De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé."— Transcript van de presentatie:

1 Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé SOAB adviseurs voor Woning en Leefomgeving

2 Onderzoeksopzet Hoofdvraag:aan welke ‘knoppen’ kunnen beleidsmakers en andere actoren ‘draaien’ om aandeel fiets naar winkel te vergroten? Werkwijze: 1) Informatie opvraag gemeenten 2) Ruimtelijke schouw (korte ritten-check + parkeertelling) 3) Mondelinge enquêtes, lokale en landelijke Fietsersbond 4) Huishoudboekjes 5) ‘Mind-set’ supermarkt-eigenaren 6) Gemeentelijke rapportages en één benchmarkrapportage 6 gemeenten 4 typen supermarkten 2.826 bezoekers

3 Vervoerwijzekeuze naar hiërarchie Groen: lager schaalniveau en binnenstad = hoger aandeel LV Rood: stadsdeel = hoger aandeel auto

4 Belangrijkste reden voor vervoerwijzekeuze bagage afstand geen alterna- tief weer 1 2 3 snel

5 Aandeel vervoerwijzekeuze in weekomzet naar reisafstand 74% besteding door langzaam verkeer tot 1 km 30% fiets tot 2,5 km Aandeel auto grootst > 1 km

6 77% aandeel LV binnenstad 54% omzet van langzaam verkeer Aandeel vervoerwijzekeuze in de weekomzet (hiërarchie)

7 Wie zijn beïnvloedbaar? 875 personen (31%): 600 auto/fiets  fietsers en 275 auto/voet  voet Kansen: beïnvloedbare groepen

8 Welke ‘draaiknoppen’ en voor wie? 1.‘Honing’: pullmaatregelen als fietsinfra, fietsparkeren en fietsvriendelijk supermarktlocatiebeleid 2.‘Azijn’: pushmaatregelen als minder autogerichte ruimtelijke planning en parkeerbeleid 3.‘Communicatie’: informeren (potentiele) fietsers 4.‘Branchering’: vers, kwaliteit, fietsvriendelijke verpakkingen 5.‘Service- en gemaksdiensten’ voor fietsers: boodschappen- service, fietsaanhangers Lokale overheden Supermarkten De markt

9 Wat is belangrijk voor klanten supermarkten? Waarom gaat men naar bepaalde supermarkt (bron: Gfk, 2010): 1. Goede kwaliteit 2. Vers voedsel 3. Lage prijzen 4. Breed assortiment 5. Speciale aanbiedingen Supermarkten

10 Formule: hoe meer fietsers naar supermarkt te trekken? ALS: Meer vers voedsel met hoge kwaliteit Supermarkt is dichtbij Speciale dagaanbiedingen DAN:  Meer fietsers, meer frequent  Deel van automobilisten stapt over op de fiets Supermarkten/ managers Lokale overheden De markt

11 Aanbevelingen Start korte rittenbeleid Denk bewust na over super malls. Downscalen supermarkten  meer lopen en fietsen Informeer gemeenten en supermarktbranche over belang (want hoge omzet) van fietsers en voetgangers op buurt- en binnen- stadsniveau Koester fietsers en verleid automobilisten met campagnes Los belemmeringen voor fietsers op: –Korte afstand: supermarkt –Bagage: fietsaanhanger

12 Hoe verder? Nieuwe hypothesen/vragen: –Zaterdag versus doordeweeks –Combinatieritten –Relatie ruimtelijke factoren en fietsgebruik Uitbreiding en monitoring benchmark –2011: 2-e tranch: meer gemeenten en supermarkten: wie??? –Zomer 2011: Benchmark binnensteden: wie??? –Internationale Benchmark Interesse  Ineke Spapé i.spape@soab.nl Benchmarkrapport downloaden via  www.soab.nl


Download ppt "Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé."

Verwante presentaties


Ads door Google