De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern Iris Roose Steunpunt Diversiteit en Leren, Universiteit Gent

Verwante presentaties


Presentatie over: "Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern Iris Roose Steunpunt Diversiteit en Leren, Universiteit Gent"— Transcript van de presentatie:

1 Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern Iris Roose Steunpunt Diversiteit en Leren, Universiteit Gent

2 Doelstellingen van deze sessie Kennis maken met DIVA – VISIE: Leren IN diversiteit Leren VOOR diversiteit Thematische Zoom: taaldiversiteit

3

4 Omgaan met diversiteit Geen kant-en-klare oplossingen Enkel ‘handvaten’ Alles begint bij een grondhouding!

5

6 Zoom Citaat uit ‘Sociaal-cultureel bewustzijn’ – Identiteitsconstructie in een diverse samenleving‘Sociaal-cultureel bewustzijn’ – Identiteitsconstructie in een diverse samenleving

7 Zoom

8 Voorbeeld: ‘Declan heeft een geurtje…’ -Welke vooroordelen roept dit bij je op? -Hoe stuurt dit je verdere pedagogisch-didactisch handelen? -Op welke wijze kan je deze vooroordelen ontkrachten en je referentiekader bijsturen?

9 Zoom Met leerlingen Collega’s Ouders Buitenschoolse partners … Voorbeeld: ‘Declan heeft een geurtje…’ -Ga met Declan in gesprek, wees duidelijk (respect & waardering als basis) -Zoek samen naar oorzaken -Zoek samen met Declan (en indien nodig ouders, collega’s, partners) naar oplossingen

10 Zoom Een leraar getuigt hoe de getuigenissen van ervaringsdeskundigen een nieuwe kijk wierpen op de relatie met kansarme ouders: “Wat mij zeker is bijgebleven, is dat vensteromslagen voor deze mensen betekent: niet openen, het zijn rekeningen! Deze worden door velen integraal in een doos gegooid. Wij gebruiken nu op school altijd gesloten omslagen. Ook de omgang zoals ze zelf graag hebben, was een openbaring. Zo vertelde een man over zijn vriend die een enorme lijfgeur had. Bij bijeenkomsten werd er aan die man de mogelijkheid gegeven om eerst te douchen want de anderen hadden hier last van. Je mag hier met hen over communiceren. Zorg wel dat je een goede vertrouwensband hebt met deze mensen. (…) Hetgeen mij deze dag (met getuigenis van ervaringsdeskundige) is bijgebleven is dat er geregeld goedbedoelde initiatieven ontstaan op scholen voor deze mensen die eigenlijk net het tegenovergestelde bereiken. Met andere woorden, overleg met deze mensen en denk niet voor hen in de plaats.” Uit: Laenen, I. & Aerden, I. (2013). Evaluatie ondersteuningstraject ‘Hoe omgaan met kinderarmoede op school?’ i.o.v. Koning Boudewijnstichting. Leuven: CEGO

11 Zoom Voorbeeld: communicatie met moeilijk bereikbare ouderscommunicatie met moeilijk bereikbare ouders 

12

13 Zoom Voorbeeld: Screening breed observeren

14 Zoom Voorbeeld: evaluatiewijzer attitudevaardigheden balsporten

15 Zoom Relatie met omgaan met diversiteit? Werken aan status Uiteenlopende perspectieven komen sneller naar voor Gezamenlijke opbouw van kennis “Groepswerken…dat gaat niet met onze leerlingen. We hebben dat één keer geprobeerd, dat was één grote chaos en van die taak kwam maar weinig terecht.”  nieuwe vormen van leren vragen om een geleidelijke omschakeling voor zowel leraren als lerenden Op zoek naar werkvormen? Methodiekendatabank van het Steunpunt Jeugd. Methodiekendatabank van het Steunpunt Jeugd GOK-Fiches met interactieve werkvormen. GOK-Fiches met interactieve werkvormen

16 Zoom Specifieke methode: CLIM (Coöperatief leren in Multiculturele groepen) Belang van heterogene (of multiculturele) groepen: Verschillen in status Verschillen in kennis, vaardigheden en attitudes 5 principes van coöperatief leren: Interactie Onderlinge afhankelijkheid Individuele verantwoordelijkheid Sociale vaardigheden worden aangesproken De groepsdynamiek wordt bevorderd

17 Zoom Vergroot de kansen op leren omgaan met diversiteit & spanningen die daaruit voortvloeien Voorbeeld: op basis van meervoudige intelligentie

18 Zoom In authentieke contexten Ten minste gedeeltelijk buiten de klas en school In confrontatie met ‘echte’ problemen Klasdoorbrekend: potentiële diversiteit wordt groter Leer- of leefomgeving opentrekken buiten de school: Brede School

19 Omgaan met diversiteit Geen kant-en-klare oplossingen Enkel ‘handvaten’ Alles begint bij een grondhouding!

20 Een overload aan competenties? NEE! Omgaan met diversiteit is inherent aanwezig in de basiscompetenties voor de lerarenopleiding. Omgaan met diversiteit is inherent aanwezig in de basiscompetenties voor de lerarenopleiding.

21 De thema’s

22 Zoom: thema taaldiversiteit

23 Tot slot… Alle inhoud van deze les vind je op DIVA.DIVA De weg kwijt?  Wegwijzer! Wegwijzer  Zoekfunctie (niet op homepagina, wel op andere pagina’s). Tip: bekijk DIVA beter niet via Internet Explorer (gebruik Google Chrome, Firefox, …).


Download ppt "Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern Iris Roose Steunpunt Diversiteit en Leren, Universiteit Gent"

Verwante presentaties


Ads door Google