De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering."— Transcript van de presentatie:

1 Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering

2 Stelling 1 De kosten van een fysieke boekhandel zijn groter dan die van een pure online-boekhandel.

3 KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1 Personeel

4 Klassiek Model Consument advies info bestelling aankoop Boekhandel

5 KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1 PersoneelFulfilment

6 Magazijn van Amazon

7 KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2Handelspand2 33

8 Sb pand

9 Locaties A - Locaties Bestemming Impuls B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Bestemming Impuls

10 Schematisch: PROCONTRA A – LOCATIE Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PROCONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A- locatie

11 KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2HandelspandMarketing2 33

12 MARKETING = 15 à 20 % van de omzet

13 KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2HandelspandMarketing2 3Voorraden3

14

15 Topics klassiek model Nice to have Need to have IMPULSE DESTINATION

16 Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde

17 Winkelvoorraad is duur en risicovol:  een “kapitaal”  dervingsrisico  afschrijvingsrisico

18 Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotatiesGrootdistributieBeststellers Gemiddelde rotatiesAlgemene boekhandelsBestsellers & Long tail Lage rotatiesWetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail

19 KostenBoekhandelWebwinkelKosten 1PersoneelFulfilment1 2HandelspandMarketing2 3VoorradenICT3

20 Online = uitgesproken ICT – gedreven.  Van E- naar M- commerce naar … ?  CRM  Algoritmen zijn de verkopers.

21 Stelling 2 Een gereglementeerde boekenprijs is de redding voor de (kleine) boekhandel.

22

23 Stelling 3 Het fysieke boek is op sterven na dood.

24

25 Cijfers 2014, bron GFK Papieren boekenE-boeken 97.1 %2.9% Onder drukStijgend

26 Papieren boekenE-boeken Hybride lezen

27 Stelling 4 Omnichannel is de toekomst.

28 DECOMPOSITIE VAN HET KOOPPROCES

29 Omnichannel Consument

30 Omnichannel Logistiek Communicatie Informatie Snelheid Flexibiliteit Betrouwbaarheid Convenience Persoonlijke service online offline boekhandel

31 Omnichannel Consument Boekhandel Fysieke winkel – experience! Online winkel Gesegmenteerde Communicatie - CRM 24/7 Mobiel shoppen

32 Signeersessie reëelOnline signeersessie

33 SB-personeel & SB –webshop Albert Heijn Online & Winkel Albert Heijn

34 Met dank voor uw aandacht Guido De Smet


Download ppt "Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering."

Verwante presentaties


Ads door Google