De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen. Wat betekent dit voor de ontwikkeling van de docent en de rol van de teamleider? Behoefte bij TL’s om:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen. Wat betekent dit voor de ontwikkeling van de docent en de rol van de teamleider? Behoefte bij TL’s om:"— Transcript van de presentatie:

1 Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen

2

3 Wat betekent dit voor de ontwikkeling van de docent en de rol van de teamleider? Behoefte bij TL’s om: meer ontwikkelingsgericht gesprekken te kunnen voeren, Competenties gericht ontwikkelen en waarderen, Objectiveren en meetbaar maken van de gesprekken, Eén taal en één begrip, Instrument miste. Versterken parallelle leerproces (LL  Docent  TL)

4 Het instrument Docenten rubrics! Neem een docent voor je en vul daarvoor de rubrics in voor de competentie die jij hebt gekregen. Wat vond je hiervan? Kan dit instrument jou helpen bij het voeren van ontwikkelgesprekken?

5 Doel ontwikkelgesprek Een tweegesprek tussen leidinggevende en docent waarin wordt vastgesteld waar iemand staat in zijn of haar ontwikkeling: – Verwachtingen en mogelijkheden helder maken, – ontwikkeldoelen benoemen – stappen om te komen tot het inzichtelijk maken van het einddoel. Om stappen om te zetten in een stappenplan kan POP worden opgesteld.

6 Doel Rubrics Geeft inzicht in de eisen aan een competities en focust op welk gedrag zichtbaar is, door middel van: Competenties in beeld en beschreven Stappen in ontwikkeling Eindbeeld bij competentie in beeld Competenties behorende bij wet BIO zijn uitgangspunt. Een professional wil morgen beter zijn dan vandaag!

7 Competenties Interpersoonlijke competentie: sensitiviteit, begeleiden van leerlingen Pedagogische competentie: richting geven, communiceren met leerlingen, Vakinhoudelijke en didactische competentie: resultaatgerichtheid, sensitiviteit Organisatorische competentie: groepsmanagement Competent in samenwerken in een team: samenwerken met collega’s Competent in samenwerken met de omgeving: verbinding met de omgeving Competent in reflectie en ontwikkeling: zelfontwikkeling

8 Stappen in de rubrics Niveau 1(moet iedereen aan voldoen) Niveau 2(nog verder te ontwikkelen competentie) Niveau 3 (minimale ontwikkelpunten per competentie) Niveau 4 (geen ontwikkelpunten meer) Bewust gekozen voor 4 niveaus, zodat een bewuste keuze gemaakt moet worden en niet een gemiddelde. Altijd vanuit waardering geformuleerd (zichtbaar gedrag)

9 Aan de slag met rubrics.

10 Gebruik Rubrics Docent vult zelf vooraf in Teamleider vult vooraf in Docent vraagt collega(’s) om in te vullen Mogelijk in combinatie met een leerlingenenquête Levert de gespreksstof op om te komen tot stappenplan of POP. Voorbeeldvragen: Herken je jezelf in het beeld dat geschetst wordt? Wat valt jou het meest op? Waar zou je willen staan?

11 Verankering rubrics Rubrics is een instrument, naast bestaande GH instrumenten Competenties van de wet BIO en de 5 rollen van de docent zijn verweven in de rubrics. Keuze om te gebruiken niet in beleid vastgelegd Vrijwillig toegepast op basis van ervaringen Helpdesk Petra, Arie en Meri

12 Tips en vragen


Download ppt "Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen. Wat betekent dit voor de ontwikkeling van de docent en de rol van de teamleider? Behoefte bij TL’s om:"

Verwante presentaties


Ads door Google