De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Plenaire sessie 2.2 Zorgen voor een goede respons bij studietijdmetingen door inbedding in de organisatie Lucas Verhelst Hogeschool-Universiteit Brussel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Plenaire sessie 2.2 Zorgen voor een goede respons bij studietijdmetingen door inbedding in de organisatie Lucas Verhelst Hogeschool-Universiteit Brussel."— Transcript van de presentatie:

1 Plenaire sessie 2.2 Zorgen voor een goede respons bij studietijdmetingen door inbedding in de organisatie Lucas Verhelst Hogeschool-Universiteit Brussel

2 Inhoud »Metingcyclus »Organisatie metingen »Opvolgmethodes »Eerste resultaten

3 Metingcyclus »VISITATIE : Minstens 1x om de 8 jaar »HUB : min. 1x om de 6 jaar »Planning in functie van “metinglast” –1 meting tijdens de opleidingscyclus –EVADIHA –Q-Barometer »Planning in functie van visitatie

4 Metingcyclus »Planning in functie van “metinglast”

5 Organisatie STM »Opvolging metingen voor gebeurde moeizaam »Gevolg : slechte respons »Mogelijke oorzaak : 2 studietijdmeters die te ver van de opleidingen stonden »Mogelijke oplossing …

6 Organisatie STM »Mogelijke oplossing … Father Xmas, de Coördinator Studietijdmeting

7 Organisatie metingen »Werkgroep STM –Coördinator Studietijdmeting –Groepsvoorzitters –Cel Statistiek –Vergadert 1x jaar –Uitbreiding met opleidingen Campus Koekelberg en Campus Koningstraat »Opleidingsverantwoordelijke STM –Organiseren de studietijdmetingen

8 Organisatie metingen »Opleidingsverantwoordelijke STM –Kijken de data van opleidingsonderdelen en studenten na –Introduceren studenten –Volgen de respons op –Verwerken resultaten samen met Cel Statistiek –Geven feedback aan opleidingscoördinatoren, decanen en de Werkgroep Studietijdmeting

9 Organisatie metingen »Coördinator STM –Zet metingen online –Overlegt met de OV STM de meetmomenten –Beheert website studietijdmetingen –Vertegenwoordigt HUBrussel binnen de Associatie –Assisteert in de introducties –Volgt de respons mee op –Geeft na elke meting feedback over resultaten aan opleidinsverantwoordelijke en leden van de Werkgroep STM

10 Optimaliseren respons »Span die docenten achter uw kar die “zwaar genoeg wegen bij de studenten” »Introduceer elke studietijdmeting bij de start van het academiejaar »Licht de meting nog eens toe bij de start van de meting »Probeer de studenten in een computerklas te verzamelen »Blijf mailen naar “meetweigeraars”

11 Optimaliseren respons »Vermijd te hoge meetlast »Druk op het vertrouwelijk karakter (rol van CO STM en OV STM) »Als coördinator : – geef snel feedback over de respons – geef snel feedback over de eerste resultaten aan de OV STM

12 De eerste resultaten

13 »Metingen 1 e sem –METIS 1ERGO, 1MB, 1OO, 1VP 1ORTHO, 1SW, BZL 1-2 HW MPM 1BaSO, 1BaLO, 1BaKO –KRONOS 1 BaSO - LO

14 De eerste resultaten »Metingen 1 e sem : respons Metis Opleiding > 50% van de OD 100% van de OD 1BaLO45%44%

15 De eerste resultaten »Metingen 1 e sem : respons Metis Opleiding > 50% van de OD 100% van de OD 1PR70%42%

16 De eerste resultaten »Metingen 1 e + 2 e sem : evolutie respons Kronos 1BaSO - LO

17 De eerste resultaten »Bij groot aantal studenten uit 1 opleiding ligt respons nog laag »Mogelijke oorzaak … »Men gelooft niet in Father Xmas

18 Besluit »De meeste metingen zijn qua respons een succes dankzij : –Betrokkenheid docenten uit de opleidingen –Blijvend accent op opvolging via mails en persoonlijke contacten –Regelmatig overleg tussen OV STM en CO STM

19 Vragen ?


Download ppt "Plenaire sessie 2.2 Zorgen voor een goede respons bij studietijdmetingen door inbedding in de organisatie Lucas Verhelst Hogeschool-Universiteit Brussel."

Verwante presentaties


Ads door Google