Periode 1 KOP ellen.vandenboomen@han.nl josje.heijnen@han.nl Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014 Periode 1 KOP ellen.vandenboomen@han.nl josje.heijnen@han.nl
Welkom Terugblik vorige week effectief leren en sleutelbegrippen Vooruitblik Drie verwerkingsopdrachten Terugblik op hoofdpunten en opbrengst Bron plaatje: https://www.google.nl/search?q=terugblik&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&tbm=isch&imgil=S9zZDKXWDj44OM%253A%253BUazMBX89wgUhkM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.mobypicture.com%25252Fuser%25252FfoksukJM%25252Fview%25252F5714753&source=iu&fir=S9zZDKXWDj44OM%253A%252CUazMBX89wgUhkM%252C_&usg=__M2rkTh000WBikYSm7GUuf-I6Shw%3D&sa=X&ei=v7AMVLvHHuWN7AaU7oHYBg&ved=0CCcQ9QEwAg#facrc=_&imgdii=_&imgrc=d0W0hBUy69E8IM%253A%3B60ay4bKxyAMiFM%3Bhttp%253A%252F%252Fcobdoetinchem.nl%252Fwp-content%252Fuploads%252F2013%252F07%252Fzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fcobdoetinchem.nl%252Fcategory%252Fgeen-categorie%252Fpage%252F2%252F%3B300%3B300
Leerdoelen voor deze les De studenten kunnen de verschillende onderdelen van het DA-model benoemen en beschrijven De studenten kunnen de lesfasen uit het DI-model benoemen, beschrijven en herkennen Leerdoelen voor deze les De studenten kunnen een casus analyseren op lesfasen uit het DI-model. De studenten kunnen de beginsituatie van hun stageklassen in kaart brengen Bron plaatje: https://www.google.nl/search?q=goal&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=qq0MVPOiFa3T7AaMtIG4Cw&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=cj3N1_uJIAFlYM%253A%3Bu320CT6h5R3VyM%3Bhttp%253A%252F%252Fdnapersonaltraining.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2014%252F02%252Ffoldaway-goal-vlarge.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fdnapersonaltraining.com%252Fgoal-posts%252F%3B600%3B429
Vragen leeswerk/leerdoelen? Literatuur Handboek voor leraren 2.1, 2.3 & 2.4 Effectief leren hoofdstuk 1 & 2 Wiki Voorbereiding Testvragen Bron plaatje: https://www.google.nl/search?q=vragen%3F%3F&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=rg4OVKejOKLA7AbLmIDgAQ&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=28PV9iD47NPDHM%253A%3BAEw_tPP1iQRECM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.zendium.nl%252FLibraries%252FAfbeeldingen%252Fvragen.sflb.ashx%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.zendium.nl%252FVeelgestelde-vragen.aspx%3B240%3B160 Bron plaatje: https://www.google.nl/search?q=loesje+school&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=PaEMVKT-JqWQ7AbWpYCoCA&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=835S6MAqdKQUGM%253A%3BEPlHr46uwZQZbM%3Bhttp%253A%252F%252Flijn17.nl%252Fwp-content%252Fuploads%252F2014%252F06%252Fddf.gif%3Bhttp%253A%252F%252Flijn17.nl%252Feindexamens-wij-krijgen-er-uitslag-van%252F%3B450%3B691
Waarom… (individueel) Is directe instructie docentgestuurd? Is directe instructie ook alweer zo effectief?... Het initiatief ligt bij de docent Docenten bereiden gerichter voor op wat er van leerlingen wordt verwacht. Heldere doelen leiden tot effectiever leren. Bron plaatje: https://www.google.nl/search?q=bananen&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=824TVOfHEeSy7AbdqoGoAw&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=-5qrTMQwD4OaZM%253A%3B7nKcFgBYuRDKLM%3Bhttp%253A%252F%252Fc2.plzcdn.com%252FZillaIMG%252F39f750e268e4d83325f54b0b6db0e176_1399231617.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fplazilla.com%252Fpage%252F4295133456%252Fde-banaan%3B490%3B476
Hoe breng je effectief leren in je lespraktijk? Padlet Effectief leren? http://nl.padlet.com/BoomenEllen/e6x4xh4pq9k6 Hoe breng je effectief leren in je lespraktijk?
Het didactische analysemodel: handig in je voorbereiding! Leerdoelen uit het leerplan of curriculum Beginsituatie van de leerling of groep Leerdoelen die te re-aliseren zijn op basis van de begin- situatie Onderwijsactiviteiten zoals werkvormen en opdrachten Kernonderdelen Consequent bewust van beginsituatie Handboek voor leraren blz. 71 Evaluatie op basis van de leerdoelen uit het leerplan of curriculum
Beginsituatie specifiek bekeken Voorkennis Abstractievermogen Ervaring met onderwijsconcepten Leesvaardigheid Zelfstandigheid Groepsgerichtheid Waarden en normen Motivatie
Directe Instructie (DI) Leerlingen helpen met nieuwe informatie of basisvaardigheden, deze uit te breiden en te verfijnen. Basisstrategie van effectief leren Docentgestuurde onderwijsstrategie Bron plaatje smurf: https://www.google.nl/search?q=oefenen&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=AbEMVPmXK4LT7AbBv4HoDA&ved=0CAYQ_AUoAQ#facrc=_&imgdii=_&imgrc=4HZC2sFlaVwLlM%253A%3Bvp4QsbI64Ff9QM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.symbalooedu.nl%252Fwp-content%252Fuploads%252Fdyn002_original_500_347_jpeg_2595451_cd745023fd7f15f3393e3c2baf79c84b.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.symbalooedu.nl%252Fwoordenschat-oefenen%252F%3B500%3B347 Bron plaatje doelgroep: https://www.google.nl/search?q=basisvaardigheid+economie&rlz=1C1GGGE_nlNL538NL538&espv=2&biw=1920&bih=947&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=abIMVKCoA8OR7AaHx4AQ&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=basis+les+economie&facrc=_&imgdii=_&imgrc=GLKyMdOEohbaEM%253A%3BzzNKB4luswi-UM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.overbeterleven.nl%252Fwp-content%252Fuploads%252F2011%252F02%252Feconomie-in-1-les.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.overbeterleven.nl%252Feconomie%252Fboeken%252Feconomie-1-les%252F%3B318%3B166
DI: handig bij voorbereiding en les Bij directe instructie kent het lesontwerp 6 fasen Doelen, taken en leeractiviteiten worden afgestemd Beginsituatie in kaart brengen Lesformulier: hulpmiddel bij je voorbereiding houvast tijdens je les
Fasen in de les (DI) Lesfase 0: Ontwerpen van de les ontwerpen op de kern van de les Lesfase 1: Aandacht richten op de doelen van de les en aansluiten bij voorkennis betekenis geven Lesfase 2: Nieuwe informatie op effectieve wijze aanbieden of voordoen Lees uitleg geven (lesuitvoering)
Fasen in de les (DI) Lesfase 3: Nagaan of de belangrijkste begrippen of vaardigheden zijn overgekomen Lesfase 4: Instructie geven ten behoeve van zelfwerkzaamheid Volledige instructie Lesfase 5: Begeleiden van zelfwerkzaamheid Instructierol Begeleidingrol Lesfase 6: Afsluiten van de les op kernbegrippen
Verwerkingsopdracht 1: Casus DI analyseren Video http://www.leraar24.nl/video/3130/organisatie-van-een-goede-rekenles Kijkvragen: Schrijf de lesfasen DI op Beschrijf kort hoe ze vorm krijgen Welke lestips voor stage haal je er uit? Bron: http://www.google.nl/imgres?imgurl=&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.hoogbegaafd.com%2Fhoe-houd-je-de-leerlingen-bij-een-instructie%2F&h=0&w=0&tbnid=PDtnF4RoFPXKsM&zoom=1&tbnh=194&tbnw=260&docid=jxfiTyOAIvptIM&tbm=isch&ei=zGsTVPD7JvSf7Ab5hYG4CQ&ved=0CBMQsCUoBQ
Verwerkingsopdracht 2: Checklist lesformulier Lees de checklist helemaal door Bepaal voor welke les jij de checklist in wil vullen. Miniles lwg? Les stageschool? (Beknopt) invullen checklist Lees elkaars checklist en geef 1 top en een tip. Uitgangspunt: je moet het zodanig snappen dat je les a.h.w. over zou kunnen nemen.
Bedenk in 1 minuut wat: Terugblik Je meeneemt uit deze les? Wat je verder uit wil zoeken? Wat je op stage uit wil gaan proberen?
Thuiswerk Lezen week 1.4. Handboek voor leraren hoofdstuk 2.5 Effectief leren hoofdstuk 3 + 4 + 5 Vormgeven lesvoorbereidingsformulier (zie Scholar voor voorbeeld) meebrengen 22 september Voorbereiding thema 1.4 (zie wiki!!)