De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg"— Transcript van de presentatie:

1 Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Werken met Mijn leven in kaart, kan dat? Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

2 Opzet A. Mijn leven in kaart B. Toepassing in de palliatieve zorg
Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

3 Het klosje Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

4 Mijn leven in kaart Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

5 Mijn leven in kaart Het einde in zicht
Terugkijken, behoefte van ouderen Daarvoor is de methode ‘Mijn leven in kaart’ ontwikkeld In gesprek met ouderen over hun levensverhaal Als ouderen daar behoefte aan hebben Prettig om te doen Geeft anderen inzicht in wie je bent Helpt om grip te houden op je zelf, te midden van veranderingen Helpt om de balans op te maken Onderzoek laat zien dat het werkt! Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

6 Hoe werkt het? Zeven ontmoetingen van ca. anderhalf uur,
tussen zorgverlener / vrijwilliger en oudere verteller (liefst na een match) Kennismakingsontmoeting 5 themabijeenkomsten Relaties Opleiding, werk, hobby’s Wonen en bezit Oud worden gunst of kunst? Kijk op het leven Afsluitende bijeenkomst, afronden en vooruitblikken Eventueel: (Feestelijke) presentatie levensboek Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

7 Werkwijze Voor elk thema is een set kaarten gemaakt.
Op de kaarten staan relevante vragen die gebruikt kunnen worden. Met de vragen bereidt de oudere zich voor op de ontmoeting. Zij zoekt er ook foto’s, voorwerpen of documenten bij. Dit zijn allemaal triggers voor fragmenten van het levensverhaal. Zowel positieve als negatieve verhalen! Aan de hand van de trigggers vertelt de oudere haar verhaal. De zorgverlener/vrijwilliger maakt samen met de oudere een levensboek, levensbox of levensposter, naar wens van de oudere. Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

8 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht
5 juni 2012

9 Werkwijze Voor elk thema is een set kaarten gemaakt.
Op de kaarten staan relevante vragen die gebruikt kunnen worden. Met de vragen bereidt de oudere zich voor op de ontmoeting. Zij zoekt er ook foto’s, voorwerpen of documenten bij. Dit zijn allemaal triggers voor fragmenten van het levensverhaal. Zowel positieve als negatieve verhalen! Aan de hand van de trigggers vertelt de oudere haar verhaal. De zorgverlener/vrijwilliger maakt samen met de oudere een levensboek, levensbox of levensposter, naar wens van de oudere. Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

10 Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht
5 juni 2012

11 Werkt dit ook in de palliatieve zorg?
Uit Amerikaans onderzoek in hospices blijkt dat de uitnodiging om positieve herinneringen te vertellen het zelfvertrouwen van mensen die in een stervensfase verkeren versterkt. Favoriet is om te vertellen over (vroege) jeugdherinneringen, vakantieverhalen en een opsomming van wat men heeft bereikt in het leven. Zowel in Canada als Denemarken wordt ervaring opgedaan om stervenden uit te nodigen een tastbaar document na te laten, een boekje over hun eigen leven. Als een ‘erfenis’ voor nabestaanden, maar óók als middel dat bijdraagt aan het gevoel van de eigen waardigheid. Dignity Therapy van Chochinov. Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

12 Luisteren naar de andere is ook: luisteren naar jezelf!
Innerlijke ruimte! Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

13 Opdracht 1 Kies een herinnering waar je positieve gevoelens over hebt. Bijv. een vroege jeugdherinnering, een vakantie of iets wat je bereikt hebt. Vertel hierover aan je buurvrouw / buurman (pp. 3 minuten). Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

14 Mijn leven in kaart voor de palliatieve zorg
Ontwikkeling wel gepland, maar nog niet van start gegaan Criteria: Nog meer nadruk op wat de verteller wil. Het moet helpen en niet belastend zijn. Dus: niet teveel vragen, geen bijzaken (meer). De nadruk ligt niet meer op een boek, maar kan ook een symbolisch voorwerp zijn, een cd, of iets dergelijks. Het gaat minder om herinneringen als prettige activiteit, maar de nadruk zal moeten liggen op kernvragen als: Wat heeft het leven me gebracht? Hoogtepunten / dieptepunten Voor wie was / ben ik van betekenis? Wat wil ik doorgeven? Hoe wil ik herinnerd worden? Wat wil ik nog zeggen en aan wie? Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012

15 Help! Welke vragen voldoen volgens jullie aan de criteria?
Wat heeft het leven me gebracht? Hoogtepunten / dieptepunten Voor wie was / ben ik van betekenis? Wat wil ik doorgeven? Hoe wil ik herinnerd worden? Wat wil ik nog zeggen en aan wie? Zingevingsvragen herkennen - Dordrecht 5 juni 2012


Download ppt "Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg"

Verwante presentaties


Ads door Google