De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Bedrijfsprocessen (deel 2). 2 Business Process Management: WHY ? Doelstellingen: Documentatie Kostallocatie Kostreductie Operational Excellence: ISO9000,

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Bedrijfsprocessen (deel 2). 2 Business Process Management: WHY ? Doelstellingen: Documentatie Kostallocatie Kostreductie Operational Excellence: ISO9000,"— Transcript van de presentatie:

1 1 Bedrijfsprocessen (deel 2)

2 2 Business Process Management: WHY ? Doelstellingen: Documentatie Kostallocatie Kostreductie Operational Excellence: ISO9000, Lean, Six Sigma,... Automatisatie Business Modelling (Domain, Process, Rules) Workflow Engines Enterprise Application Integration Business Intelligence Business Activity Monitoring Bereiken van doelstellingen afhankelijk van Process Maturity Level

3 3 Why spend the effort, money,... ? Bedrijfsprocessen vs Strategie... Cost Leadership (Operational Excellence) Product Differentiation (Innovation) Customer Intimacy (Customer Orientation)

4 4 Proces verbetering AS-IS models versus TO-BE models Verbeteringen op het vlak van Innovatie Customer Orientation efficientie GAP ?  Change Management

5 5 Do it Yourself Bekijk je BP-voorbeeld In welke dimensie(s) zou je dit process kunnen verbeteren : innovatie ? customer orientatie ? operational excellence ?

6 6 BP Maturity categorieën van BP Improvement methodologieën (1) “smalle” focus op herontwerp en verbetering van een (geïsoleerd) proces Define – Measure - Analyze – Improve – Control Bottom Up (2) “brede” focus op reorganisatie van de onderneming en het opzetten van een context voor business process governance. SCOR – Analyse van de volledige supply chain Top Down

7 7 BP Maturity Level 1: INITIAL No organized Processes Level 2: REPEATABLE Some organized Processes Level 3: DEFINED Most processes organized Level 4: MANAGED Processes are Managed Level 5: processes are CONTINUOUSLY OPTIMIZED gedefinieerde value chains eliminatie van discontinuiteiten tussen belangrijkste processen Pro-active verbetering van processen Definite van proces-meetpunten Dag aan dag beheer van processen Gegevens verzamelen voor beleidsbeslissingen Organisatie sterk afhankelijk van de kwaliteit van medewerkers (depends on Heroes) Goede resultaten uit het verleden herhalen Basic best practices

8 8 BP Maturity Voorspelbaar heid Controle Effectiviteit

9 9 Van niveau 2 nr 3: interfaces tussen processen FIRM INFRASTRUCTURE HUMAN RESOURCE MANAGEMENT TECHNOLOGY DEVELOPMENT PROCUREMENT INBOUND LOGISTICS OPERATIONS OUTBOUND LOGISTICS MARKETING &SALES SERVICE A D B C E A D B C E A D B C E A D B C E A D B C E

10 10 Van niveau 3 nr 4: horizontale & verticale integratie

11 11 Business Process Enactment Implementatie van de To-Be processen Technologie – Informatiesystemen BP Engines versus Embedded workflow Single Application versus Applicatie-Integratie Human aspects: change management Kwantitatieve Analyse van Operaties Performance Management, Business Acitivy Monitoring Throughput, turnaround time, resource consumption, … Quality Management (e.g. Six Sigma)

12 12 BP Enactment: Automatisatie Belangrijkste reden: efficientie & kosten Geautomatiseerd proces versus manueel proces Strict versus informeel (e.g. deadlines) HOE ? Proces ingebed in applicaties Proces als aparte bovenlaag Applicatie-integratie 1 systeem via Integratielaag

13 13 BPM versus SW ontwikkeling? WhyWhoWhenWhereWhatHow Contextual/ Scope Conceptual/ Enterprise Logical/ IS Functionality Physical/ Design As Built/ Subcontractor Functioning/ Code Objective Precedent Objective Organization Reporting Organization Event Cycle Event Node Line Node Entity Relationship Entity Input Process Output Process Modelling UML MDA PIM PSM Code

14 14 Bedrijfsprocessen: collaboratie en link met IS’n WhyWhoWhenWhereWhatHow Contextual/ Scope Conceptual/ Enterprise Logical/ IS Functionality Physical/ Design As Built/ Subcontractor Functioning/ Code Objective Precedent Objective Organization Reporting Organization Event Cycle Event Node Line Node Entity Relationship Entity Input Process Output Vertical Consistency

15 15 … Order Management Procurement Bedrijfsprocessen VS BIS Procesmodel A B C DE ERP SCM CRM Legacy ? Informatiesystemen zijn typisch georganiseerd per functioneel domein Bedrijfsprocessen lopen overheen “Silo”-applicaties Oplossingen: Eén systeem versus Applicatie-Integratie

16 16 Objects Applications Components Services Processen ingebed in Applicaties Office SystemsERPCRMSCMLegacy BSS/ OSS Waar zijn de processen ?

17 17 Objects Applications Components Services Business Processes Processen via bovenlaag ? A D B C E Integration infrastructure QoS, security, management, monitoring Office SystemsERPCRMSCMLegacy BSS/ OSS Waar zijn de processen ?

18 18 Objects Applications Components Services Business Processes Gelaagd en proces-centric ! A D B C E Integration infrastructure QoS, security, management, monitoring Office SystemsERPCRMSCMLegacy BSS/ OSS

19 19 Collaboratieve processes Business-to-Business Integration Market B2B Extended Enterprise Electronische Contracten RosettaNet ebXML

20 20 Collaboratieve processen Horizontal Consistency WhyWhoWhenWhereWhatHow Contextual/ Scope Conceptual/ Enterprise Logical/ IS Functionality Physical/ Design As Built/ Subcontractor Functioning/ Code Objective Precedent Objective Organization Reporting Organization Event Cycle Event Node Line Node Entity Relationship Entity Input Process Output Vertical Consistency WhyWhoWhenWhereWhatHow Contextual/ Scope Conceptual/ Enterprise Logical/ IS Functionality Physical/ Design As Built/ Subcontractor Functioning/ Code Objective Precedent Objective Organization Reporting Organization Event Cycle Event Node Line Node Entity Relationship Entity Input Process Output Vertical Consistency

21 21 Collaborative Processes Organisation Black Box Product view Work Organisation Operational view Management View Information systems Organisation Product view Work Organisation Information systems Partnership Alignment Integration PUBLIC  PRIVATE  PUBLIC  PRIVATE 

22 22 B2B collaboratie XML-Raamwerken voor collaboratie Rosettanet  gestandaardiseerde processen ebXML  negotiatie-raamwerk

23 23 Rosettanet Onafhankelijk non-profit consortium, start in 1998 Meer dan 400 leden, vooral in in hi-tech sector (electronic components, IT, semi-conductors, …) Standaarden voor internet-gebaseerde uitwisseling van business informatie & transacties RosettaNet Partner Interface Processes (PIP's): Standaardisatie van electronische documenten voor XML-based B2B interactie Standaardisatie van de exchange sequence per proces processen opgedeelde in clusters en segmenten

24 24 Clusters

25 25 Voorbeeld PIP: order process Seller Buyer PIP 3A4: Req PO PIP 3A4: Req PO PIP 3C6: Remit Adv PIP 3C6: Remit Adv PIP 3A8: Change PO PIP 3A8: Change PO PIP 3B2: ShipNotice PIP 3B2: ShipNotice PIP 3C3: Invoice PIP 3C3: Invoice PIP 3A2: Check P&A PIP 3A2: Check P&A PIP 3A9: Cancel PO PIP 3A9: Cancel PO Search for Avail. Product Provide Pricing & Avail. Confirm Order Place Order Request Payment PIP 4B2: Ship Rcpt PIP 4B2: Ship Rcpt Remit Payment Ship Order Receive Product Modify Order Modify Order PIP 3A2: P&A Reply PIP 3A2: P&A Reply PIP 3A7: Ack PO PIP 3A7: Ack PO PIP 3A4: Ack PO PIP 3A4: Ack PO Optional Process Extension

26 26 ebXML (UN/CEFACT, OASIS) "End-to-end" protocol-stapel en specificaties van B2B interacties gebaseerd op XML en open standaarden BPSS (Business Process Specification Schema) Specificatie van publieke collaboratief proces

27 27 ebXML (UN/CEFACT, OASIS) CPP (Collaboration Protocol Profile) Business beschrijving van een partner, o.m. rollen in een proces IT-technical technische beschrijving: capabiliteiten inzake transport, security, messaging, … CPA (Collaboration Protocol Agreement) Contract gegenereerd op basis van CPP, eventueel na negociatie Overeengekomen taken in de collaboratie

28 28 Relevante links Magazine BPTrends Organisation Consortia: bmi.omg.org Specifications: www-128.ibm.com/developerworks/library/specification/ws-bpel/


Download ppt "1 Bedrijfsprocessen (deel 2). 2 Business Process Management: WHY ? Doelstellingen: Documentatie Kostallocatie Kostreductie Operational Excellence: ISO9000,"

Verwante presentaties


Ads door Google