De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SAMEN OP WEG. Wie zijn wij? Enige Steinerschool buitengewoon onderwijs in België Buitengewoon lager onderwijs Buitengewoon secundair onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SAMEN OP WEG. Wie zijn wij? Enige Steinerschool buitengewoon onderwijs in België Buitengewoon lager onderwijs Buitengewoon secundair onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 SAMEN OP WEG

2 Wie zijn wij? Enige Steinerschool buitengewoon onderwijs in België Buitengewoon lager onderwijs Buitengewoon secundair onderwijs

3 Organigram Parcivalschool Raad van bestuur algemeen directeur: Hilde Verhaert Pedaogisch directeur buitengewoon lager onderwijs: Tine Schurg Leerkrachten/therapeuten zorgteam Pedaogisch directeur buitengewoon secundair anderwijs: Alwina Janssens Leerkrachten/therapeuten zorgteam

4 Raad van bestuur Voorzitter: Dirk de Schepper Afgevaardige bestuurder: Sven van Goethem Schatbewaarder: Jean Van der Donckt Mede bestuurders: Roger De Grieck, Marcella Backman, Ingmar Bastien

5 Geschiedenis Ontstaan in 1971 – 2 klassen voor leerlingen met leerproblemen van de Steiner - scholen – Opgericht door Ria Pandelaers 2 jaar later erkend als BLO door Ministerie van onderwijs 10 jaar later is het BUSO opgericht (grafische-plastische sierkunsten)

6 Rudolf Steiner 25/27 Februari 1861 – 30 Maart 1925 Wetenschapper, schrijver, filosoof Grondlegger van de antroposofie: –  Na WO 1 – Vrijschoolonderwijs – Antroposofische geneeskunde – Heilpedagogie – Sociale driegeleding – Biologisch-dynamische landbouw 1900: veel voordrachten/ publicaties 1919 oprichting van de “freie Waldorfschule” – Samen met eigenaar sigarettenfabriek – Vrij met de bedoeling dat de overheid geen zeggenschap had

7 Steinerpedagogie Onderwijs voor hoofd, hart en handen Ieder kind is uniek Ontplooien van talenten Ontwikkelingsstof op leeftijd (OV1 en BLO) Deelgenoot maken van de omringende wereld

8 Onze troeven Ritme, rust, regelmaat Verbondenheid Respect voor alles wat leeft en groeit Talenten verder ontplooien Kinderen leren omgaan met beperking Werken in kleine groepen Kunst als proces

9 Structuur van onze school BLO: Type basisaanbod ( type 1 en 8) Type 9 Type 2 Geïntegreerd onderwijs ( GON) BUSO: – OV3: Type basisaanbod ( type 1) Type 9 Type 4 – OV1: Type 2 OVA ( type 9) Type 9 Type 4

10 BLO Type basisaanbod ( type 1 en type 2 Kinderen met een licht mentale beperking of ernstige leerstoornis Onderwijsaanbod in kleine groepen Voorbereiding op een doorstroom naar BUSO OV3 en gewoon onderwijs

11 Vervolg structuur BLO Type 2 Kinderen met een matige tot ernstige mentale handicap Stimuleren van zelfredzaamheid Aanbieden van ontwikkelingsstof Voorbereiden op de doorstroom naar OV1 – OV2 Type 9 Kinderen met een IQ > 60 en autisme Geïntegreerde autiwerking autiklas

12 zorgklas BLO Zorgklas Opvang van kinderen met sociaal- emotionele problemen Time-out Ondersteunen van leraren

13 Geïntegreerd onderwijs - begeleiding Begeleiding van leerlingen in het reguliere onderwijs met expertise van het buitengewoon onderwijs Voor leerlingen met onder andere een ASS-diagnose of leerstoornis. Voor leerlingen van kleuter tot hoger onderwijs Een team van een tiental medewerkers begeleidt in verschillende scholen een 80-tal leerlingen

14 Buso OV3 basisaanbod ( type 1 en type 4 ) Jongeren met een leerstoornis, lichte mentale beperking of een motorische beperking ( bv: DCD) Voorbereiding van de jongeren op een zelfstandig leven in de maatschappij 2 beroepsopleidingen: – Schilder-decorateur – Logistiek assistent OV3 type 9 Jongeren met autisme en een IQ > 60 De jongeren en hun leerkrachten krijgen een geïntegreerde auti - begeleiding

15 Vervolg BUSO: OV1 type 2 OV1 type 2 en type 4 Jongeren met een matige tot ernstige mentale beperking of een motorische beperking Bereiden de jongeren voor op een beschermde leefomgeving Dagcentra Beschermde woonvoorziening Vrijwilligerswerk OVa ( Type 9 of type 4) Jongeren met een normale tot randnormale begaafdheid en ASS Kunnen gewoon onderwijs niet aan wegens te veel druk, hoog tempo,… Velen hebben psychische problemen DCD of een andere motorische beperking cognitieve uitdaging een individueel traject

16 Onze school: leerlingenevolutie

17 Onze school: personeel

18 Onze populatie

19 Financieel plaatje

20 Financieel plaatje Parcivalschool

21 Hoe kunt u ons helpen? Algemene financiële steun voor: » Gebouwen » Klas Marie » Type 9 Steun als lid van onze raad van bestuur ivm: » financiën » architectuur » juridische zaken Managementhulp

22 Financiële steun Minder schenkingen van ouders, kansarme leerlingen Nieuwbouw 3, 70% gesubsidieerd, de rest zelf bekostigen: € Tijdelijke locatie wegens verwijderen van noodlokalen en start nieuwbouw 3 is financieel niet haalbaar Huur van gebouwen op dit moment kost reeds veel geld: € per jaar Praktische hulp: uitvoeren van onderhoud – en bouwwerkzaamheden

23 Gebouwen Afgekeurde gebouwen ivm veiligheid Te kleine lokalen Te weinig lokalen 6 noodlokalen, zijn onbruikbaar verklaard voor september 2015, worden gesloten Te veel investeringen nodig om alles in orde te maken

24 Wat hebben wij reeds gedaan? Zoektocht naar sponsors Koning Boudewijnstichting Masterplan nieuwbouw 3 en 4 Versterking raad van bestuur Binnenkort aanvang NB3

25 Hoe kan je ons bereiken? Adres: Lamorinièrestraat Antwerpen Telefonisch: Website: Contactpersoon: Alwina Janssens en Hilde Verhaert


Download ppt "SAMEN OP WEG. Wie zijn wij? Enige Steinerschool buitengewoon onderwijs in België Buitengewoon lager onderwijs Buitengewoon secundair onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google