De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ResearchLab V1 Blok 2 2007-2008 hoorcollege 3 © R. Buisman.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ResearchLab V1 Blok 2 2007-2008 hoorcollege 3 © R. Buisman."— Transcript van de presentatie:

1 ResearchLab V1 Blok hoorcollege 3 © R. Buisman

2 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman2 Vandaag Afgelopen week: samenvatting Enquête: uitleg en tips & tricks. Voorbereiding werkgroep

3 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman3 Afgelopen week Onderwerp bepalen Formuleren onderzoeksvraag Voltooien onderzoeksplan Soms: aanzet tot verkennen van het veld

4 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman4 Onderzoeksproces Onderwerp bepalen Onderzoeksvraag bepalen Onderzoeksplan opstellen  –Resultaten literatuurstudie –Onderzoeksvraag –Onderzoeksopzet (wie, waar, wanneer, hoe, waartoe?) Contact leggen met onderzoeksgroep Enquêtevragen formuleren Interviewvragen formuleren Start onderzoek Analyse resultaten Onderzoeksverslag

5 Enquête Tips and tricks

6 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman6 Enquête (survey) Kenmerkend voor enquêtes is de grootschaligheid. Doel is om bij een onderzoeksgroep vast te stellen wat… –de verdeling van verschijnselen in de maatschappij is (bijv.: werkeloosheid) –de kenmerken van personen zijn (opleidingsniveau) –het gedrag is (televisiekijken) –de persoonsgegevens zijn (geslacht) of –de opinies zijn (mening over kabinetsbeleid)

7 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman7 Enquête - in het nieuws 21minuten.nl vraagt Nederlanders mening over democratie en overheid In een speciale editie van 21minuten.nl kunnen inwoners van Nederland online hun mening geven over onze democratie en onze overheid. De resultaten worden op 5 oktober bekendgemaakt ter gelegenheid van de 'Week van de Democratie', een themaweek die in 25 landen wordt georganiseerd. Tot en met 23 september kunt u deelnemen aan het onderzoek.

8 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman8 Tips & Tricks 1: hoe? Medium telefoon (telemarketeers) flyer / face-to-face (tevredenheids- onderzoek NS) on-line (via mail, of bij bezoek aan site) Sturing/toelichting Ja, bij afnemen Ja, bij uitdelen/invullen Nee!

9 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman9 Tips & Tricks 2: waarom? Doelgroep Verkennend (eenmalig) Verdiepend (herhaald) Kenmerk Gericht op in kaart brengen van een bepaalde groep, problematiek of voorkeur. Gericht op in kaart brengen achtergronden of trends van groep, problematiek of voorkeur, voorbeeld: panelonderzoek bij stem- of kijkgedrag.

10 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman10 Tips & Tricks 3: vraagstelling Vraagstelling Open (interview, bewering) Gesloten (tick box, meer/minder) Voor / nadeel - Lastig om uniform te maken + Onverwachte inzichten + Eenduidige antwoorden, snel te verwerken (grote groepen) - Geen onverwachte inzichten

11 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman11 Tips & Tricks 4: de gebruiker Gebruiksvriendelijk Beloning / belang Lengte / ingewikkeldheid Opmaak / indeling Kenmerk Waarom wil men de enquête invullen, wat hangt er voor de gebruiker van af? Hoe lang duurt het invullen, hoeveel tijd heeft de gebruiker, sluit de enquête aan bij kennis en kunde van de gebruiker? Belangrijke informatie bovenaan (als enquête maar half ingevuld), persoonlijke info onderaan. Geen overbodige informatie, bijvoorbeeld bij flyer: leeftijd en geslacht zelf invullen.

12 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman12 Enquête - online Gratis online enquêtes houden kan op: (max 10 dagen)www.zoomerang.com (resultaten plubiceren)http://www.thesistools.com Of google zelf even, maar… voorwaarde is onbeperkt aantal vragen

13 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman13 En nu… Surf naar https://intra.iam.hva.nlhttps://intra.iam.hva.nl Click op de link (zoomerang) in het meeste recente V1: ResearchLab bericht. Doe mee aan het onderzoek.

14 V1 ResearchLab 07-08(c) R. Buisman14 Nog even… Voltooi het onderzoeksplan (printen en meenemen naar de werkgroep) Vul de online enquête van mij in (check intranet). Formuleer de eerste 10 voorlopige vragen van de enquête voor eigen onderzoek.

15 Q & A


Download ppt "ResearchLab V1 Blok 2 2007-2008 hoorcollege 3 © R. Buisman."

Verwante presentaties


Ads door Google