De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Copyright chiropraxie Devriese & Moyson1 Stretchoefeningen •Stretchen ná het sporten om de natuurlijke veerkracht niet te verliezen •De rug stretchen blijkt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Copyright chiropraxie Devriese & Moyson1 Stretchoefeningen •Stretchen ná het sporten om de natuurlijke veerkracht niet te verliezen •De rug stretchen blijkt."— Transcript van de presentatie:

1 Copyright chiropraxie Devriese & Moyson1 Stretchoefeningen •Stretchen ná het sporten om de natuurlijke veerkracht niet te verliezen •De rug stretchen blijkt volgens wetenschappers biomechanica niet nuttig te zijn •Aanhoudend uitrekken ná het sporten (ongeveer 1 minuut per rekoefening)

2 Wervelkolom neutraal •Ter plaatse stappen en zwaaien met de armen •Stoppen: dit is een “neutrale wervelkolom houding” •Niet volledig hol •Niet volledig bol 2Copyright chiropraxie Devriese & Moyson

3 Plooien vanuit de heupen •Neem staand de “wervelkolom neutraal houding” aan •Leg 1 handpalm op de buik, de andere handpalm op de rug en maak een “brace” •Gebruik de heupen als scharnier zonder de rug te bewegen en plooi 10 tot 45° naar voor 3Copyright chiropraxie Devriese & Moyson

4 Plooien vanuit de heupen •Neem een stok en druk die tegen het heiligbeen en de rug •De stok vasthouden tussen handpalm en duim met 1 hand •Druk de handrug (niet de palm) tegen de rug en haak de duim achter de stok 4Copyright chiropraxie Devriese & Moyson

5 Plooien vanuit de heupen •Plooi voorwaarts en zorg ervoor dat de afstand tussen de handpalm en de duim niet verkleint •De stok moet in contact blijven met het heiligbeen en de wervelkolom •Tussen de 10 en de 45° voorwaarts bukken is voldoende (afhankelijk van de lenigheid van de heupgewrichten en de lengte van de hamstrings) 5Copyright chiropraxie Devriese & Moyson

6 Achterste beenspieren •Staand, 1 been voorwaarts gestrekt op een verhoog laten steunen (20 cm hoog) •De rug blijft neutraal (zie wervelkolom neutraal) •Voorwaarts plooien vanuit de heupen 6Copyright chiropraxie Devriese & Moyson

7 Binnenste dijspieren •Staand met gespreide benen, steunend met de handen op een stoel •Benen gestrekt houden 7Copyright chiropraxie Devriese & Moyson

8 De bipsspieren •Liggend op de rug, de linkerknie met de linkerarm naar de tegenovergestelde schouder trekken •Het onderbeen torsen door aan de enkel te trekken (niet de voet) 8Copyright chiropraxie Devriese & Moyson

9 De “brace” •Oefen een “brace”: dat is alle spieren rond de wervelkolom opspannen zonder te bewegen, laat na 8 tellen terug los •De neiging ontstaat om te stoppen met ademen, blijven ademhalen is de boodschap •Bij vordering kan de oefening uitgevoerd worden na een fysieke inspanning, op voorwaarde dat dit niet ten koste gaat van de precisie 9Copyright chiropraxie Devriese & Moyson

10 De “brace” •Niet bewegen bij het opspannen van alle spieren rond de wervelkolom •Het bekken niet kantelen, het blijft in “neutrale” stand •Het bovenlichaam blijft rechtop gericht 10Copyright chiropraxie Devriese & Moyson

11 Oefenen van “de brace” •Liggen op de grond met één been gestrekt, één knie opgetrokken •De handen onder de lage rug met de handpalmen op de grond, de ellebogen van de grond heffen 11Copyright chiropraxie Devriese & Moyson

12 Oefenen van “de brace” •Span alle spieren op rond de wervelkolom zonder de rug tegen de grond te drukken en zonder dat de borstkas beweegt •Druk de tong tegen het gehemelte en hef het hoofd lichtjes van de grond indien de nek niet pijnlijk wordt 12Copyright chiropraxie Devriese & Moyson

13 De “brace” steunend op handen en knieën •Doe de “kat-kameel” •Beweeg de rug en het bekken tussen “hol of de kat-houding en bol of de kameel-houding” •Dat is “wervelkolom neutraal” •Span alle spieren rond de rug op gedurende 8 tellen net zoals bij de oefening staand 13Copyright chiropraxie Devriese & Moyson

14 Plooien vanuit de heupen •Doe dezelfde oefening in combinatie met het plooien van de knieën •Zitten en rechtkomen met een neutrale wervelkolom (eerst met behulp van de stok) 14Copyright chiropraxie Devriese & Moyson

15 Plooien vanuit de heupen •Een trapje opstappen met een neutrale wervelkolom •Een stap voorwaarts zetten met een “brace” •Op één been staan en plooien vanuit de heup en de knie en terug strekken 15Copyright chiropraxie Devriese & Moyson


Download ppt "Copyright chiropraxie Devriese & Moyson1 Stretchoefeningen •Stretchen ná het sporten om de natuurlijke veerkracht niet te verliezen •De rug stretchen blijkt."

Verwante presentaties


Ads door Google