De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”

Verwante presentaties


Presentatie over: "Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”"— Transcript van de presentatie:

1 Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”

2  Schoolspecs  Montessori  Beta op het MLA nu  Problemen / groeirichtingen Opzet

3  MAVO, HAVO, Atheneum, Gymnasium  +/- 1900 lln. ; 152 docenten; 30 lio’s/stagieres; 40 OOP  Montessori onderwijs (later meer)  Cultuurprofielschool  Projectweken (laatste week van een blok)  KWT (een uur per dag)  Geen opgegeven huiswerk Schoolspecs

4  De scholen voor voortgezet montessorionderwijs hebben drie brede ontwikkelingsdoelen voor de leerlingen:  zelfstandigheid  creativiteit (in brede zin)  maatschappelijke bewustwording/verantwoordelijkheid  Daarnaast zijn zes karakteristieken vastgesteld die voor montessorischolen voor deze leeftijdsgroep typerend zijn Montessori

5  Montessorionderwijs is niet alleen gericht op de cognitieve ontwikkeling van de leerling, maar ook op de sociale, emotionele, creatieve en morele ontwikkeling. 1. Hoofd, hart en handen

6  Keuzes maken is een voorwaarde voor de ontwikkeling van zelfstandigheid. 2. Leren kiezen

7  Reflectie leert leerlingen zelf vast te stellen waar zij staan in hun ontwikkeling en daarnaar te handelen. 3. Reflecteren

8  De leeftijd van 12 tot 18 jaar is een gevoelige periode voor socialisering. Daarom vormt het van en met elkaar leren een belangrijk onderdeel van het montessorionderwijs. 4. Sociaal leren

9  Dit geeft leerlingen de mogelijkheid de werkelijkheid zoveel mogelijk als geheel te onderzoeken. 5. Samenhang in leerstof

10  Het leren van bekwaamheden en het verwerven van een maatschappelijke rol, vindt binnen en buiten school plaats. 6. Binnen en buiten school

11 Wat merk je hier nou van?  Doorlopende discussie over onderwijs (pedagogisch en didactisch) onder collega’s  Activerende didactiek  Differentiatie  School “leuk” maken  Schoolsfeer (vertrouwen, vriendelijk, mensen voor regels)  KWT  Werkweken en projectweken  Veel keuze (planning, vakken (MW, Drama, Filo, Wi-D)  Omgang docent – leerling heel gelijkwaardig  Meisjesschool (2/3 meisjes) Montessori (2)

12  Sterke vakken?  Talen  Kunst-vakken (Museumkwartier)  Geschiedenis (“verhalen vertellen”)  Minder vakkennis, meer zelf-kennis?  Leukere, completere mensen? Het MLA “Niet omdat het moet maar omdat het leuk is”

13  Keuze voor NG/NT achtige profielen ongeveer even groot als EM en CM achtige profielen samen  Betaverdiepingsklas en ontwerpklas in 1 e en 2 e jaar (naast sportklas, muzische kunstklas en beeldende kunstklas)  Geen NLT  Minder goed neergezet dan ander vakken  Waarom minder:  Montessori ouders komen vanuit de alternatieve sfeer  Invloed van de culturele profiel van de stad Amsterdam  Beta-vakken eisen discipline wat minder “leuk” is Beta op het MLA nu

14  Nauwelijks samenwerking tussen na, sk, bi, wi  Oude voorzieningen  Geen lijn in practica door de jaren heen  Überhaupt weinig practicum in bb.  Eerder genoemde gebrek aan ‘status’ Problemen / groeirichtingen


Download ppt "Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”"

Verwante presentaties


Ads door Google