De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek de school in Monique Volman – Universiteit van Amsterdam Wouter Schenke – Kohnstamm Instituut, UvA Maartje Smeets – VO-raad Oogstconferentie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek de school in Monique Volman – Universiteit van Amsterdam Wouter Schenke – Kohnstamm Instituut, UvA Maartje Smeets – VO-raad Oogstconferentie."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek de school in Monique Volman – Universiteit van Amsterdam Wouter Schenke – Kohnstamm Instituut, UvA Maartje Smeets – VO-raad Oogstconferentie 2012 Welke samenwerkingsvorm past bij mijn project?

2 Onderzoek de school in

3 - - Samenwerken in R&D-projecten - - Vier projecten stellen zich voor - - In groepen uiteen - - Plenaire afsluiting Opzet workshop

4 Evidence based onderwijs Praktijkgericht onderzoek de school in De onderzoekende docent Beleid voeren op basis van gefundeerde argumenten Onderzoek de school in

5 Invulling\ achtergrond Voorkomen van onverantwoorde vernieuwingen Professionele ontwikkeling leraren Kloof theorie- praktijk overbruggen Evidence-based werken 1. Toepassen van kennis over leren 2. Kennisnemen van beschikbare kennis 3. Blijft probleem Onderzoekende scholen/ leraren 4. Ontwerpen en kritisch evalueren van eigen praktijk 5. Leren door innoveren en onderzoeken 6. Voortbouwen op beschikbare kennis in eigen onderzoek en praktijk Samenwerking onderzoekers met scholen/ leraren 7. Kritisch monitoren van lokale vernieuwingen 8. Leren, innoveren en bijdragen aan nieuwe kennis door participeren in onderzoeksactiviteiten 9. Samen onderzoeken: nieuwe kennis en onderbouwde onderwijspraktijken Onderzoek de school in M. Volman, Van de ‘school onderzocht’ naar de ‘onderzoekende school’ 2007

6 SLOA projecten R&D-projecten ontwikkeling en onderzoek gaan hand in hand Vraaggestuurd 75 aanvragen in > 12 gehonoreerd 73 aanvragen in > 20 gehonoreerd Looptijd 1, 2 of 3 jaar Subsidie vanuit VO-raad voor onderzoeksdeel, school investeert zelf in ontwikkeling Overkoepelend onderzoek

7 32 R&D-projecten die gefinancierd worden/zijn uit SLOA-regelingen VO- raad projecten/sloa-regeling SLOA projecten

8 Welke partijen spelen een rol in R&D-projecten? Schoolleiding: rector, teamleider, stafmedewerker onderwijskwaliteit Docenten: onderzoekende docent? -> training, maar soms ook niet -> gefaciliteerd, maar soms ook niet Externe onderzoeker en/of een externe adviseur universiteiten, hogescholen (lectoren), lerarenopleidingen, pedagogische en onderwijskundige centra, onderzoeksbureaus SLOA projecten

9 Partijen werken samen aan een R&D project ieder heeft zijn of haar eigen inbreng SLOA projecten

10 Creatief spanningsveld “… useful new ideas can arise from the combination of very different viewpoints into a creative tension.” Amabile et al, 2001, p. 420

11 Negatief spanningsveld “However, differences between collaborative team members can also cause negative process conflict.” Amabile et al, 2001, p. 420

12 Drie belangrijke condities voor onderzoek de school in: 1. Communicatie tussen onderzoekers en school Neem de tijd om elkaar te leren kennen, maak afspraken, stem doelen af 2. Eigenaarschap van docenten Zorg voor draagvlak, geloof in eigen kunnen, ontwikkel een onderzoekende houding 3. Sturende rol van schoolleiders Draag visie uit, geef positie en belang van onderzoek aan F. Geijsel & E. van Eck: Duurzaam vernieuwen, 2011 Expeditie Durven Delen Doen

13 Welke rol hadden de externe onderzoekers? Drie rollen: 1. als inhoudelijke expert 2. als expert op het gebied van terrein van onderzoek 3. als betrokken buitenstaander F. Geijsel & E. van Eck: Duurzaam vernieuwen, 2011 Expeditie Durven Delen Doen

14 1. Wie heeft de opzet van het onderzoek bepaald? school onderzoeker 2. Wie voert het onderzoek uit? school onderzoeker Vier presentaties Opdracht

15 SG Huizermaat Bart Smoors – docent/onderzoeker/projectleider - - Doel van het project Samen met docenten effectief en passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen aanbieden - - Samenwerking met: Wilfried Admiraal – professor Universiteit Leiden Onderzoeker

16 Bataafs Lyceum Benno Hams – teamleider/projectleider - - Doel van het project Met behulp van datateam het exacte onderwijs (Na, Sk, Bi en Wi) verbeteren door toepassing van creatieve technieken - - Samenwerking met: Kim Schildkamp – docent/onderzoeker Universiteit Twente Begeleider datateam en onderzoeker

17 UniC Ruben Koeweiden – teamleider/projectleider - - Doel van het project Effecten meten van de inzet van games, die leerlingen inzicht geven in natuurkundige misconcepties - - Samenwerking met: Ineke Verheul – zelfstandig onderzoeker GameOn Onderzoeker Martijn Koops – docent/onderzoeker Hogeschool Utrecht Ontwerp game en onderzoeker

18 Farel College Dirk Wakker – rector - - Doel van het project Beter zicht op rendement leerwegondersteunend onderwijs dankzij vorming projectteam en opstellen verbeteragenda - - Samenwerking met: Suzanne Beek – onderzoeker/adviseur KPC Groep Onderzoeker/adviseur

19 In groepen uiteen - - Kies een van de aanwezige scholen/projecten om meer informatie te verkrijgen - Stel vragen over de samenwerking in het project tussen de school en de onderzoeker - - Na 20 minuten plenaire afsluiting

20 Typen samenwerking A.School aan het roer, onderzoeker ondersteunt B.Integratie van onderzoeks- en schoolbelangen en rollen C.Inbreng van eigen expertise vanuit school en onderzoeker D.Onderzoeker neemt de leiding, school ondersteunt School heeft de leiding Praktijkgerichte onderzoeker heeft de leiding

21 School aan het roer Voorbeeld SG Huizermaat School is sturend in onderzoek en ontwikkeling Interne onderzoekers voeren onderzoek uit; ondersteuning van externe onderzoekers SLOA projecten

22 Integratie onderzoek en school Voorbeeld Bataafs Lyceum School en onderzoeker zijn beide sturend in onderzoek en ontwikkeling Externe en interne onderzoekers voeren onderzoek uit SLOA projecten

23 Ieder brengt zijn expertise in Voorbeeld UniC Onderzoeker is sturend in onderzoek School is sturend in ontwikkeling Externe en interne onderzoekers voeren onderzoek uit SLOA projecten

24 Onderzoeker leidt onderzoek en stuurt ontwikkeling Voorbeeld Farel College Onderzoeker is sturend in onderzoek en in ontwikkeling Externe onderzoekers voeren onderzoek uit; ondersteuning van interne onderzoekers SLOA projecten

25 Onderzoek gaat door… Opbrengsten staan op: SLOA projecten


Download ppt "Onderzoek de school in Monique Volman – Universiteit van Amsterdam Wouter Schenke – Kohnstamm Instituut, UvA Maartje Smeets – VO-raad Oogstconferentie."

Verwante presentaties


Ads door Google