De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BEGRIP IN KAART: ‘CONCEPT MAPS’ IN DE KLAS ir. Roland Meijerink Herbert Vissers College dr. Jan van der Veen Universiteit Twente WND Conferentie 11 december.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BEGRIP IN KAART: ‘CONCEPT MAPS’ IN DE KLAS ir. Roland Meijerink Herbert Vissers College dr. Jan van der Veen Universiteit Twente WND Conferentie 11 december."— Transcript van de presentatie:

1 BEGRIP IN KAART: ‘CONCEPT MAPS’ IN DE KLAS ir. Roland Meijerink Herbert Vissers College dr. Jan van der Veen Universiteit Twente WND Conferentie 11 december 2010, Noordwijkerhout Herbert Vissers College

2 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 2 PROGRAMMA  Introductie Aan de slag! (1)  Achtergrond  Onderzoek  Aan de slag! (2) & (3)  Reflectie & discussie

3 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 3 INTRODUCTIE  Wat is een begrippenkaart?

4 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 4 cognitieve kaart ‘mind map’begrippenkaart begrippenverbindingen structuurhierarchie beweringen kan zijn bestaat uit heeft vormen INTRODUCTIE: WAT IS EEN BEGRIPPENKAART? geeft weer kennis

5 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 5 VOORBEELD: “HOE IS EEN ATOOM OPGEBOUWD?”

6 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 6 AAN DE SLAG! (1)  Maak op A4’tje begrippenkaart rond “Donald Duck”  Gebruik deze beweringen: 1. Donald Duck woont in Duckstad. 2. Hortensia is de moeder van Donald. 3. Hortensia is de zus van oom Dagobert. 4. Woerd "Snater" is de vader van Donald. 5. Dumbella is de zus van Donald. 6. Dumbella is de moeder van Kwik, Kwek en Kwak. 7. Donald zorgt voor Kwik, Kwek en Kwak. 8. Donald's vriendinnetje heet Katrien. 9. Zijn rivaal Guus Geluk is ook verliefd op Katrien. 10. Donald is heel opvliegerig.

7 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 7 AAN DE SLAG! (1)  Probeer de kaart uit te breiden Hortensia moeder van Donald Dagobert zus van Dumbella zus van moeder van?oom van

8 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 8 AAN DE SLAG! (1)

9 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 9 AAN DE SLAG! (1)  Wat is lastig?  Wat is leuk?  Wat ‘voelt’ nuttig?

10 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 10 ACHTERGROND  Hoe ‘werken’ begrippenkaarten?

11 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 11 ACHTERGROND  Novak & Gowin, jaren ‘70  Betekenisvol leren (Ausubel) kapstok (scaffolding) zone van naaste ontwikkeling (ZPD) +Betere overdracht naar nieuwe problemen en contexten -Vereist initieel meer tijd en aandacht

12 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 12 ACHTERGROND: BETEKENISVOL LEREN levende dingen dierenplanten mensen levende dingen vogels kan zijn eten kan zijn Opname Voortschrijdend onderscheid

13 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 13 ACHTERGROND: VARIANTEN  Begrippenkaarten zijn heel divers individueel vs. groepen incidenteel vs. structureel zelf maken vs. raamwerk aanvullen leerling vs. docent samenvatten vs. ontdekken software vs. handmatig standaard vs. cyclisch  Implementatie hangt sterk van beoogde doel af

14 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 14 ONDERZOEK: LEVERT HET WAT OP?  Behalen studenten die incidenteel met begrippenkaarten werken betere leerresultaten dan andere studenten? Meijerink, R. & van der Veen, J. T. (2010) Incidental Use of Concept Maps and Its Effects on Student Understanding of Optics Proceedings of 2010 NARST Annual International Conference March 2010, Philadelphia (PA)

15 experimentele klas (N = 33) controle klas (N = 32) pre-test uitleg begrippenkaarten 9 reguliere lessen: uitleg sommen practica pre-opdracht 7 reguliere lessen post-opdracht post-test enquete post-test enquete proefwerk Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 15 ONDERZOEK: OPZET tijd

16 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 16 ONDERZOEK: PRE vs. POST-TEST  Identieke MC-begripstest voor én na lessenserie  Experimentele klas verbetert zich significant  Controle klas verbetert zich nauwelijks p = 0.01 n.s. (schaal 1-10)

17 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 17 ONDERZOEK : EXERIMENTELE vs. CONTROLE KLAS  Experimentele klas doet het beter dan controle klas  Zowel op proefwerk (berekeningen) als post-test (begrip) n.s. p = 0.002p = (schaal 1-10) n.s.

18 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 18 ONDERZOEK: ENQUETE  Geen significante verschillen in waardering Natuurkunde  Kaarten niet hoger gewaardeerd dan andere activiteiten n.s. (schaal 1-4)

19 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 19 ONDERZOEK: CONCLUSIE  Behalen studenten die incidenteel met begrippenkaarten werken betere leerresultaten dan andere studenten?  Ja.  Waarom? activeren van voorkennis samenvatting ‘novelty effect’  Vervolgonderzoek vergelijkbare resultaten met ‘gewone ’ samenvatting onderzoek naar structurele toepassing nodig

20 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 20 AAN DE SLAG! (2)  Maak een begrippenkaart obv de samenvatting Verzamel begrippen op de (halve) Post It’s Verdeel de Post It’s over het papier Maak verbindingen tussen de begrippen

21 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 21 AAN DE SLAG! (2)  Wat is lastig?  Wat is leuk?  Wat ‘voelt’ nuttig?

22 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 22 AAN DE SLAG! (2) – AANTAL CONCEPTEN veelweinig

23 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 23 AAN DE SLAG! (2) – SOORTEN STRUCTUREN leegketen netwiel

24 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 24 AAN DE SLAG! (2) - MISCONCEPTIES kleuren vormen samen wit kleuren vormen samen zwart

25 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 25 AAN DE SLAG! (3)  Vul de ontbrekende woorden in

26 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 26 AAN DE SLAG! (3)  Wat is lastig?  Wat is leuk?  Wat ‘voelt’ nuttig?

27 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 27 WAT VINDEN LEERLINGEN? +– “Heel handig als een hulpmiddel bij bijvoorbeeld het begin van een hoofdstuk om even op te frissen.” “Ze zijn wel handig als je er goed in bent. Maar ik vind het niet zo heel leuk om er mee te werken.” “Ze zijn erg handig als leermiddel. Je hebt snel en duidelijk een goed overzicht van de lesstof.” “Soms waren ze handig en leuk om te doen, maar soms ook erg ingewikkeld.” “Ze geven een mooi overzicht van allerlei onderwerpen die met elkaar verbonden zijn.” “Irritant en het duurt lang om ze te maken.” “Handig als samenvatting en je leert al veel van als je hem maakt.” “Ik vind ze handig en ze zijn wel leuk.”

28 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 28 WAT DOE IK ER MAANDAG MEE?  Maak zelf eens een kaart, vóór een nieuw hoofdstuk visualiseer het leerproces voor leerlingen  Geef een invul-oefening als kennismaking vb. kaarten uit de methode ‘Newton’  Maak een ‘afgebakende’ opdracht werken met een setje begrippen  Formuleer een ‘open’ opdracht (samenvatting) curriculum in kaart brengen met examenkandidaten

29 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 29 REFLECTIE & DISCUSSIE Bedankt voor jullie aandacht! Thesis, artikel & presentatie staan online: Contact?

30 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 30 DANKWOORD  ir. Egbert Altena & leerlingen SG De Grundel (Hengelo, Ov.)  Herbert Vissers College (Nieuw-Vennep)  Universiteit Twente / ELAN (Enschede)

31 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 31 BACK-UP SLIDES

32 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 32 BACK-UP: RESULTATEN ENQUETE

33 Begrip in kaart: ‘concept maps' in de klas 33 BACK-UP: DIVERSE RESULTATEN


Download ppt "BEGRIP IN KAART: ‘CONCEPT MAPS’ IN DE KLAS ir. Roland Meijerink Herbert Vissers College dr. Jan van der Veen Universiteit Twente WND Conferentie 11 december."

Verwante presentaties


Ads door Google