De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Infomarkten Maarten Debecker (Connect). Wanneer zijn mensen tegen ons project? Als we hen niet betrekken - informeren Als we dingen doen die tegen hun.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Infomarkten Maarten Debecker (Connect). Wanneer zijn mensen tegen ons project? Als we hen niet betrekken - informeren Als we dingen doen die tegen hun."— Transcript van de presentatie:

1 Infomarkten Maarten Debecker (Connect)

2 Wanneer zijn mensen tegen ons project? Als we hen niet betrekken - informeren Als we dingen doen die tegen hun belang ingaan Als projecten niet legitiem overkomen Als we méér hinder veroorzaken dan men verwacht of redelijk vindt Dit zijn de vier kernelementen waarmee we rekening moeten houden bij elk project in de publieke ruimte.

3 Waarom werken hoorzittingen niet? Weinig representatief Geen mogelijkheid tot nuancering, objectivering of argumentatie Voorlopige plannen krijgen vaak een definitief karakter Communicatiemoment, geen inputinstrument Setting leidt tot confrontatie De doelstelling van een hoorzitting is goed, maar het middel niet. Je kan geen input verkrijgen via een outputmiddel.

4 Waarom werken infomarkten wel? Informatie verschaffen én verzamelen Persoonlijke benadering staat centraal Dynamischere vorm Uitdieping van belangrijke thema’s Geen forum voor dominante persoonlijkheden Een infotentoonstelling is één mogelijke invulling van een infomarkt. Er zijn nog 101 andere concepten te bedenken, afhankelijk van het project.

5 Hoe ga je te werk? Niet iedereen heeft evenveel tijd of voelt de behoefte om er tijd voor vrij te maken. Toch wil je graag alle burgers betrekken. Dat lijkt op het eerste zicht een onoverkomelijke opdracht, maar dat is het niet...

6 Hoe ga je te werk? 1) Breng in kaart waar nog discussie over kan/mag zijn 2) Leer je omgeving kennen en schaal ze in 3) Kies op basis daarvan de juiste techniek Met deze drie stappen kan je meteen aan de slag,

7 Grosso modo mag je uitgaan van 4 groepen

8 1. De wakkere burger Verdiept zich in het dossier Maakt tijd vrij Neemt actief deel 2. De actieve burger Tot op zekere hoogte geïnteresseerd Maakt niet zoveel tijd vrij Ad hoc deelname

9 3. De passieve burger Heeft geen tijd Houdt niet van verandering En is daarom doorgaans tegen 4. De conflictburger “per definitie tegen” Zeer goed geïnformeerd Socio-economische situatie of negatieve ervaring

10 Voor elk type burger zijn er verschillende methodieken - Bij hoge interesse en latent positief: klankbordgroep / schaduwraad - Bij hoge interesse en latent negatief: bilaterale gesprekken / persoonlijke aanpak - Bij lage interesse en latent positief: wijkwandeling / ronde tafel - Bij lage interesse en latent negatief: infotentoonstelling / enquêtes

11 8 valkuilen die je kan vermijden: 1. Vergeet de pers niet Vergroot je bereik maal x De doelstellingen van de journalist zijn niet dezelfde Geef de journalist wat hij nodig heeft Primeurs bouwen vertrouwen op 2. Externe communicatie start intern College - iedereen op één lijn (BB - perstraining) Première gevoel geven

12 3. Je bent niet op bekeringstocht Informeren en vragen beantwoorden =/= gelijk halen =/= kritische stemmen overtuigen 4. Creëer niet de illusie van integrale beslissingsmacht Input vragen =/= uit handen geven van beslissingen Aanvulling op studiewerk van specialisten Baken een duidelijk kader af op voorhand

13 5. Voorbereiden én terugkoppelen Een infomoment beperkt zich niet tot het infomoment Alles beschikbaar stellen + terugkoppelen Timing: voor openbaar onderzoek 6. Verdwaal niet in een technisch verhaal - maak het niet te mooi Twaalfjarige moet begrijpen welke werken je uitvoert Technificering zorgt dat ingenieurs het warm krijgen Bij de modale burger slaat vooral de onzekerheid toe

14 7. Maak de visualisatie begrijpelijk Vereenvoudigen, inkorten, schrappen Ontwikkel een stijl die je doelgroep aanspreekt Geef mensen de tijd om de beelden te vatten 8. Gebruik de gemeentelijke kanalen Vaste rubriek infoblad Gemeentelijke website Gebruiken als uitvalsbasis


Download ppt "Infomarkten Maarten Debecker (Connect). Wanneer zijn mensen tegen ons project? Als we hen niet betrekken - informeren Als we dingen doen die tegen hun."

Verwante presentaties


Ads door Google