De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Prevention is better than cure. Letselpreventie bij zaalsporten  Inleiding  Soorten letsels  Oorzaken van letsels  Preventie van letsels  Trainingsvormen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Prevention is better than cure. Letselpreventie bij zaalsporten  Inleiding  Soorten letsels  Oorzaken van letsels  Preventie van letsels  Trainingsvormen."— Transcript van de presentatie:

1 Prevention is better than cure

2 Letselpreventie bij zaalsporten  Inleiding  Soorten letsels  Oorzaken van letsels  Preventie van letsels  Trainingsvormen  Praktisch

3 Inleiding  Voorstelling  35 jaar  Woonachtig in Guigoven (Kortessem)  Afgestudeerd in 2005 (Antwerpen)  Studies gecombineerd met basketbal op het hoogste niveau (RBA Antwerpen, Quatro Bree, Gent Dragons, Xenia tours Sint-Truiden, BBC Geel en BKT Tongeren)

4 Inleiding  Praktijkervaring  Heden  Heilig Hart Ziekenhuis Lier  Verantwoordelijke van de Fysische Revalidatie  Kinepraktijk Van Hoecke (groepspraktijk)  Manuele therapie  Sportrevalidatie (medical taping, rugrevalidatie, postoperatief, letselpreventie)  Neurologische revalidatie (Jolien Cox)  Rugrevalidatie

5 Letselpreventie  Tal van studies en onderzoeken  Vb. Exercises to prevent lower limb injuries in youth sports  120 handbal jeugdteams in Noorwegen 8 maanden opgevolgd  129 acute knie of enkel letsels (81 in de controlegroep, 48 in de interventie groep)  50 procent minder letsels met preventieprogramma

6 Soorten letsels  Contactletsels of sporttrauma’s  Letsels aan het aangezicht (hersenschudding,…)  Kneuzingen in bovenbeenspieren (‘knietjes’)  Enkelletsels (distorsie,…)  Knieletsels (VKB,mediale lig.,…)  …..  Overbelastingsletsels  Patellapees tendinopathie (Jumpers knee,…)  Scheenbeenvliesontsteking  Adductoren tendinopathie (Sports hernia,…)  Achillespeesontsteking  Rotator cuff tendinopathie  Lage rug en/of nekklachten

7 Hoe onstaan deze letsels  Contactletsels of sporttrauma’s  Basketbal is een contactsport (contact medespeler,…)  Een ‘verkeerde’ beweging (pivoteren,landen, springen)  Een ‘extreme’ beweging (sprinten en plots stoppen,…)

8 Letselpreventie  Letsel opgelopen door contact:  Letsels aan het aangezicht (hersenschudding,…)  Kneuzingen in bovenbeenspieren (‘knietjes’)  Preventie ?  Mcdavid hexpad,…

9 Letselpreventie  Letsels opgelopen door bewegen:  Enkelletsels & knieletsels (basketbal) Stabiliteit van het gewricht ? Hoe beweegt de speler (afzetten,landen, looptechniek,…) Brace ? Conditie van de speler ? Bouw van de speler ? (spiermassa,spierlengte,asymetrie,…)  Preventie?  Oefenprogramma integreren

10 Hoe onstaan deze letsels  Overbelastingslestsels  Teveel belasting (trainingsfrequentie,aantal wedstrijden)  Eénzijdig sporten,bewegen  Lichaamsgebonden (houding, groeispurt, beperkte ROM, lichaamsbouw,…)  Externe factoren (schoeisel,ondergrond,…)

11 Letselpreventie  Letsels door overbelasting  4 stadia van overbelasting 1.Pijn na de inspanning die spontaan verdwijnt 2.Pijn bij aanvang van de activiteit 3.Pijn gedurende de activiteit 4.Pijn in rust  Acute >< chronische ontsteking

12 Letselpreventie  Preventie ?  Doseren (More is not always better)  Opbouw (training/seizoen)  Hydratatie (voldoende vochtopname)  Fysieke paraatheid ?  Sportscreening (looptechniek,landen afzetten,…)  Preventieprogramma

13 Praktisch voor spelers/ouders  Start van het seizoen  Optimaal voorbereiden  off season andere sporten  Conditie onderhouden  Werken op zwakke schakels ?  Bewegingsanalyse in de praktijk  Opstellen individueel oefenprogramma

14 Praktisch voor spelers/ouders  Letsel opgelopen  Analyse van het probleem  Intake gesprek  Klinisch onderzoek en diagnose stelling (in samenspraak met arts)  Bewegingsanalyse ?  Behandeling  Oefenprogramma

15 Trainingsvormen  Core & stability  Een zwakke core geeft een hoger risico op letsels en rugklachten.  Instabiliteit zorgt voor veel compensatie bewegingen.

16 Trainingsvormen  Functionele oefeningen  Proprioceptie  Primaire bewegingen  Oefeningen die nauw aansluiten bij de sportbeoefening

17 Trainingsvormen  Active Isolated Stretching  Techniek van stretchen met optimaal resultaat, wordt als opwarming geïntegreerd in de training of voor/na de wedstrijd.  Te korte spieren geven meer kans op ontstekingen of spierscheurtjes.

18 Ondersteunende vormen  Medical Taping  Ondersteuning bij het heropstarten van de activiteit.  Het ondersteunt de natuurlijke beweging van het gewricht.  De druk op de pijnreceptoren neemt af  Een meer fysiologisch bewegingspatroon mogelijk.

19 Praktisch  Vb1 Enkeldistorsie  48 uren RICE (R est I ce C ompression E levation)  Acute fase => rust, eventueel kinesitherapie  Subacute fase => proprioceptie oefeningen  Trainingsfase => opbouwen oefentherapie  Preventiefase=> functionele oefentherapie integreren op training

20 Praktisch  Vb2 Contractuur van de hamstrings  Acute fase=> rust, eventueel kinesitherapie  Subacute fase=> Cure taping, niet explosief trainen  Trainingsfase => opbouwen trainingsintensiteit  Preventiefase => Core oefeningen, AIS stretching. Explosiviteit verbeteren.

21 Praktisch  Vb3 Patellapees tendinitis  Acute fase => Rust, ijs, NSAID medicatie  Subacute fase => Excentrische oefentherapie, stabilisatie knie  Trainigsfase => opbouwen trainingsintensiteit  Preventiefase => AIS stretchen, Functionele oefentherapie (looptechniek, afzet,…) Versterken 4ceps (vastus Medialis )

22 Praktisch  Tips voor de coach/ouder  observeer de spelers  Praktische clinic met preventie oefeningen  Vragen

23 Letselpreventie bij zaalsporten “ Championships are made when the stands are empty ”

24 Kasteelstraat Guigoven Tel. 0497/ l


Download ppt "Prevention is better than cure. Letselpreventie bij zaalsporten  Inleiding  Soorten letsels  Oorzaken van letsels  Preventie van letsels  Trainingsvormen."

Verwante presentaties


Ads door Google