De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Computer Games Mark Overmars Universiteit Utrecht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Computer Games Mark Overmars Universiteit Utrecht."— Transcript van de presentatie:

1 Computer Games Mark Overmars Universiteit Utrecht

2 2 Entertainment Games Wereldwijde omzet 20 miljard Euro –Groeit sterk Vele soorten –Consoles, PC, mobiele telefoon, … –Genres: Puzzel, Sport, Strategy, Shooters, … –Grote online game werelden –Casual games Spelers –Gemiddeld 29 jaar –Mannen en vrouwen –Gaming is een sociale activiteit

3 3 Serious Games Onderwijs Training en simulatie Besluitvorming Marketing Kunst Gebruikers interface

4 4 Waarom Games Gebruiken Games geven motivatie –Verhaallijn, uitdagingen, beloning Games kunnen zich aanpassen aan de vaardigheden van de spelen –Verminderd frustratie en verveling –FLOW uitdagingen vaardigheden Flow Frustratie Saai

5 5 Waarom Games Gebruiken Games geven directe feedback op beslissingen en acties –Beter leerproces –Beter inzicht in gevolgen Games kunnen overal en altijd gespeeld worden –Gebruik van verloren uren –Thuis gebruik –Gevolg is dat meer tijd aan leerproces besteed wordt

6 6 Ingrediënten van een Game Verhaallijn –Geeft globale motivatie Game play –Regels, uitdagingen, beloning –Leidt tot langdurige interesse Simulatie –Geeft feedback op beslissingen en acties –(Hoeft niet realistisch te zijn) In een goed spel zijn deze drie elementen in balans

7 7 Gebruik van Serious Games Om mensen te trainen in het gebruik van apparaten. –Vluchtsimulatoren –Rijsimulatoren –Simendo (endoscopy) Om mensen in bepaalde procedures te trainen –Veiligheidstrainingen, … Leren van feiten en vaardigheden –Taal en rekenvaardigheid –Ondernemerschap –...

8 8 Gebruik van Serious Games Om bepaald gedrag te stimuleren –Remission, GlucoBoy Om inzicht in processen te krijgen –Sociaal, communicatie –bedrijfsprocessen Om mensen af te leiden –Pijn reductie bij brandwonden –Snow World, vele anderen

9 9 Gebruik van Serious Games Om mensen contact te laten onderhouden –Patiënten –Ouderen die alleen wonen Marketing –America’s Army –Operation Ibiza, Pool Paradise –In game advertising Vele andere toepassingen –Revalidatie –Locaties bezoeken –...

10 10 Trend: Automatic Content Creation 3D Werelden –Uit beelden en video –Uit Geografische Informatie Systemen Karakter gedrag Scenario's –Aangepast aan de speler/gebruiker

11 11 Trend: Realistisch Gedrag Visuele aspecten zijn zeer realistisch Karakters gedragen zich niet realistisch Benodigde ingrediënten: –Animatie –Pad en actieplanning –Kunstmatige intelligentie –Agenttechnologie

12 12 Trend: Adaptive Game Play Neem de speler waar –Zijn handelingen –Met een camera –Andere instrumenten (hartslag, zweet, brein activiteit, …) Hou een dynamisch speler model bij –Wat hij weet/begrijp –Niveau van frustratie/verveling –Wat hij leuk vindt en wat niet –Hoe hij reageert op bepaalde zaken Pas het spel hieraan aan –De wereld, uitdagingen, gedrag, … Dit leidt tot –Meer persoonlijke ervaring –“Pleasurable Frustration”

13 13 Trend: Fysieke Interactie Dance Dance Revolution Eye Toy Wii Lichaamsbeweging Ook veel toepassingen in de revalidatie

14 14 Trend: Brein-Machine Interactie Sturen door te denken Eerste stappen zijn hoopgevend Groot Nederlands project Ook biometrische informatie

15 15 Trend: Location Based Gaming Gebruik PDAs met GPS Locatie speelt een belangrijke rol in de game play

16 16 Onderzoek: AGS Center for Advanced Gaming and Simulation Partners –Universiteit Utrecht –TNO –Hogeschool voor de Kunsten Utrecht Organisatie –Virtueel centrum met centrale locatie in Utrecht –Ongeveer 80 medewerkers –Multidisciplinair –www.gameresearch.nlwww.gameresearch.nl GATE project –10 MEuro subsidie van overheid –Onderzoek, Kennistransfer, Pilots UGLI Dutch Game Factory Nederlandse Game Dagen

17 17 Conclusies Games vormen een belangrijk element van het leven –Invloed en impact zullen verder toenemen Serious games zullen een groot effect hebben –Op hoe we leren –Op de gezondheidszorg –Op hoe we leven De toekomst leidt tot nieuwe mogelijkheden die moeilijk voor te stellen zijn –Controle via het lichaam en de hersenen –Mixed reality waarbij de echte en de virtuele wereld in elkaar overlopen –Student centered learning –De wereld in onze handen –… Het is slechts het begin …


Download ppt "Computer Games Mark Overmars Universiteit Utrecht."

Verwante presentaties


Ads door Google