Download de presentatie
GepubliceerdLouisa Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Bewegingstussendoortjes op school
m.m.v. Christine De Medts Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
2
m.m.v. pedagogische adviseurs
Inleiding Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
3
m.m.v. pedagogische adviseurs
Aanleiding 1. FYSIEK: Jongeren bewegen steeds minder 1/4 jongens en 1/6 meisjes voldoende fysiek actief Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
4
m.m.v. pedagogische adviseurs
Aanleiding 1. FYSIEK: Steeds meer mensen hebben te kampen met rug- en nekklachten 80% van de mensen ooit te maken met rugklachten Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
5
m.m.v. pedagogische adviseurs
Aanleiding 1. FYSIEK: Meer en meer zittend leven (technologie, maatschappij) 4u/dag voor TV of computer Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
6
Norm bewegen/fysieke activiteit
Dagelijks bewegen aan matige intensiteit Volwassenen 30 minuten Jongeren 60 minuten Jongeren (6j-20j): 60 min./dag matig fysiek actief (HF=55%-70%HFmax). + 2x/week meer intensieve oefeningen (HF=80%-90%HFmax) Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
7
m.m.v. pedagogische adviseurs
Aanleiding 2. LEERPRESTATIES: Wisselwerking leerprestaties en gezondheid Concentratievermogen aanscherpen (na 20 min. concentratieverlies) 3. SOCIO-EMOTIONEEL WELBEVINDEN: positieve effecten van bewegen op welbevinden Beide zijn doorslaggevende factoren voor het integreren van bewegingstussendoortjes! Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
8
Mogelijke oplossingen
Jongeren bewust maken van - de voordelen van voldoende bewegen - waarom een goede houding aannemen en streven naar een gedragsverandering. Uitgelezen plaats om dit te doen: de school Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
9
Kadert binnen gezondheidsbeleid op school
Een gezondheidsbeleid op school “Vanaf 1 september 2007 wordt van elke school verwacht dat ze een gezondheidsbeleid op maat van de leerlingen hebben”. Er wordt van scholen een inspanningsengagement verwacht. Bewijzen dat geregeld naar de gezondheid van de leerlingen wordt gekeken Kunnen aantonen dat er regelmatig gezondheidsactiviteiten in de school zijn Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
10
Bewegingsgezinde school
Binnen gezondheidsbeleid op school past een bewegingsbeleid Beweging zoveel mogelijk kansen geven (ondersteunen norm fysieke activiteit) Benaderen via verschillende aspecten Kennis en inzicht Technische en sociale vaardigheden aanbrengen Attitudes aanleren om beweging in te plannen in dagdagelijks leven Kans bieden voor motorische ontplooiing door aanbod activiteiten, materiaal, ruimte,…tijdens, tussen en na de lessen Afspraken m.b.t. beweging Ouders mee betrekken Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
11
Bewegingsgezinde school
Aanbod activiteiten niet louter beperken tot de les LO streven naar gedragsverandering door beweging doorheen de dag aan bod te laten komen De bewegingsgezinde school heeft dus aandacht voor: Actieve les LO / GBO (vooral in BaO) Lokalen en infrastructuur / max. beweegkansen Actieve speeltijden Stimuleren van dagelijkse beweging (van en naar de school...) Bewegingsintegratie: bv. vakoverschrijdend werken Rugsparend gedrag Bewegingstussendoortjes Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
12
m.m.v. pedagogische adviseurs
Het pakket Weinig materiaal ter beschikking van scholen en toenemende vraag Ontwikkeling ondersteunend materiaal (het pakket) met: brochure met oefeningen 6 minifit-ballen DVD – oefeningen CD – muziek Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
13
m.m.v. pedagogische adviseurs
Het doel Doel pakket: biedt leraren een houvast. is eenvoudig toe te passen in alle lessen. kan door alle leraren uitgevoerd worden. geeft een overzicht van verschillende mogelijkheden. is een belangrijke inspiratiebron. legt de nadruk op concentratieverhogende en houdingsvormende oefeningen. Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
14
Bewegingstussendoortjes
Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
15
m.m.v. pedagogische adviseurs
Voor wie? Kleuteronderwijs Lager Onderwijs Secundair Onderwijs Tip: oefeningen eerst in de les LO aanbrengen, daarna implementeren als bewegingstussendoortje Leuk, licht, liefst ingekleed, beeldspraak Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
16
m.m.v. pedagogische adviseurs
Starthoudingen Actieve zithouding De berghouding Staande starthouding of paardenhouding Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
17
m.m.v. pedagogische adviseurs
BREAK Starthoudingen – Actieve zithouding Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
18
m.m.v. pedagogische adviseurs
BREAK Starthoudingen – Berghouding Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
19
m.m.v. pedagogische adviseurs
BREAK Starthoudingen – Paardenhouding Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
20
m.m.v. pedagogische adviseurs
BREAK OPWARMERS Handje klap Vingerspelletjes Klapoefeningen / body drum Individueel Per twee Superman (zie DVD) Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
21
Wat zijn bewegingstussendoortjes
Veilige, eenvoudige, leuke oefeningen, geïntegreerd als een ‘break’ Het zijn gevarieerde fysieke en/ of motorische prikkels Ze nemen gemiddeld 2 à 5 minuten in beslag Verzekeren achteraf een hoger concentratievermogen en een rustige klassfeer Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
22
m.m.v. pedagogische adviseurs
BREAK Voetenspel Handenspel Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
23
Situering bewegingstussendoortjes
Bewegingstussendoortjes krijgen een plaats binnen het gezondheidsbeleid Educatief Structureel Regulerend Past als actie binnen het bewegingsbeleid van de school. Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
24
m.m.v. pedagogische adviseurs
Aandachtspunten Geen tijdverlies Afgestemd op de leeftijd (niveau) van de lln. Afhankelijk van bepaalde omstandigheden (binnen of buiten, klasmeubilair, ruimte, sfeer in de groep,...) kunnen bewegingstussendoortjes meer of minder intensief zijn. Let op de ademhaling: rustig, liefst buikademhaling door de neus. Voer de houdingsoefeningen traag uit Bij het zitten: actieve zithouding Staand: de berghouding / paardenhouding Gebruik van rustige achtergrondmuziek versterkt het rustgevend effect Oefeningen hebben een naam, gebruik die! Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
25
m.m.v. pedagogische adviseurs
BREAK HOUDINGSVORMEND Schouders losmaken Schouders rollen Schouderstretch Schouder Rock ‘n Roll Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
26
Doelstellingen bewegingstussendoortjes
Wat zijn de doelstellingen? Tegemoetkomen aan natuurlijke bewegingsdrang Concentratie aanscherpen Verbeteren houding nek- en rugklachten Meer plezier in de lessen Minder negatieve stress Creativiteit stimuleren Groepsgevoel aanwakkeren School actief imago Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
27
m.m.v. pedagogische adviseurs
BREAK RELAXATIE Hoofdrelaxatie De bolle bovenrug Ademhaling Helder hoofd: ademhaling Kaakmassage: geeuwen Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
28
m.m.v. pedagogische adviseurs
Zithouding 8/10 volwassenen rugpijn Risicofactoren: - op jonge leeftijd reeds rugklachten - langdurig zitten voor 85% oorzaak belangrijk preventie ervan op jonge leeftijd, ook zithouding! Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
29
m.m.v. pedagogische adviseurs
Zithouding Druk op tussenwervelschijven in verschillende posities. Zitten: al belastend Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
30
m.m.v. pedagogische adviseurs
Zithouding Goede zithouding: S-vorm wervelkolom spieren rug en nek ontspannen indien niet afname doorbloeding en ophoping afvalstoffen => verzuring en pijnklachten De beste houding is de volgende houding! Wisselende houding: betere bloedcirculatie niet vastzetten van spieren. Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
31
m.m.v. pedagogische adviseurs
Tips Tips dynamisch zitten: zie p 29 Rugvriendelijke tips: zie p 31 Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
32
m.m.v. pedagogische adviseurs
Bewegingsintegratie = bewegend leren = bewegen integreren in de andere leergebieden (ontwikkelingsdomeinen) dan bewegingsopvoeding (motorische ontwikkeling) Bewegen is altijd middel ‘Beleefde instructie’ Bewegen moet in een zinvolle betekenis gebruikt worden Geen beweging om de beweging! Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
33
Bewegingsintegratie - voordelen
Voordelen van BI: Komt tegemoet aan de bewegingsdrang van het jonge kind Is motor en bekrachtiger van het leerproces Leren is een multisensoriële ervaring Leren gebeurt via het concrete, het reële De aandacht blijft beter geconcentreerd op de leerervaring Succeservaring is directer waarneembaar bij het ‘al doende’ uitvoeren ‘bewegend leren’ geeft de leerkracht in vele gevallen een duidelijk inzicht in de kwaliteit van de denkprocessen van een kind Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
34
m.m.v. pedagogische adviseurs
BREAK 6 tekenen in de lucht met r-hand : naar boven en rechtsom draaien met r-voet Beide bewegingen apart Daarna beide bewegingen samen Een initiatief van m.m.v. pedagogische adviseurs
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.