De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.economielokaal.nl HAVO/VWO Het prijsmechanisme Hoe komen producten en prijzen tot stand?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.economielokaal.nl HAVO/VWO Het prijsmechanisme Hoe komen producten en prijzen tot stand?"— Transcript van de presentatie:

1 HAVO/VWO Het prijsmechanisme Hoe komen producten en prijzen tot stand?

2 Prijsmechanisme Adam Smith (±1770) ‘Als iedereen zijn eigenbelang nastreeft, zullen alle inspanningen, als geleid door een onzichtbare hand, aan de gehele samenleving ten goede komen’ Eigenbelang = inkomen verdienen, status, enz.. PRIJS stuurt de inspanningen Maar hoe komt die prijs tot stand?

3 De vraagfunctie Als de prijs daalt, neemt de vraag toe. voor het (reken)gemak maken we daar een rechte lijn van Bij een prijs van € zijn slechts een paar mensen bereid deze auto te kopen Bij een prijs van € zijn al wat meer mensen bereid deze auto te kopen Bij een prijs van € zijn veel mensen bereid deze auto te kopen. Een enkeling zelfs 2! Als de auto slechts € kost wordt de vraag naar deze auto héél groot euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln)

4 De aanbodfunctie Als de prijs stijgt, neemt het aanbod toe. voor het gemak hebben we er nu direct een rechte lijn van gemaakt En voor € zijn er zeer veel bedrijven bereid om de auto te maken Bij een prijs van € zijn veel meer bedrijven bereid deze auto te verkopen Bij een prijs van € Zijn enkele bedrijven bereid deze auto te verkopen Voor een bedrag van € is geen enkel bedrijf bereid de auto te maken/verkopen euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln)

5 De evenwichtsprijs Vraag en Aanbod ‘vinden elkaar’ bij (ongeveer) € euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln) QvQv QaQa Zouden producenten tóch € vragen, ontstaat er een aanbodoverschot Om de auto’s kwijt te raken, moeten de producenten hun prijs laten dalen Zouden producenten € vragen, ontstaat er een vraagoverschot Consumenten overbieden elkaar, waardoor de prijs gaat stijgen Dit prijsmechanisme stuurt dus vraag en aanbod, het proces is voor niemand zichtbaar, vandaar ‘de onzichtbare hand’

6 VWO een voorbeeld Milton Friedman (Amerikaans econoom) De potlood van Friedman

7 De markt als organisator Allocatie “Verdeling van de productiefactoren” Productiefactoren/ productieproces –Arbeid loon –KapitaalRente (interest) –NatuurHuur/pacht –OndernemerschapWinst


Download ppt "Www.economielokaal.nl HAVO/VWO Het prijsmechanisme Hoe komen producten en prijzen tot stand?"

Verwante presentaties


Ads door Google