De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen."— Transcript van de presentatie:

1 Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen (Fons Vitae Lyceum) 10 maart 2015

2

3 Missie NRO Het NRO coördineert de programmering en financiering van onderzoek naar het onderwijs Het bevordert de wisselwerking tussen onderzoek, praktijk en beleid en de toepassing van onderzoeksresultaten Zo draagt het NRO bij aan het verbeteren en vernieuwen van onderwijs

4 Praktijkgericht onderzoek: 8,8 Beleidsgericht onderzoek: 1,2
x miljoen euro Praktijkgericht onderzoek: 8,8 Beleidsgericht onderzoek: 1,2 Fundamenteel onderzoek: 3,8 Overkoepelend onderzoek: 1,0

5 Praktijkgericht onderzoek: samenwerking tussen onderzoekers en docenten
Praktijkgericht onderzoek is: Onderzoek waarvan de vraagstelling wordt ingegeven door de beroepspraktijk en waarvan de opgedane kennis direct bij kan dragen aan de beroepspraktijk Aanvragen voor subsidie voor praktijkgericht onderzoek kunnen alleen worden ingediend door consortia van onderzoekers én professionals uit de onderwijspraktijk. Onderzoekers en docenten werken samen bij de uitvoering van het onderzoek.

6 Programma praktijkgericht onderzoek van het NRO in 2015
Een voorbeeld: Op het Fons Vitae Lyceum in Amsterdam wordt - net als op veel andere scholen - gebruik gemaakt van een digitaal programma waarmee brugklasleerlingen voor het vak Nederlands kunnen oefenen met spelling, grammatica en lezen. De feedback die leerlingen van het programma krijgen is vooral summatief (waar sta ik?) en niet formatief (wat kan ik ervan leren?) . Dat riep bij ons de vraag op welke rol de docent inneemt bij onderwijs waarbij software wordt gebruikt. Kan feedback van docenten een meerwaarde hebben boven de automatisch gegeneerde prestatiegegevens? We verzamelden gegevens over de feedback die docenten Nederlands willen geven, welke elektronische egevens ze daarvoor raadplegen, welke feedback ze daadwerkelijk geven en hoe leerlingen die feedback ervaren. Onze bevindingen verspreiden we o.a met informatiebijeenkomsten en workshops, online filmpjes, en artikelen. Uitgevoerd door Universiteit Leiden, Open Doors Education en Fons Vitae Lyceum.

7

8 Dilemma 1 Het belangrijkste doel van praktijkgericht onderzoek is om te weten of een bepaalde aanpak werkt  versus  Het belangrijkste doel van praktijkgericht onderzoek is om een dialoog over een bepaalde aanpak in de school op gang te brengen

9 Dilemma 2 Praktijkgericht onderwijsonderzoek moet minimaal 3 jaar duren voor goede resultaten versus  Eén schooljaar is voldoende voor het doen van goed praktijkgericht onderwijsonderzoek

10 Dilemma 3 De externe onderzoekers moeten praktijkgericht onderwijsonderzoek aansturen versus De aansturing van praktijkgericht onderwijsonderzoek moet van de scholen zelf komen

11 Dilemma 4 Zonder gelijkwaardige samenwerking tussen onderzoekers en scholen zullen resultaten van onderzoek nooit in de onderwijspraktijk worden benut versus Er zijn voldoende manieren om resultaten van onderzoek door de onderwijspraktijk te laten benutten, samenwerking is niet perse nodig

12 Afsluitend …

13 Afsluitend … Hartelijk dank! mail:


Download ppt "Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen."

Verwante presentaties


Ads door Google