De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.economielokaal.nl Hoe komen producten tot stand? Het prijsmechanisme.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.economielokaal.nl Hoe komen producten tot stand? Het prijsmechanisme."— Transcript van de presentatie:

1 Hoe komen producten tot stand? Het prijsmechanisme

2 Een voorbeeld Milton Friedman (Amerikaans econoom) m.b.v. een potlood.

3 Productiefactoren Hout Grafiet IJzererts Aardolie Mensen die… -bomen hakken -werken in de mijn -werken in de potloodfabriek Graafmachines Motorzagen ‘Potloodmachines’ Enz.. Ondernemers die een bedrijf willen beginnen ARBEID NATUUR KAPITAAL ONDERNEMERSCHAP PRODUCTIEFACTORENPRIMAIR INKOMEN BELONING loon pacht huur, rente winst

4 Prijsmechanisme Adam Smith (±1770) ‘Als iedereen zijn eigenbelang nastreeft, zullen alle inspanningen, als geleid door een onzichtbare hand, aan de gehele samenleving ten goede komen’ Eigenbelang = inkomen verdienen, status, enz.. PRIJS stuurt de inspanningen Maar hoe komt die prijs tot stand?

5 De vraagfunctie Als de prijs daalt, neemt de vraag toe. voor het (reken)gemak maken we daar een rechte lijn van Bij een prijs van € zijn slechts een paar mensen bereid deze auto te kopen Bij een prijs van € zijn al wat meer mensen bereid deze auto te kopen Bij een prijs van € zijn veel mensen bereid deze auto te kopen. Een enkeling zelfs 2! Als de auto slechts € kost wordt de vraag naar deze auto héél groot euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln)

6 De aanbodfunctie Als de prijs stijgt, neemt het aanbod toe. voor het gemak hebben we er nu direct een rechte lijn van gemaakt En voor € zijn er zeer veel bedrijven bereid om de auto te maken Bij een prijs van € zijn veel meer bedrijven bereid deze auto te verkopen Bij een prijs van € Zijn enkele bedrijven bereid deze auto te verkopen Voor een bedrag van € is geen enkel bedrijf bereid de auto te maken/verkopen euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln)

7 De evenwichtsprijs Vraag en Aanbod ‘vinden elkaar’ bij (ongeveer) € euro’s Markt voor kleine auto’s aantal auto’s (x mln) QvQv QaQa Zouden producenten tóch € vragen, ontstaat er een aanbodoverschot Om de auto’s kwijt te raken, moeten de producenten hun prijs laten dalen Zouden producenten € vragen, ontstaat er een vraagoverschot Consumenten overbieden elkaar, waardoor de prijs gaat stijgen Dit prijsmechanisme stuurt dus vraag en aanbod, het proces is voor niemand zichtbaar, vandaar ‘de onzichtbare hand’


Download ppt "Www.economielokaal.nl Hoe komen producten tot stand? Het prijsmechanisme."

Verwante presentaties


Ads door Google