De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013."— Transcript van de presentatie:

1 gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013

2 1 - Start 2 - Techniek 3 - Rekentuin 4 - Rekenen Is Een Makkie 5 - Praktijk

3 1 - Start - over exova - de besluitvorming - de voorbereiding

4 1 - Start - over exova Volledige film over exova: _embedded&v=zPeAtSFMEPE

5 2 - Techniek - netwerk - netbooks - praktijk

6 3 - Rekentuin - hoe wij het gebruiken - wat kan de leerkracht

7 3 - Rekentuin korte film over de rekentuin: g&feature=player_embedded

8 4 - Rekenen is een makkie Opbouw is horizontaal en verticaal Groepsdoorbrekend Leerbehoefte is uitgangspunt Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk

9 4 - Rekenen is een makkie Leerling zoekt een leerdoel op Leerling kiest uit aanwezig materiaal Leerling bekijkt filmpje of animatie Leerling gebruikt extra materiaal (werkblad of spel) Leerling geeft beheersing per leerdoel aan

10 4 - Rekenen is een makkie Leerkracht begeleidt leerlingen Eerst samen, daarna in kleine groepjes/individueel Begeleidingstijd groep 3 > groep 5 Lk geeft leerlingen verantwoordelijkheid en vertrouwen = andere rol leerkracht wordt coach!

11 4 - Rekenen is een makkie

12 5 - Praktijk

13 Wanneer?Onderdeel MATH? Tijdsduur?Wat doet de leerkracht?Wat doet de leerling? MaandagRekenen is een makkie 60 min.Gezamenlijk het leerdoelenschema invullen. Hoewel de opening van deze activiteit klassikaal is, is de verwerking op individueel niveau. Verder begeleid je groepjes kinderen (kan ook individueel) bij het invullen van het portfolio en persoonlijk rekenschrift. Portfolio en persoonlijk rekenschrift bijwerken. DinsdagRekentuin45 min.Instructie geven naar aanleiding van de vorderingen in de Rekentuin. Werken in de Rekentuin. WoensdagRekentuin/Reken en is een makkie 60 min.Instructie geven naar aanleiding van de vorderingen in de Rekentuin. Werken in de Rekentuin / portfolio. DonderdagRekenen is een makkie 60 min.Begeleiden van groepjes kinderen (kan ook individueel) bij het invullen van het portfolio en persoonlijk rekenschrift. Portfolio en persoonlijk rekenschrift bijwerken. VrijdagRijke rekenproblemen/ Rekenen is een makkie 60 min.Het voorbereiden en klassikaal begeleiden van een rekengeoriënteerde activiteit. Deze activiteit bestaat uit het behandelen van rijke rekenproblemen. Hierbij valt te denken aan verhaalsommen (www.rekeneniseenmakkie.nl  rekenen in de praktijk) of het behandelen van Rekenwonders (http://math.sxills.nl  Rekenwonders.xls) of een andere zinvolle rekenactiviteit.www.rekeneniseenmakkie.nlhttp://math.sxills.nl Groepsactiviteit op het gebied van verhaalsommen of rekenwonders.

14 5 - Praktijk opmerkingen leerkracht: - overzicht ontbreekt - te weinig test - vaardigheden van kinderen soms probleem - internet/YouTube is té verleidelijk. - doelen bevatten nog veel moeilijke woorden - techniek blijft lastig punt - rapportage moet beter

15 5 - Praktijk voordelen: - kinderen werken op eigen niveau - kinderen zijn zelf verantwoordelijk voor leren - kinderen werken met veel plezier - veel minder nakijkwerk voor leerkrachten - leerkracht heeft beter inzicht in niveau ll

16 Een andere kijk op Rekenen

17


Download ppt "Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google