De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen."— Transcript van de presentatie:

1 CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen

2 WAT IS CLIM?

3 Wat? CLIM= › Afhankelijkheid › heterogene groepen › wisselende status  deelname aan interactie  betekenisvol leren

4 HOE TE WERK?

5 Hoe? › Themaboekjes › Inleidende les › 5 rotatielessen › syntheseles

6 Materiaal Bronnenkaarten met informatieve info Activiteitenkaart (A= verkennend, B= verdiepende opdracht) Antwoordkaart Themaboekjes CLIM-wijzer voor leerkracht = handleiding

7 ROL VAN DE LEERKRACHT?

8 Leerkracht = Mediator observeren en gerichte feedback geven open vragen

9 THEORETISCHE ACHTERGROND

10 Theorie CLIM: 1995 Steunpunt Intercultureel Onderwijs, Ugent Oorsprong: ‘Complex Instruction’, Cohen en Lotan Belang van heterogene groepen Medeleerlingen hun kennis en vaardigheden als bron gebruiken Rol leerkracht: leerlingen activeren zodat iedereen bijdraagt aan de groepsinteractie Meervoudige intelligenties waarderen (Gardner)

11 OPDRACHT

12 Opdracht CLIM adhv CLIM! Samenwerken: 1 aspect van CLIM/groep Samenvatting Kort op wordpress Rol in groep ›Normaal: bron, organisator, materiaalmeester, planner, bemiddelaar, verslaggever ›Hier: organisator, planner, bemiddelaar,verslaggever

13 Opdracht-materiaal Rolverdelingen: wat verwachten we van wie? Bronkaart : ≠ deel dus elkaar nodig Activiteitkaart: uitleg opdracht Wordpress bij wijze van forum

14 Verdeling Groep 1: rol van de leerkracht Groep 2: klasklimaat Groep3: werken met wisselende status Groep 4: coöperatief leren VOORBEELDGROEP: Groep 5: organisatie (wij)

15

16

17 GEBRUIKERSNAAM + WACHTWOORD OP ACTIVITEITENKAART

18

19

20

21 Nog vragen?

22 Aan het werk!

23 Nabespreking

24 Voordelen ⁺Innemen rol ⁺MOET samenwerken ⁺iedereen aan bod => afhankelijk ⁺Lk niet traditionele rol

25 Nadelen ⁻Pushen in rol, MOETEN => gevaar! ⁻Niet actieve lk => valt het in het water ⁻Veel werk & moeilijk realiseerbaar indien ander thema ⁻Veel tijd in beslag, veel voorbereiding voor lk

26 Onderzoek kleinschalig onderzoek Groepswerk adhv CLIM Camera’s in klas=>observeren 2groepen Analyse interactie lln: ›Inhoud ›Opdracht ›Organisatie orde

27 Onderzoek Groep 1 minder bekend met groepswerk ›Invulblad ›Info opzoeken ›21min inleiding, 17min opdracht Groep 2: bekend met CLIM ›5min inleiding, 50min opdracht

28 Resultaten groep 1 Vooral organisatie aan bod Ruzie! 1 lln relevante mededelingen

29 Resultaten groep 2 Inbreng verdeeld 1lln minder aan bod Vooral organisatie aan bod Inhoud ook

30 Sleutelelementen coöperatief leren 1.Positieve onderlinge afhankelijkheidssfeer 2.Interactie 3.Lln individueel verantwoordelijk 4.Aanspraak op sociale vaardigheden 5.Aandacht voor het groepsproces

31 Praktijkvoorbeeld /programmas/journaal/ ?video= /programmas/journaal/ ?video=

32

33 Wij danken voor jullie aandacht!

34 Bibliografie Blaton, L. (sd). Nieuwsbrief SDL. Kwaliteit van groepswerk: Resultaten van onderzoek en tips voor de praktijk. Opgehaald van Steunpunt Diversiteit en Leren. Opgehaald van Steunpunt Diversiteit en Leren: ablaton.pdf ablaton.pdf De Boeck. (2006). CLIM: Informatiebundel Antwerpen: De Boeck. Deredactie (Regisseur). (2014). Coöperatief leren" in Sint-Gummaruscollege in Lier [Film]. Kris Van den Branden, K. V. (sd). Centrum voor Taal en Migratie. Opgehaald van Co-operative Learning In Multicultural groups: how co-operative is it? : compendium/en/CD%20SEC%202%20ENV/Cooperative%20learning%20Belgium/Introductory%20on%2 0CLIM%20Belgium%20ENG.pdfhttp://tandis.odihr.pl/documents/hre- compendium/en/CD%20SEC%202%20ENV/Cooperative%20learning%20Belgium/Introductory%20on%2 0CLIM%20Belgium%20ENG.pdf Paelman, F. (2001). CLIM-Wijzer. Antwerpen: De Boeck. Stanford University. (sd). Complex Instruction. Opgehaald van Stanford Education: Steunpunt ICO - Universiteit Gent. (2005). Leren werken met CLIM: De kracht van de leerkracht. Antwerpen: De Boeck. Steunpunt Diversiteit en leren. (2009). Nieuwsbrief. Opgehaald van steunpunt diversiteit en leren:


Download ppt "CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen."

Verwante presentaties


Ads door Google