM%253A%3BzzNKB4luswi-UM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.overbeterleven.nl%252Fwp-content%252Fuploads%252F2011%252F02%252Feconomie-in-1-les.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.overbeterleven.nl%252Feconomie%252Fboeken%252Feconomie-1-les%252F%3B318%3B166

DI: handig bij voorbereiding en les Bij directe instructie kent het lesontwerp 6 fasen Doelen, taken en leeractiviteiten worden afgestemd Beginsituatie in kaart brengen Lesformulier: hulpmiddel bij je voorbereiding houvast tijdens je les

Fasen in de les (DI) Lesfase 0: Ontwerpen van de les ontwerpen op de kern van de les Lesfase 1: Aandacht richten op de doelen van de les en aansluiten bij voorkennis betekenis geven Lesfase 2: Nieuwe informatie op effectieve wijze aanbieden of voordoen Lees uitleg geven (lesuitvoering)

Fasen in de les (DI) Lesfase 3: Nagaan of de belangrijkste begrippen of vaardigheden zijn overgekomen Lesfase 4: Instructie geven ten behoeve van zelfwerkzaamheid Volledige instructie Lesfase 5: Begeleiden van zelfwerkzaamheid Instructierol Begeleidingrol Lesfase 6: Afsluiten van de les op kernbegrippen

Verwerkingsopdracht 1: Casus DI analyseren Video http://www.leraar24.nl/video/3130/organisatie-van-een-goede-rekenles Kijkvragen: Schrijf de lesfasen DI op Beschrijf kort hoe ze vorm krijgen Welke lestips voor stage haal je er uit? Bron: http://www.google.nl/imgres?imgurl=&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.hoogbegaafd.com%2Fhoe-houd-je-de-leerlingen-bij-een-instructie%2F&h=0&w=0&tbnid=PDtnF4RoFPXKsM&zoom=1&tbnh=194&tbnw=260&docid=jxfiTyOAIvptIM&tbm=isch&ei=zGsTVPD7JvSf7Ab5hYG4CQ&ved=0CBMQsCUoBQ

Verwerkingsopdracht 2: Checklist lesformulier Lees de checklist helemaal door Bepaal voor welke les jij de checklist in wil vullen. Miniles lwg? Les stageschool? (Beknopt) invullen checklist Lees elkaars checklist en geef 1 top en een tip. Uitgangspunt: je moet het zodanig snappen dat je les a.h.w. over zou kunnen nemen.

Bedenk in 1 minuut wat: Terugblik Je meeneemt uit deze les? Wat je verder uit wil zoeken? Wat je op stage uit wil gaan proberen?

Thuiswerk Lezen week 1.4. Handboek voor leraren hoofdstuk 2.5 Effectief leren hoofdstuk 3 + 4 + 5 Vormgeven lesvoorbereidingsformulier (zie Scholar voor voorbeeld)  meebrengen 22 september Voorbereiding thema 1.4 (zie wiki!!)