De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Serious Gaming Hans Korteling TNO Nieuwe media zoeken school.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Serious Gaming Hans Korteling TNO Nieuwe media zoeken school."— Transcript van de presentatie:

1 Serious Gaming Hans Korteling TNO Nieuwe media zoeken school

2 KPN 25 oktober 2010 Overzicht Wat is serious gaming Achtergrond Voorbeelden Voor- en nadelen en uitdagingen

3 KPN 25 oktober 2010 Serious Gaming Serious Gaming: combinatie van simulatietechnologie, entertainment (spel) en serieuze toepassing zoals onderwijs of training. Spel Simulatie Onderwijs Serious Gaming Trainings simulatie ‘Spelend leren Entertainment games

4 KPN 25 oktober 2010 De spelers Voor jong en oud: gem. leeftijd is 30+, jongeren > ouderen Jongens > meisjes (grootste verschil jarigen en on-line) 72% populatie speelt 4 uur/week, Gaming vervangt geleidelijk de televisie Puzzels, avontuur/strategie, schieten, racen Internet generatie: 100% op basisschool speelt browsergames

5 KPN 25 oktober 2010 Maatschappij: NL Omzet wereldwijd ca 30 Meuro, groei wereldwijd 20% per jaar Omzet NL bedrijfsleven op gaming gebied > NL filmindustrie 375 Meuro in NL is serious (ca 45% van het totaal) Ruim game-opleidingen aanbod in NL Korte lijnen industrie - onderwijs/onderzoek AGS, STT, SURF, Kennisnet, TNO, Universiteiten, Dutch Game Valley met Expertisecentrum

6 KPN 25 oktober 2010 Voorbeelden serieuze games Red Cat razende Rekenrace (Davilex – Rekenen) Job-Oriented Training met VBS2 (BI - TNO – Defensie: tactiek) Wizzworld (RANJ – Hogeschool Windesheim: rekenen) Hamsterwereld (IJsfontijn – Albert Heijn: voedselkennis) Sharkworld (RANJ – management) Ship simulator (VSTEP – scheepsmanoeuvre) Simms / Rollercoaster Tycoon (taalkennis)

7 KPN 25 oktober 2010 Twee concepten In prive Omdat het spel zo leuk, interessant, of uitdagend is Klassikaal / groepsgewijs begeleid door een docent/instructeur

8 KPN 25 oktober 2010 Defensie 8 VoorbereidingSpel JOB ORIENTED TRAINING MET VBS 2 Reflectie

9 KPN 25 oktober 2010 Sterktes/voordelen 1 Serious gaming sluit aan bij actuele inzichten over hoe mensen leren. Motiverend, “engaging”. Gaming appeleert aan aangeboren behoeftes (spel  flow  leren). Lean foreward: spreekt moderne jeugd meer aan Cooperatief leren, actief leren

10 KPN 25 oktober 2010 Sterktes/voordelen 2 Praktijkgericht (relevanter, authentiek leren) Diverse effecten geclaimd op ruimtelijk inzicht, geheugen, taal, complexe cognitieve functies, van kinderen tot adolecenten Leren begeleid (klassikaal), maar kan ook als vrijetijd-besteding Minder belastend voor onderwijzend personeel

11 KPN 25 oktober 2010 Zwaktes/bedreigingen 1 Soms te weining flexibiliteit om games didactisch aan doelgroep en leerdoelen aan te passen (net als leerboeken) Games zijn soms moeilijk in bestaande curriculum in te bouwen Conservatieve onderwijswereld, leraren moeten anders leren werken. Kans op wildgroei Negatief imago entertainment gaming

12 KPN 25 oktober 2010 Zwaktes/bedreigingen 2 Behoefte aan validatie-onderzoek: goed validatie-onderzoek is lastig Track record: nog te weinig aansprekende resultaten (en/of implementaties) van serious games die bewezen werken op scholen. Weinig bewijs voor inhoudelijke kennis (meest kansrijk voor onderwijs: rekenen/wiskunde, taal, geschiedenis)

13 KPN 25 oktober 2010 Uitdagingen Combinatie van een hoog leerrendement met entertainment? Hoe pak je dat aan? Hoe breng je leerlingen in de flow? Transfer of Gaming: zorg ervoor dat leerlingen goed leren én het goede leren (i.e. vanuit de leerdoelen). Organisatie: hoe sturen? het meten? hoe verhoog je de flexibiliteit (tbv inpassen in curriculum)? Didactiek: hoe invoeren en bijpassend onderwijs te geven  train de trainer Gaming is kan in potentie een revolutionaire verandering in het onderwijs betekenen, maar er zijn nog vragen

14 KPN 25 oktober 2010 VRAGEN? 14

15 KPN 25 oktober 2010 Transfer Taxonomy Attitudes –Initiative+++ –Motivation++ –Integrity+ Social skills –Cooperation+++ –Communication++ –Leadership+++ Cognitive skills –Interpretation+ –Problem solving, decision making+++ –Planning+++ Knowledge/procedures –Background, context, boundary conditions ++ –Goals and subgoals of tasks+ –Rules and procedures (if…, then…) + Perceptual-motor skills –Searching, detection, perception (different modalities)- - –Operation (controls, instruments, displays) - - –Motor performance - - -

16 KPN 25 oktober 2010 I/ITSEC 2008Bloody Serious Gaming - Experiences with Job Oriented Training16 Principles of Job Oriented Training (JOT) Learning: Active/constructive Challenging Exploration Co-operation Reflection Content: Integrated Task Training Setting: ‘ Relevant reality’ concrete, authentic, realistic context Gradually more complex Gradually higher demands Instructor as coach

17 KPN 25 oktober 2010 Nodig zie sheet extended research agenda –advies bij selectie van bestaande serious games; –bepalen van (educatieve) waarde (Transfer en validatie); –te stellen eisen aan serious games/gaming; –wijze van inzet en gebruik (opleidingsinstanties, scholen).


Download ppt "Serious Gaming Hans Korteling TNO Nieuwe media zoeken school."

Verwante presentaties


Ads door Google