De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Er was eens… De kracht van een goed verhaal. Digitale Presentatie en Voorbereiding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Er was eens… De kracht van een goed verhaal. Digitale Presentatie en Voorbereiding."— Transcript van de presentatie:

1 Er was eens… De kracht van een goed verhaal

2 Digitale Presentatie en Voorbereiding

3 Klik op de slide, Bekijk het filmpje Schrijf steekwoorden op Wat hoor jij? Wat valt je op?

4  Als veranderaar anderen inspireren door het overbrengen van een verhaal  Verhaal wordt metafoor voor iets wat jij in beweging wilt krijgen  Lees de BLOG en bekijk de filmpjes: -storytelling/ -storytelling/

5 LEES artikel: Klik op Slide

6  Verhalen worden beter onthouden  Kennis overdacht vindt makkelijk plaats middels verhalen  Verhalen bieden entertainment  Verhalen leiden tot engagement  Verhalen kan leiden tot verandering en daarmee acties

7 Storytelling en mensen in beweging krijgen HOE?  Middels sterk – geloofwaardig organisatieverhaal  Kernwaarden verwerken, die mensen kunnen onthouden  Brug slaan tussen formele en informele organisatie WAAROM?  Mensen inspireren en motiveren met een mooi verhaal waardoor ze kennis willen delen  Groepsgevoel creëren  Gezamenlijke ambitie creëren

8  Lees Inleiding & Hoofdstuk 1 van het boek Storytelling, Handboek (geschreven door S. Tesselaar en A. Scheringa) Zie scan documenten. Kenmerken van een verhaal:  Er is een start  Een onverwachte gebeurtenis  En een einde

9 Het vertellen, vangen en vormen van verhalen.

10 Organizational story (Authentiek verhaal) Corporate story (Gemaakt verhaal) IMAGOSOCIAAL gegeven Overlap (gevormd verhaal)

11  Een verhaal is een weergave van gebeurtenissen die met elkaar in verband worden gebracht. Een verhaal heeft de volgende kenmerken:  het staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde;  het bevat narratieve elementen;  het is authentiek: waar of waar-achtig;  het is persoonlijk;  het is prikkelend en roept emotie op en/of wordt met emotie verteld (daarom onthoud je ‘t).

12  Toen Howard Schultz in 1981 op handelsreis een bezoek bracht aan een klein koffiewinkeltje in Seattle, was hij als door de bliksem getroffen: ‘Ik stapte naar binnen en zag iets dat op een tempel ter verering van koffie leek. Hier was een zaak waar men koffiebonen verkocht, terwijl de meeste mensen dachten dat koffie uit een kan kwam. De aanblik van de zaak, de geur van koffie, de passie die de eigenaars uitstraalden, de wens om klanten deelgenoot te maken van de deugden van de koffiecultuur – dit alles maakte een onuitwisbare indruk op mij. Het was alsof ik een heel nieuw continent had ontdekt’. (zie noot 1) Het zojuist beschreven moment zou beslissend zijn voor de ontwikkeling van een van ’s-werelds meest succesvolle ondernemingen van de afgelopen periode: Starbucks. Zoals hij later zou vertellen, zag hij in één oogopslag het toekomstbeeld van een nieuwe koffiewereld voor zich, waar in een ontspannen sfeer kwaliteitskoffie werd geschonken. Uiteraard heeft het Schultz nog jaren gekost voordat alle stukjes van de Starbuckspuzzel op hun plaats vielen: pas in 1987 kon hij zich als eigenaar aan de realisatie van zijn droom wijden. Daartoe moest hij eerst het zittend personeel van het inmiddels tot een kleine koffieketen uitgegroeide Starbucks zien te overtuigen. Schultz zou dit later als één van de meest cruciale, maar ook moeilijkste momenten in zijn leven bestempelen. Hij zegt hierover: ‘ik besloot volkomen eerlijk te zijn in mijn intenties en passies tegenover de medewerkers. Ik wist dat het cruciaal was dat niet alleen ik, maar het hele bedrijf zijn hart in de zaak zou stoppen’.

13  Veranderingsprocessen in gang zetten en nieuwe ideeën implementeren  Te laten zien wie je bent en waar je voor staat, wat je kernwaarden zijn  Samenwerking tot stand te brengen en het groepsproces vorm te geven  Kennis en begrip overdragen  Een toekomstperspectief verhelderen  Een organisatie te helpen zich te herpositioneren  De rode draad te vormen in communicatie-uitingen  Organisatie-, leer- of veranderdoelen context te geven  Leerprocessen ondersteunen

14 De kracht van verhalen zit in de drie V’s:  In het vertellen of doorvertellen  In het vangen (spontaan of ontlokt)  In het vormen van verhalen

15  Is vaardigheid, aan te leren.  Moed en DURF nodig  Kwetsbaar op de zeepkist staan  Overbrengen van beleving (inlevingsvermogen)  Authentiek en eigen ervaring delen: beleving kunnen overbrengen  Herkenning

16 verbindt, biedt context, betekenis en zin zet aan tot actie en geeft richting maakt abstracte informatie concreet geeft inzicht prikkelt en roept emotie op zegt meer dan cijfers een verhaal … DUS…..

17 kent één boodschap blijft hangen en wordt doorverteld is persoonlijk en authentiek: waar of waar-achtig staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde bevat narratieve elementen een goed verhaal …

18 thema doel karakters en setting conflict oplossing vertelling Hoe vertel ik een verhaal?

19 wat is the big idea? wat moet blijven hangen? hoofdstuk 1 Het thema

20 wil ik overtuigen, veranderen, inspireren, shockeren, informeren of? welke verhaalsoort hoort hierbij? een persoonlijk verhaal, een heldenverhaal, een sprookje, een portret of? hoofdstuk 2 Het doel

21 wie zijn mijn personages en welke rol spelen zij? wie zijn de helpers en de tegenstanders? waar speelt mijn verhaal zich af? hoofdstuk 3 Karakters en setting

22 welk issue wil ik aan de kaak stellen? welke hobbel moet er worden genomen? hoofdstuk 4 Het conflict

23 wat gaan we hier aan doen? is deze oplossing in lijn met het grote idee? hoofdstuk 5 De oplossing

24 welke mediumtypen passen bij mijn verhaal? hoe kan ik dit verhaal het beste overbrengen? is het consistent met andere uitingen? hoofdstuk 6 De vertelling

25 Stappen: 1. Stel je zelf een vraag waar je nu mee bezig bent als de veranderde. Dan kan alles zijn, ook op persoonlijk vlak (niet sentimentaliseren). Die vraag schrijf je op (vantevoren). 2. Ga het museum verkennen, neem hiervoor de tijd. 3. Kies een schilderij dat bij jou is blijven hangen, dat jou aanspreekt. Geen ratio! 4. Laat het beeld wat je ziet spreken, wat het is. Niet de schilder, wat hij bedoelt, niet jouw interpretaties. Laat het beeld maar doordenken. Ga als het ware in het schilderij staan! Het object gaat dus spreken. Je moet dus goed luisteren. Schrijf een aantal steekwoorden op (of teken). 5. Ga ergens rustig zitten. Ga de wereld scheppen: alles is mogelijk, waarin je alle levensregeltjes vergeet. Een associatieve wereld, je gaat alle kanten op in deze wereld (fantasie) = blowen zonder drugs. 6. Terug naar de beginvraag. Terugredeneren wat je allemaal hebt meegemaakt en ga dat betekenis geven. Dus pas betekenis geven achteraf. Dit is het startpunt van het denken aan te zetten. En dan ga je in gesprek met elkaar. Mensen vertellen elkaars VERHALEN aan elkaar. Het is een existentiële weg die ze zijn gegaan. 7. Schrijf je Story op! Maak gebruik van hand-out. Half A4-tje. 8. Zet de stories op Facebook!

26  Vertel je verhaal beeldend, waarbij je de luisteraar prikkelt door hun waarneming aan te spreken (smaak, reuk, zien, voelen en horen).  Gebruik aantrekkelijk – sprekend beeldmateriaal (laat de foto zien)  Het moet in alle opzichten een authentiek verhaal zijn.  Het mag geen mooi-weer verhaal zijn. Het voorbeeldverhaal laat ook knelpunten zien.


Download ppt "Er was eens… De kracht van een goed verhaal. Digitale Presentatie en Voorbereiding."

Verwante presentaties


Ads door Google