De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

19/03/2015 – Streekoverleg Zuid-Oost Vlaanderen ‘Werkplekleren en kennisoverdracht’ Generatiebril.be -

Verwante presentaties


Presentatie over: "19/03/2015 – Streekoverleg Zuid-Oost Vlaanderen ‘Werkplekleren en kennisoverdracht’ Generatiebril.be -"— Transcript van de presentatie:

1 19/03/2015 – Streekoverleg Zuid-Oost Vlaanderen ‘Werkplekleren en kennisoverdracht’ Generatiebril.be -

2 Kennisoverdracht: niet altijd evident… “Ik vind dat oudere medewerkers niet gerespecteerd worden door jongere werknemers. Ze denken alles te weten maar eigenlijk is dit niet zo. De jongeren willen van de ouderen niets meer leren.” (magazijnier, 53 jaar) “Mijn oudere collega’s verwachten dat ik met nieuwe ideeën kom. Maar wanneer ik iets tracht te veranderen aan hun routineuze en traditionele werkwijze, stoot ik op veel verontwaardiging en weerstand.” (stagiair, 23 jaar)

3 Kijken door de generatiebril: Geen wondermiddel, maar het kan helpen…

4 Hoe dan wel?

5 Intro op wat ‘generatiedenken’ is en inhoudt Concreet: een filmpje als ‘eye-opener’ Ideaaltypische kenmerken van elke generatie Concreet aan de slag op de werkvloer Programma

6 Iedereen praat over generaties

7 Elke generatie kijkt anders. 0pvoeding, tijdsgeest en vroegere ervaringen kleuren de bril van waaruit we naar werken kijken. Wanneer teams en organisaties de generatiebril opzetten, openen zich mogelijkheden tot dialoog, respect en samenwerking tussen alle generaties. De Generatiebril…

8 (leef)tijdsgenoten verbonden door: Gedeelde levensgeschiedenis Gedeelde invloed en beleving van de tijdsgeest Een gedeelde reactie op die tijdsgeest Een gedeelde mentale, emotionele en fysieke ontwikkeling (samen doorlopen van de verschillende leeftijdsgroepen) Wat zijn generaties?

9 Bron: Miet Timmers, generatielink Generaties: een bijzondere reactie op de tijdsgeest

10 Generaties vormen een ‘grondlaag’

11 We onderscheiden 4 generaties (volgens de Nederlandse indeling)

12 Bron: Miet Timmers, generatielink Generaties: geen strikte scheiding

13 Generaties: Er worden meerdere indelingen gehanteerd!

14 Eye-opener Filmmateriaal dat aanzet tot nadenken:

15 Herkenbaar? Hoe hier mee aan de slag?

16 Generaties - enkele ideaaltypische kenmerken Op de volgende dia’s omschrijven we een aantal ‘typische’ kenmerken voor elke generatie. Opgelet: zie het als ‘ideaaltypes’, niet als ‘stereotypes’

17 1.Nog maar beperkt aanwezig op de arbeidsmarkt 2.Ervaring als een belangrijke troef 3.trots op transformerende kracht: veel bereikt! 4.Voelen zich vaak in het defensief gedrukt m.b.t. maatschappelijke thema’s (pensioenen, anciënniteit,…) 5.Hechten belang aan visie en inhoud 6.Willen (elkaar) overtuigen, vaak via (abstracte) discussies 7.Vinden leiding belangrijk, maar vaak allergie voor teveel autoriteit 8.Sociaal vaardig - handig in organisatiepolitiek 9.Statusgevoelig 10.Eerder serieus en beleefd (afwachtend, vaak wat afstandelijk) 11.Gericht op sfeer en samenhorigheid 12.Corrigeren (elkaar) voorzichtig 13.Andere generaties ervaren hun vaak als dominant Ideaaltypische kenmerken Protestgeneratie (° ) nu 60 tot 74 jaar

18 1.Zal grote groep blijven op de arbeidsmarkt (‘langer werken’) 2.Plukten de vruchten democratisering hoger onderwijs 3.Vrouwen massaal op de arbeidsmarkt: tweeverdienersgezin als norm 4.Bescheiden (doe ‘gewoon’) 5.Verbindende generatie: zijn gericht op anderen 6.balanszoekers (team, organisatie, familie, werk/privé) 7.Oog voor diversiteit: benutten constructief verschillen 8.Vinden leiding nemen niet makkelijk 9.Delen verantwoordelijkheid voor samenwerken en doelrealisering 10.Focus op kwaliteit en professionaliteit 11.Eerder risico-avers (nadruk op wat bewezen heeft te werken) 12.Consciëntieus en kostenbewust Ideaaltypische kenmerken Generatie X (° ) nu 45 tot 59 jaar

19 1. kregen als kind veel kansen – maar: keuzestress 2. Eerste generatie studenten die ‘internationaal ging’ 3. Soms ‘Me-generation’ genoemd 4. Zelfontplooiing is belangrijk: wat ze doen moet aansluiten bij wie ze zijn 5. vaak de motor van verandering 6. brachten computer, internet, snelle communicatie op de werkvloer 7. Steken de “X-ers” soms voorbij op hiërarchisch vlak 8. Ze zijn analytisch zeer sterk 9. Sterk in het interactief communiceren en netwerken 10. Gericht op versnellen van besluitvormingsprocessen (‘pragmatisch’) 11. Ze leren continu, liefst al uitvoerend (‘pragmatisch’) 12. Willen rechtstreekse feedback en direct verbeteren (‘pragmatisch’) 13. Aanpassers: haken snel af bij tegenwind, gaan confrontatie uit de weg 14. Weinig geduld Ideaaltypische kenmerken Pragmatische generatie (° ) nu 30 tot 44 jaar

20 1. “Ketnet”-generatie - applausgeneratie 2. Veroorzaken ‘schok’ op de werkvloer 3. Hoge verwachtingen naar werkgever toe 4. Prioriteit één in werk = goede combinatie arbeid en privéleven/gezin 5. Hechten veel belang aan sociale sfeer, carrièremogelijkheden, boeiende jobinhoud 6. Veel nood aan aangepaste feedback en ondersteuning 7. Communiceren veel en tegelijk: open, direct en informeel 8. Voelen zich gelijkwaardig: ze willen meteen kunnen meedoen 9. Slimste generatie op vlak van multimedia en dat weten ze ook 10. kunnen heel snel kennis en informatie opzoeken 11. Kijken over grenzen van organisaties en bevorderen daarmee innovatie 12. Zijn intuïtief en voelen snel aan of iets wel of niet echt is 13. Op het werk: sterkst groepsgericht - samen werken, samen lunchen, samen feesten 14. employee experience’ – is essentieel voor deze generatie Ideaaltypische kenmerken Generatie Y (° ) nu 15 tot 29 jaar

21 Concrete tips m.b.t. Werkplekleren & kennisoverdracht

22 En wat nu? We herkennen dit in onze organisatie. Welke stappen kunnen we zetten om performantere team te krijgen? En dus meer tevreden klanten?

23 Alle generaties willen (psychologisch contract) Respect & waardering Kansen krijgen om bij te dragen Gevoel tot de organisatie te behoren

24 1. Bouw een ‘waardengedreven’ organisatie Bepaal samen met de medewerkers een beperkte set van waarden (die ertoe doen en dus gedragen worden) Laat medewerkers/generaties de waarden vertalen in een aantal concrete gedragingen Voorbeelden: Gemeente Schilde FOD Sociale Zekerheid

25 2. Maak werk van communicatie tussen generaties Leer ‘generaties op de werkvloer’ elkaars handleiding kennen: wat vinden ze belangrijk, hoe willen ze behandeld worden, waar ergeren ze zich aan,… Breng zowel ‘kwaliteiten’ als ‘irritaties/allergieën’ in beeld en debatteer erover. Laat generaties van hieruit elkaar helpen bij het bereiken van elkaar behoeften (begrip, compromissen,…)

26 3. Teams: bouw diversiteit standaard in De beste teams zijn ‘diverse’ teams: leeftijd, geslacht,… Mix teams (loopbaanmobiliteit, projecten,…) Mix teams ook via sociale activiteiten (via bijv. samenwerken op een informele manier, bijv. teamdag, sportdag, quiz, teambuilding…) Bouw in bij personeelsplanning (zorg voor evenwicht in generaties)

27 4. Reversed mentoring Tip: Hou rekening met ‘leerstijlen’ of ‘leervoorkeuren’ van generaties Klassiek peter/meterschap ‘jong’ leert van ‘ervaren’ = dik oké Het kan nog beter! Zorg dat ‘jong’ iets kan/mag/moet leren aan ‘ervaren’ collega (formaliseer zonodig in POP)

28 5. Ga voor ‘generatiesensitief’ leiderschap Wat alle medewerkers verwachten Coaching, ondersteuning, luisterbereidheid, empathie, openheid, eerlijkheid en integriteit Wat jonge medewerkers specifiek verwachten (veel) (constructieve) feedback die stimuleert & motiveert Autonomie maar met grenzen (geeft energie) Sturing, regels en heldere planning Stimuleren van goede samenwerking tussen collega’s Zorgen voor positieve werksfeer

29 Tot slot: wat biedt generatiebril.be?

30 De generatiebril… onthullen generatieverschillen en gelijkenissen – subtiele culturele maatschappelijke kenmerken via positieve instrumenten -inzicht tussen generaties verhogen -samenwerking verbeteren -bevorderen en verbeteren van de communicatie Waarom? Wat? Toekomst

31 Wat? Toekomst Waarom? Generatiebril bestaat uit: Eenvoudige website met praktische tools bruikbaar in diverse werkcontexten en voor/met verschillende doelgroepen 3 grote rubrieken: – In-zicht – Generatiescan – Aan de slag

32 Aanbod? Wat heeft de Generatiebril te bieden tot eind 2015? Gratis dienstverlening: -advies, ondersteuning en consultancy -Verzorgen van workshops in organisaties -Train the trainer aanbod

33 Pascal Roskam An Vergison Steven Brandt HoGent Faculteit Mens & Welzijn Opleiding Sociaal Werk - personeelswerk contact


Download ppt "19/03/2015 – Streekoverleg Zuid-Oost Vlaanderen ‘Werkplekleren en kennisoverdracht’ Generatiebril.be -"

Verwante presentaties


Ads door Google