De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werken met Mijn leven in kaart, kan dat? Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werken met Mijn leven in kaart, kan dat? Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht."— Transcript van de presentatie:

1 Werken met Mijn leven in kaart, kan dat? Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

2 Opzet A. Mijn leven in kaart B. Toepassing in de palliatieve zorg 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

3 Het klosje 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

4 Mijn leven in kaart 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

5 Mijn leven in kaart  Het einde in zicht  Terugkijken, behoefte van ouderen  Daarvoor is de methode ‘Mijn leven in kaart’ ontwikkeld  In gesprek met ouderen over hun levensverhaal  Als ouderen daar behoefte aan hebben  Prettig om te doen  Geeft anderen inzicht in wie je bent  Helpt om grip te houden op je zelf, te midden van veranderingen  Helpt om de balans op te maken  Onderzoek laat zien dat het werkt! 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

6 Hoe werkt het? Zeven ontmoetingen van ca. anderhalf uur, tussen zorgverlener / vrijwilliger en oudere verteller (liefst na een match)  Kennismakingsontmoeting  5 themabijeenkomsten  Relaties  Opleiding, werk, hobby’s  Wonen en bezit  Oud worden gunst of kunst?  Kijk op het leven  Afsluitende bijeenkomst, afronden en vooruitblikken  Eventueel: (Feestelijke) presentatie levensboek 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

7 Werkwijze  Voor elk thema is een set kaarten gemaakt.  Op de kaarten staan relevante vragen die gebruikt kunnen worden.  Met de vragen bereidt de oudere zich voor op de ontmoeting.  Zij zoekt er ook foto’s, voorwerpen of documenten bij.  Dit zijn allemaal triggers voor fragmenten van het levensverhaal.  Zowel positieve als negatieve verhalen!  Aan de hand van de trigggers vertelt de oudere haar verhaal.  De zorgverlener/vrijwilliger maakt samen met de oudere een levensboek, levensbox of levensposter, naar wens van de oudere. 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

8 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

9 Werkwijze  Voor elk thema is een set kaarten gemaakt.  Op de kaarten staan relevante vragen die gebruikt kunnen worden.  Met de vragen bereidt de oudere zich voor op de ontmoeting.  Zij zoekt er ook foto’s, voorwerpen of documenten bij.  Dit zijn allemaal triggers voor fragmenten van het levensverhaal.  Zowel positieve als negatieve verhalen!  Aan de hand van de trigggers vertelt de oudere haar verhaal.  De zorgverlener/vrijwilliger maakt samen met de oudere een levensboek, levensbox of levensposter, naar wens van de oudere. 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

10 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

11 Werkt dit ook in de palliatieve zorg?  Uit Amerikaans onderzoek in hospices blijkt dat de uitnodiging om positieve herinneringen te vertellen het zelfvertrouwen van mensen die in een stervensfase verkeren versterkt. Favoriet is om te vertellen over (vroege) jeugdherinneringen, vakantieverhalen en een opsomming van wat men heeft bereikt in het leven.  Zowel in Canada als Denemarken wordt ervaring opgedaan om stervenden uit te nodigen een tastbaar document na te laten, een boekje over hun eigen leven. Als een ‘erfenis’ voor nabestaanden, maar óók als middel dat bijdraagt aan het gevoel van de eigen waardigheid. 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

12 Luisteren naar de andere is ook: luisteren naar jezelf! Innerlijke ruimte! 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

13 Opdracht 1 Kies een herinnering waar je positieve gevoelens over hebt. Bijv. een vroege jeugdherinnering, een vakantie of iets wat je bereikt hebt. Vertel hierover aan je buurvrouw / buurman (pp. 3 minuten). 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

14 Mijn leven in kaart voor de palliatieve zorg  Ontwikkeling wel gepland, maar nog niet van start gegaan  Criteria:  Nog meer nadruk op wat de verteller wil. Het moet helpen en niet belastend zijn.  Dus: niet teveel vragen, geen bijzaken (meer).  De nadruk ligt niet meer op een boek, maar kan ook een symbolisch voorwerp zijn, een cd, of iets dergelijks.  Het gaat minder om herinneringen als prettige activiteit, maar de nadruk zal moeten liggen op kernvragen als: oWat heeft het leven me gebracht? Hoogtepunten / dieptepunten oVoor wie was / ben ik van betekenis? oWat wil ik doorgeven? oHoe wil ik herinnerd worden? oWat wil ik nog zeggen en aan wie? 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht

15 Help!  Welke vragen voldoen volgens jullie aan de criteria? oWat heeft het leven me gebracht? Hoogtepunten / dieptepunten oVoor wie was / ben ik van betekenis? oWat wil ik doorgeven? oHoe wil ik herinnerd worden? oWat wil ik nog zeggen en aan wie? 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht


Download ppt "Werken met Mijn leven in kaart, kan dat? Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg 5 juni 2012 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht."

Verwante presentaties


Ads door Google