De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkkapitaal Goed bekeken? 14 september 2006. 1.Het bedrijf 2.Werkkapitaal: de getallen 3.Het werkkapitaal per onderdeel 4.De rol van Finance 5.Het belang.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkkapitaal Goed bekeken? 14 september 2006. 1.Het bedrijf 2.Werkkapitaal: de getallen 3.Het werkkapitaal per onderdeel 4.De rol van Finance 5.Het belang."— Transcript van de presentatie:

1 Werkkapitaal Goed bekeken? 14 september 2006

2 1.Het bedrijf 2.Werkkapitaal: de getallen 3.Het werkkapitaal per onderdeel 4.De rol van Finance 5.Het belang van werkkapitaalbeheer

3 Oilily is een wereldwijd bekend premium modemerk gericht op creatieve, onafhankelijke vrouwen met jonge kinderen tot 10 jaar oud. Historie Willem en Marieke Olsthoorn beginnen de kinderkledinglijn Eerste winkel in Nederland in 1983 Begin van de dameskledinglijn Eerste winkel in de VS in 1987 en de eerste winkel in Japan in Private equity participeert sinds eind 2002 in Oilily Turnaround via de “back-end” naar de “front-end” Oilily – het bedrijf

4 Marketing en verkoop Oilily wordt verkocht via onafhankelijke detaillisten en eigen winkels in de volgende kernmarkten : VS, Europa en Japan. Meer dan de helft van de omzet wordt behaald via eigen winkels in onder meer de volgende locaties: PC Hooftstraat - Amsterdam, Sloan Street – London en Madison Avenue - New York en binnenkort ook SOHO. Oilily – het bedrijf (2)

5 Bedrijfsmodel Oilily is vertical geïntegreerd met “in-house capabilities” als ontwerp, ontwikkeling, productie management, groothandel en eigen winkels. Logistiek is sinds 2003 uitbesteed aan TNT. Oilily blijft “self sufficient” op ondersteunende diensten als IT en Finance. Collectie Ongeveer 650 artikelen per seizoen van baby tot en met tassen en accessoires. Oilily – het bedrijf (3)

6 Organisation (3) Oilily – het bedrijf (4) Global brand Tiny multinational Omzet 2004 : 68,4 miljoen 2005 : 69,4 miljoen EBIT 2004 : 5,1% 2005 : 5,9% * 2002 EBIT : -4,4%

7 Werkkapitaal Oilily x

8 Organisation (3) Werkkapitaal benchmark “Een uitspraak over goed of slecht vereist een benchmark” Één slag dieper laat een ander beeld zien:

9 Organisation (3) Werkkapitaal benchmark (2) Benchmarking moet zorgvuldig gedaan worden: –Één slag dieper liet een ander beeld zien en wat te doen met bijvoorbeeld: Verschillen in einde boekjaar Verschillen in verdeling omzet tussen de groothandel en het debiteurloze retail Verschillen tussen hoge marge- en lage marge-bedrijven Verschillen in de geografische verdeling van omzet en daarmee seizoenspatronen en betalingsgewoonten De werkkapitaalratio’s verder aangescherpt: debiteurendagen op basis van groothandelsomzet voorraden op basis van kostprijs verkopen crediteuren op basis van de relevante kosten met afschrijvingen als ‘proxy’ voor investeringen:

10 Werkkapitaal Oilily in onderdelen Liquide middelen E 1,9- 2,4 miljoen wereldwijd Geld bij dochterondernemingen buiten compensabel stelsel Niet al het geld vrij beschikbaar, bijvoorbeeld kasgeld in winkels Kosten (implementatie) international cash pooling aanzienlijk Debiteuren Beperkt aantal [zeer] grote klanten en aanzienlijk aantal kleine klanten Debiteurenkosten beperkt als percentage van de omzet, inclusief kredietverzekeringskosten Besparing door tender voor kredietverzekeringen Beter vooraf voorkomen (acceptatie en kredietlimiet nieuwe klanten + in nauw overleg met Verkoop) dan achteraf genezen

11 Organisation (3) Crediteuren Lagging is een korte termijn strategie met kans op reputatieschade Onderhandelingskracht van Oilily is beperkt Financieringskosten van leveranciers zijn mogelijk hoger dan van Oilily Voorraden Voorraden relatief hoog: –Productie in het Verre Oosten voor besparing productiekosten –Hogere voorraad voor betere leverbetrouwbaarheid [lagere voorraad en klanttevredenheid staan op gespannen voet met elkaar] –Gecontroleerde verkopen van overtollige productie ter bescherming van het merk –Voorkoming van “lost high margin sales” in de winkels Crediteuren en Voorraden

12 Organisation (3) Voorraden Fundamentele veranderingen in het business model die de voorraden kunnen verlagen: –Einde van loonconfectie (en stoffeninkoop) – enkel inkoop van gereed product. –Forecasting van verkoop ten behoeve van productieplanning verlegd van Oilily naar agenten – verkopen naar forecast (“linking demand and supply”) –Factory outlet capaciteit in balans gebracht met eindeseizoensvoorraden –Nieuw ERP-platform en POS-systeem die het beheer van voorraad (in de winkels) verbetert

13 Werkkapitaal en Finance “Vroeger gold werkkapitaal als een gegeven of als een probleem van de financiële afdeling”* Maar finance heeft logischer meer invloed op het monetary- working capital dan op het non-monetary working capital. Bovendien liggen aan beiden vaak zeer specifieke operationele problemen ten grondslag, waarbij maar de vraag is of de controller toereikende kennis van de “business” heeft om dit adequaat te adresseren. En zelfs dan is de vraag of de “business” werkkapitaal ook als prioriteit ziet of zou moeten zien. * Tjalling Tiemstra, CFO Hagemeyer

14 Werkkapitaal en Oilily “As a turnaround business, working capital has not been our first priority as a particular item. Our focus was survival, and now it is establishing control and improving business operations. The spin-off of which had an (positive) effect on working capital, if not in the short-term than in the longer term”. “With low interest and sufficient headroom after the refinancing, yet limited in resources and rich in priorities, working capital was not high on the radar. However, trying to drive growth, freeing up cash to fund this growth will become more important. On the other hand, as an underleveraged brand we do not want to restrain growth for sake of just good working capital management.”

15 Werkkapitaal Goed bekeken? 14 september 2006


Download ppt "Werkkapitaal Goed bekeken? 14 september 2006. 1.Het bedrijf 2.Werkkapitaal: de getallen 3.Het werkkapitaal per onderdeel 4.De rol van Finance 5.Het belang."

Verwante presentaties


Ads door Google