De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren Dialoogsessie Onderwijsinnovatie 27 oktober 2015 Expertteam Toetsen Ellen de Kwant.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren Dialoogsessie Onderwijsinnovatie 27 oktober 2015 Expertteam Toetsen Ellen de Kwant."— Transcript van de presentatie:

1 Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren Dialoogsessie Onderwijsinnovatie 27 oktober 2015 Expertteam Toetsen Ellen de Kwant en Karin Vogelaar

2 Programma  Leerwegonafhankelijke toetsing (LOT) binnen onderwijsinnovatie  LOT in de context van gepersonaliseerd leren  Praktijkopdacht LOT  Verkenning naar de onderwijspraktijk  Dialoog over LOT

3 Plaats van leerweg onafhankelijke toetsing (LOT)

4 Bij leerwegonafhankelijk toetsen liggen de leeruitkomsten vast en kan de weg daar naar toe, de leerweg, verschillen. Werkdefinitie LOT

5 A. Leeruitkomsten zijn leidend voor de ontwerpvolgorde: n Het toetsprogramma (vast) is leidend voor het ontwikkelen van het onderwijsprogramma (flexibel.) n De leeruitkomsten (vast) zijn leidend voor het ontwikkelen van de onderwijsactiviteiten (flexibel). Ontwerpeisen LOT

6 B. Leeruitkomsten zijn leidend voor het bepalen van de leerinhoud. n Het examenprogramma is gebaseerd op het toetsprogramma (vast). n Toetsen zijn gebaseerd op de leeruitkomsten (vast); onderwijsactiviteiten (flexibel) maken geen onderdeel uit van de toets. Ontwerpeisen LOT

7

8 n Lees de toetsinformatie n Bespreek onderstaande vragen: n Kan deze toets LOT afgenomen worden? n Wat is er nodig om deze toets LOT te maken? n Wat zijn de aandachtspunten? n Nabespreken n Welke inzichten? n Wat neem je mee? Praktijkopdracht 15 min.

9 LOT in de context van gepersonaliseerd leren

10 Mogelijke leerwegen

11 n Hoofdlijnen onderwijsprogramma ‘vast’ n Student bepaalt eigen accenten binnen de onderwijseenheid. Binnen de onderwijseenheid: n Transparantie over de leeruitkomsten n Aanbod van diverse relevante leeractiviteiten n Begeleiding studenten m.b.t. keuzes n Flexibiliteit m.b.t. moment aantonen leeruitkomsten. Globale leerweg met eigen accenten

12 n Flexibilisering op het niveau van het onderwijsprogramma (en onderwijseenheid) n Student bepaalt (onder begeleiding) eigen leerweg. Niveau van onderwijsprogramma: n Transparantie over de leeruitkomsten n Aanbod van diverse relevante onderwijseenheden en een mix van onderwijsactiviteiten. n Student krijgt invloed op de wijze waarop de leeruitkomsten worden aangetoond, toetsmoment en/of vorm Persoonlijke leerweg

13 Dialoog LOT

14 Afronding


Download ppt "Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren Dialoogsessie Onderwijsinnovatie 27 oktober 2015 Expertteam Toetsen Ellen de Kwant."

Verwante presentaties


Ads door Google