De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een rondleiding door mogelijke functies en diensten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een rondleiding door mogelijke functies en diensten."— Transcript van de presentatie:

1 Een rondleiding door mogelijke functies en diensten

2 Herkent u dit? Een project of proces dat: een valse start heeft gemaakt? uit het roer is gelopen? motorstoring heeft? niet in het juiste vaarwater zit? maar niet wil vlotten? onvoldoende drijfvermogen heeft zware slagzij maakt? flinke tegenwind heeft? overstag moet? tussen de klippen door moet laveren? in veilige haven moet worden geloodst?

3 Ik stel mij voor… Mijn naam is Pieter Lanser: geboren 1958, algemeen civiel- ingenieur. optimist; twee duimen omhoog. sportief; ik doe mijn leven lang aan wedstrijdzeilsport. ik weet wat winnen en verliezen is, ook in real life. ik kan lezen, schrijven, praten en luisteren; in vier moderne talen. ik kan bruggen bouwen; met u en voor u.

4 Skills doelen stellen en vergaderingen daarheen loodsen goed begrip van aandrijvende en tegenwerkende krachten, zoals wind en stroming projecten vlottrekken benutting van het lerend vermogen van de opvarenden bruggen bouwen tussen mensen

5 Beschikbaar Van 1989 tot medio 2015 werkte ik als Public Affairs Officer voor het Cement&BetonCentrum (C&BC) en zijn rechtsvoorgangers. Zoals bekend is de nieuwbouw- activiteit in Nederland sinds 2008 behoorlijk in het slop beland. Ik ben per direct beschikbaar voor nieuwe uitdagingen: flexibel, gezond, ambitieus èn met veel ervaring. Normen Bouwtoelevering Vergaderingen Belangenbehartiging

6

7 Portfolio 2015 Nieuwe tijden, nieuwe kansen! De navolgende presentatie toont u de mogelijkheden van het inhuren, contracteren of in dienst nemen van ir. Pieter Lanser (1958). Het kan gaan om ontwikkeling van (technische) kennis, om professionele vergadertechnieken of om complex projectmanagement. De navolgende visualisatie is gebaseerd op mijn LinkedIn-profiel. https://www.linkedin.com/in/pieterlanser AchtergrondKennis en ervaringPersoon en competentiesContractvormen

8

9 Leren en presteren Mijn carrière draait om twee sleutel- woorden: leren en presteren. De leercyclus betekent voor mij: feiten verzamelen en toetsen; interacties tussen mensen organiseren; draagvlak voor conclusies realiseren; de kwaliteit van de uitvoering borgen. Presteren houdt in: het gestelde doel bereiken. “Weten is goed, leren is beter”. Onderzoeken Normaliseren

10 Lerend vermogen Leren begint bij de wil om te leren. Dat is een eerste voorwaarde, waar niet iedereen zonder meer aan voldoet. Mensen zijn maar moeilijk te dwingen om dingen te leren, wel te verleiden …. In de vrije markt houden partijen hun kaarten vaak lang tegen de borst. Dat is een blokkade. Kaarten gaan “als vanzelf” van de borst als partijen in verbinding en vertrouwen een gezamenlijk doel weten te formuleren. Ik kan bruggen bouwen. Als dat niet “vanzelf” gaat, hebben wij misschien een aanleiding voor een aardig gesprek.

11

12 Presteren Leren en vergaderen kan ook leuk zijn, er moet op een dag wel garen van de klos. Het resultaat van vergaderingen kan trouwens velerlei zijn: frustratie, wantrouwen, conclusies, aanbevelingen, acties, verbondenheid, vertrouwen en …. een stapje dichter bij het einddoel, de overeengekomen prestatie. Voorzitters moeten afwisselend sturen op harde en zachte waarden. Benoem het beoogde resultaat. Maak van vergaderingen nooit een routinekwestie.

13

14 De dynamiek van kennis Een probleem van kennis is.….. snelle veroudering. Een valkuil van ervaring is ….. opdrogende ambities. Een goede interactie tussen personen zal leiden tot vergroting van de (individuele èn gemeenschap- pelijke) kennis en tot een hoger (collectief) ambitieniveau c.q. bedrijfsresultaat. Maar hoe organiseer je die gevraagde dynamiek? Persoon ErvaringInteractieAmbitieKennis

15 Een leven lang leren! Een van mijn favoriete leermeesters is de pedagoog Bernard Lievegoed, bekend van het boek “De levensloop van de mens”, uitgegeven en uitgelezen in Tijdens zijn onderzoek ontdekte Lievegoed een categorie mensen die het vermogen bleek te hebben om een leven lang te blijven leren en zich te blijven ontwikkelen. Lievegoed determineerde als eerste de randvoorwaarden voor permanente cognitieve en geestelijke ontwikkeling. Een waarlijk fascinerend boek!

16 Wat breng ik mee? Wat kan ik u bieden? Resultaten Grotere winstmarges Gemotiveerde mensen Wat kunnen we hiermee bereiken?

17 Effectief vergaderen Vergaderingen zijn de spiegel van de ziel van organisaties. Ik heb in mijn leven veel en vaak vergaderd. Ik heb me mateloos geërgerd en intens genoten. Ik was een veel gevraagd secretaris en een gewaardeerd voorzitter. Ik ben beschikbaar voor een palet aan adviezen over vergadertechnieken, onafhankelijk van het onderwerp. Afhankelijk van het onderwerp kan ik ook zelf actief een hamer of pen ter hand nemen. Waar kiest u voor?

18 Veranderen Tussen leren en presteren zit vaak nog een andere moeilijke stap: gedragsverandering. Het geleerde moet door individuen en groepen in praktijk worden gebracht. In de praktijk stuiten we daarbij vaak op weerstand. Veranderen gaat niet altijd vanzelf. Het woord “change management” associeer ik (terecht of niet) met “ik wil, jij moet”. Het werkwoord dat echter veel beter bij leiderschap past is dienen. Dienen begint bij het goede voorbeeld. Als je inspirerend genoeg bent om een vonkje naar je cursisten of groepsleden te laten overgaan, dan wordt een klein vuurtje een onuitputtelijke bron van energie.

19 Voor wie? U komt uit mijn bestaande relatienetwerk, u kent mij en weet wat ik weet. Dan is het de vraag of ik mij nog wel wil herinneren wat ik weet. Als u tot mijn bestaande netwerk behoort, daag ik u vooral uit om kennis te nemen van mijn competenties. Ik geloof namelijk dat mijn competenties, nu ik dichter bij mij kernwaarden kan blijven, beter uit de verf zullen komen. Als u niet in mijn bestaande netwerk zit, kunt, als dat zo uitkomt, uw voordeel doen met mijn specifieke kennis van zaken, maar veel meer nog met de scherpe waarneming van een ongewapende, kritisch-analytische en tegelijk verbindende geest die zich niet door het eerste het beste zijwindje van de weg laat blazen.

20 Ervaring en referenties In het afgelopen decennium heb ik met en voor een baaierd aan organisaties gewerkt. Voor of namens: Betonplatform, Cement&BetonCentrum, NVTB, NEN. Met SBRCURnet, NEN, CEN, Betonvereniging, Ministerie van Economische Zaken, MVO Nederland, CEMBUREAU, NVTB en vele andere. Weten hoe dat hen beviel? Bekijk de aanbevelingen op LinkedIn en vraag gerust om referenties.

21

22 cement en beton bouwmaterialen relaties bouw, regelgeving, studie headhunting, UWV kennis persoonlijkheid

23 Contractvormen Ik ben in voor elke contractvorm: vast/flexibel, interim/urenbasis, voltijds/deeltijds. Ik ben de spreekwoordelijke flexibele schil. In eigen persoon. Natuurlijk moeten contracten een juridische basis hebben, maar zonder geloof in de goede zaak, zonder verbeelding en zonder passie komt er in deze wereld niets van zijn plaats. Laten we daarom gaan bewegen! Pieter Lanser Pieter Lanser De Box DL VLIJMEN

24 Lerende mensen maken het verschil. Ik geloof in de kracht van mensen. Ik geloof in de kracht van samen- werking. Ik kan bruggen bouwen. Nee, niet in beton, maar wel tussen mensen met verschillende belangen. Ik weet wat ik kan en ik weet wat ik wil. U ook? Als u het tot de laatste slide van deze presentatie gebracht heeft, dan zijn we dicht bij een nadere kennismaking.


Download ppt "Een rondleiding door mogelijke functies en diensten."

Verwante presentaties


Ads door Google