De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat."— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding in de Module R. Hoijtink

2 Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat plezierig is.

3 Waarom gebruikt de reclame beelden om producten aan de m/v te brengen? Zien Horen Lezen Mate waarin mensen iets onthouden Beelden worden dus gemakkelijker onthouden

4 Kloppen de beelden ook?

5 Nee dus In de reclame probeert men een product aan een positief imago te koppelen. De consument moet namelijk het product onthouden en aan een positief gevoel koppelen Als het over landen of gebieden gaat dan hebben mensen daarvan ook meestal een bepaalde voorstelling of proberen er zich een voorstelling van te maken. Eigenlijk is een voorstelling of beeld noodzakelijk om ergens over mee te kunnen praten.

6 Over welk land gaat het? Over welk land gaat het?

7 Hoe komen mensen aan hun beeld van een gebied of land? Informatie Objectief Subjectief Geografisch beeldMentaal beeld Regionaal beeld

8 Subjectieve informatie is ‘gekleurd’ PrimairSecundair Eigen waarnemingenMedia Afhankelijk van: Zintuigen Leeftijd Opleiding Inkomen TV Kranten Tijdschriften Verhalen van anderen Dit kan toch niet! En dit dan?

9 Soms wordt informatie opzettelijk vervormd om zo zaken anders voor te stellen dan ze zijn of om een doel te bereiken. Men spreekt van Manipuleren Op de afbeeldingen hiernaast wordt gesuggereerd dat er een duidelijk verband bestaat tussen de uitstoot van CO  door menselijke activiteiten en Temperatuur. Toch gebruiken ze telkens op de x-as geheel verschillende tijdsperiodes.Dit zorgt voor een verkeerd beeld Pleistoceen Deze veranderingen kunnen onmogelijk het gevolg zijn van menselijke activiteiten Sterke stijging van CO2 uitstoot na de Industriële Revolutie

10 Soms gebeurt dat ook zonder opzet. USA Op de satellietfoto hiernaast gaat het om een warme en een koude zeestroom. Welke is warm A of B? A B

11 Klopt het ook? Nee dus! Want zoals je ziet stroomt er voor de kust van de USA een koude zeestroom

12 Om een correct beeld van een gebied of land te krijgen is het nodig hier nader kennis mee te maken. Dit kan door een langdurig bezoek aan het gebied of land of een onderzoek van feiten. Je krijgt dan een objectief of geografisch beeld. Voor wie is zo’n beeld noodzakelijk? 1.Ondernemers i.v.m. vestiging, markt etc. 2.Politici i.v.m. besturen en besluiten 3.Landinrichters 4.Planologen 5.Iedereen die als volwaardig burger mee wil praten en oordelen. Einde

13


Download ppt "Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat."

Verwante presentaties


Ads door Google