De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van production driven naar consumer driven … Henny van de Wetering Foodmarketeer 20 januari 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van production driven naar consumer driven … Henny van de Wetering Foodmarketeer 20 januari 2015."— Transcript van de presentatie:

1 Van production driven naar consumer driven … Henny van de Wetering Foodmarketeer 20 januari 2015

2 MARKETINGPLAN (kanaalstrategie?) Keuze PMC’s: merken/categorieën/kanalen Marktbewerking: promoties, communicatie, NPD, … INZICHTEN VERWERVEN ANALYSE; SWOT analyse, … KENNIS / INZICHTEN (kwalitatief, kwantitatief) UITVOERING MARKETING- EN ACCOUNTPLAN Feed back = continu proces BASIS: Visie / Missie / Strategie ACCOUNT PLAN Stappen in strategie proces

3 Hoe kennis / inzichten verwerven? EX FACTORY FIELD RESEARCH TRADE MARKTONDERZOEK extern intern hard soft bron data Kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek Sectordata ….. Eigen omzet gegevens Handelspartners CRM systeem Omzetten Klant winstgevendheid Bruto winst Category management Effectieve marktbewerking Kennis en inzichten

4 Waarde creatie

5 Favoriete hoofdmaaltijd consument Welke maaltijden bereidt de consument (afgelopen 3 jaar, meal intake onderzoek): 38% Hollandse maaltijd 9% Italiaanse maaltijd 8% Oosterse maaltijd 8% Overige buitenlandse maaltijd 7% Opgewarmde maaltijd  Consument heeft een beperkt repertoire  Doordeweekse maaltijd: 50% is een Hollandse maaltijd Veldwerk online, gedurende 3 jaar Representatieve steekproef onder jaar Netto steekproef respondenten Aantal maaltijden ruim

6 Top 25 maaltijden in Nederland 1.Sperziebonen 2.Bloemkool 3.Macaroni 4.Pasta 5.Nasi 6.Broccoli 7.Worteltjes 8.Spinazie 9.Erwten 10.Spaghetti

7 Cases Retail en out of home markt Verschillende merken en markten

8 Insights zijn de motor voor groei Idee ! Van observaties … naar insights … naar ideeën

9 Business Case: Honig Maaltijdmixen

10 Knorr verraste jaren geleden met een enorme productverbetering. Hun mixen werden “100% natuurlijk”. Een grote wens van consument en retailer. Honig R&D kon dit op zo’n korte termijn niet namaken... Welke ander voordeel konden we wel gebruiken om de consument (en uiteindelijk de retailer) toch voor ons te laten kiezen? Hiervoor is toen snel en kostenefficient consumentenonderzoek uitgevoerd. Achtergrond

11 Observaties 11 Kijk samen met experts wat de consument thuis met zijn maaltijden en dus groente doet (of juist niet doet...). Laat je hierdoor inspireren!

12 Welke van deze vijf claims is voor u de meest overtuigende om Honig maaltijdmixen te gaan kopen? K wantitatief onderzoek Wat zijn de belangrijkste claims voor groente? Wat kun je opspelen?

13 Business case: Heinz Tosti

14 Achtergrond Markt koude sauzen OOH is stabiel Vooral merkloos: consument ziet in horeca niet welk merk … En consument heeft (nog) geen invloed op merk Presenteren bepaalde merken/concepten heeft wel degelijk effect op hoe de gast de ‘eet-ervaring’ en daarmee de locatie ervaart. Hoe kunnen we het gebruik van Heinz sauzen verhogen in OOH Hoe kunnen we de ondernemer toegevoegde waarde bieden? Welke ‘maaltijddragers’ (hostfood) zijn er denkbaar voor sauzen? OBSERVATIES !

15 Observeren: Familie de Jong in Dierenpark Amersfoort

16 Observeren: Marjan Kamphuis thuis

17 Insights Op hot dog en tosti wordt altijd tomato ketchup gebruikt Geen fabrikant heeft tosti geclaimd Tosti is een groot product in bepaalde kanalen De ondernemer heeft ondersteuning nodig om meer marge te maken IDEE!

18 Van insight naar concept/idee Hoe zou Heinz Tosti concept eruit kunnen zien? – Tosti ijzer – Tosti sleeve Wat biedt het de ondernemer? – Marge: hij kan een concept verkopen – Meerwaarde Heinz brand (gebrande tosti met A merk) in ongebrande tostimarkt Kanalen: Leisure, Catering, Conferentie-oord Wat is het concept geworden: – Kwaliteitstosti van Sandays Backery’s met de echte Heinz Tomato Ketchup – Heinz branded tostisleeve met houder voor Heinz SquuezeMe!

19 Uitwerking: Heinz Tosti op events

20 Business Case: De Ruijter ontbijt in hotellerie

21 Achtergrond: De Ruijter ontbijt Probleem: geen optimale distributie binnen hotelketens, echter wel contractafspraken Observaties: Gedurende 4 weken bezoeken gebracht aan 25 hotels tijdens ontbijt en gesprekken met F&B managers Inzichten: Zoet broodbeleg is een vergeten categorie: bestellingen worden gedaan uit routine F&B managers niet op hoogte dat De Ruijter alle categorieën zoet broodbeleg heeft F&B managers zijn op zoek naar een mooie, eenduidige presentatie en inspiratie A-merken zijn belangrijk voor de gast: vertrouwen, kwaliteit Prijs en kwaliteit van De Ruijter worden als goed beoordeeld

22 Oplossing: eenduidige presentatie Strakke en overzichtelijke uitstraling Gebruik merkkracht De Ruijter Ruimtebesparing op buffet Overzichtelijk aanbieden 15 grootste smaken Oplossing voor FiFo UTZ certified communicatie


Download ppt "Van production driven naar consumer driven … Henny van de Wetering Foodmarketeer 20 januari 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google