De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Economie. Programma Aantal lessen: ongeveer 16 Twee keer per week Kopen en werken Hoofdstuk 4, 5 en 7 (helemaal of delen daaruit) Toetsen en werkstuk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Economie. Programma Aantal lessen: ongeveer 16 Twee keer per week Kopen en werken Hoofdstuk 4, 5 en 7 (helemaal of delen daaruit) Toetsen en werkstuk."— Transcript van de presentatie:

1 Economie

2 Programma Aantal lessen: ongeveer 16 Twee keer per week Kopen en werken Hoofdstuk 4, 5 en 7 (helemaal of delen daaruit) Toetsen en werkstuk

3 Afspraken Als ik praat, zijn jullie stil Mobiele telefoons, alleen met mijn toestemming. Tijdens toets alleen rekenmachine. In tweetallen zitten Bij samenwerken gedempt praten

4 Kiezen Elke consument heeft behoeften Om in je behoeften te kunnen voorzien heb je middelen (geld en tijd) nodig. Maar we hebben meestal niet voldoende geld en tijd.

5 Kiezen Daarom moet je prioriteiten stellen; kiezen wat voor jou het belangrijkste is. Je moet zo kiezen dat je zo gelukkig mogelijk wordt. Economie: wat moet ik kiezen om zo gelukkig mogelijk te worden

6 Kiezen Is kiezen moeilijk? Er zijn heel veel keuzes: uit hoeveel smartphones kan ik kiezen? Welke moet ik dan kiezen?

7 Filmpje Economie voor het vmbo Consumenteninformatie Schrijf een aantal dingen op die opvallen

8 Kiezen: keuzestress Keuzestress – Als er veel keuze is, moet ik lang nadenken wat ik zal kiezen. – Ik kan vaak niet kiezen want als ik het ene kies, dan kan ik niet meer voor het andere kiezen. – Met elke keuze, zeg je nee tegen veel andere mogelijkheden: een keuze is dus een gemiste kans – Naarmate mensen uit meer dingen kunnen kiezen, kiezen ze niet of later (uitstellen) – Wie herkent dit???????

9 Kiezen: loss aversion We worden blij van winst, maar verliezen vinden we verschrikkelijk We hebben een hekel aan verliezen: loss aversion We kiezen soms voor dingen, niet om er iets mee te winnen, maar om niet te verliezen

10 Loss aversion: postcode loterij Waarom doen mensen mee aan de postcodeloterij? Maakt de postcodeloterij gebruik van het verschijnsel loss aversion: de angst op te verliezen? Schijf een aantal zinnen op waaruit blijkt dat de loterij gebruik maakt van loss aversion om zoveel mogelijk loten te verkopen?

11 Waarom kies je iets Sociale beïnvloeding: mensen om je heen Commerciële beïnvloeding: door bedrijven, b.v. reclame Beinvloeding door de overheid: de overheid maakt dingen duurder (belasting) of goedkoper (subsidie) Hulp: keurmerken en vergelijkend waren onderzoek

12 Vandaag Hoofdstuk 4: afzet en omzet – Uitleg – Opdracht – Huiswerk

13 Afzet en omzet Afzet: aantal producten dat wordt verkocht Omzet: geld dat binnenkomt met verkopen van mijn producten Omzet: te berekenen door afzet te vermenigvuldigen met verkoopprijs.

14 Afzet en omzet fietswinkel B. verkoopt in fietsen voor gemiddeld € 500. De afzet is dan De verkoopprijs is € 500 De omzet is € (1.000 x € 500)

15 Bereken omzet opdracht In tweetallen Doe opdracht eerst alleen in stilte Vergelijk dan de antwoorden met elkaar en verbeter zonodig

16 Bereken omzet opdracht Pizza Oost verkoopt op 6 december 2013 het volgende. Bereken de omzet. – 34 schotels – 24 Panini’s – 12 Pita broodjes – 4 kleine kapsalons – 125 blikjes frisdrank – 23 Pasta’s – 58 Pizza’s – 22 Patat met – 7 kaassouflé

17 Marktaandeel Marktaandeel: welk deel van de totale markt heeft een bedrijf. – Marktaandeel afzet: (afzet van het bedrijf/afzet van de hele markt ) x 100% – Marktaandeel omzet: (omzet van het bedrijf/omzet van de gehele markt) X 100%

18 Voorbeeld bedrijfafzetMarktaandeel afzet PrijsOmzetMarktaandeel omzet Coca cola60 miljoen liter 60%€ 1,50€ 90 miljoen53% Pepsi40 miljoen liter 40 %€ 2,00€ 80 miljoen47% Totale markt 100 miljoen liter 100%€ 170 miljoen100%

19 Marktaandeel in de klas Nokia Iphone Blackberry HTC Samsung LG Ander merk

20 Marktaandeel in de klas (rekenen maar) Nokia: € 100 Iphone: € 400 Blackberry: € 400 HTC: € 350 Samsung: € 425 LG: € 375 Ander merk: gemiddeld € 250

21 Markaandelen supermarkten

22 Marktleider Bedrijf met het grootste marktaandeel In Juli had Ipad volgens GFK 54% marktaandeel, wie zijn de andere 46% een overzicht Jumbo neemt C1000 over voor 900 miljoen

23 Deze les Opdracht Jumbo nakijken Nieuwe opdracht marktaandeel Marketing

24 4.5 Marketing Marketing: alles wat een bedrijf doet om meer te verkopen Instrumenten van marketing zijn de vier P’s: prijs, product, plaats en promotie Hoe deze instrumenten worden ingezet en worden gecombineerd noemen we de marketingmix.

25 Product Hoe ziet het product eruit en wat kan ik ermee doen: Assortiment (welke producten verkoop ik) Kenmerken van het product Verpakking

26 Plaats Waar verkoop ik mijn product? – Op internet en/of in een winkel (brick en click). Click en collect van V&D – Waar in de winkel (bij kassa, vooraan, onderaan in het schap) – Waar staat de winkel ( Kalverstraat, Zuid oost) – Hoe ziet mijn winkel eruit (mooie inrichting, muziek, denk aan Apple store.)

27 Prijs Welke prijs vraag ik voor mijn product? Geef ik kortingen?

28 Promotie Reclame Acties (mini’s, voetbalplaatjes)

29 Personeel Vaak kennen we ook nog een 5 e P Namelijk de P van personeel. Deskundig en vriendelijk personeel verkoopt meer

30 4.6 Reclame Commerciële reclame Ideële reclame (voor een goed doel):Sire: geef kinderen hun spel terug…. Verborgen reclame (GTST) Reclamecode: regels over reclame waaraan iedereen zich moet houden (b.v. geen reclames over roken, snoepreclames met een tandenborstel…)

31 Hulp bij kiezen Vergelijkend warenonderzoek (vandaag) Keurmerken (vrijdag) Toets (dinsdag)

32 Vergelijkend warenonderzoek Vergelijken van product op verschillende punten (pindakaastest: smaakpolitie) Bij pindakaas: prijs, smaak, geur, structuur Bij smartphones: opdracht

33 Vergelijkend warenonderzoek Vergelijkend warenonderzoek: – consumenten helpen bij vaak moeilijke keuzes – tegenwicht tegen de vele reclame en marketing.

34 Economisch model Economie gaat over kiezen We moeten kiezen omdat we onvoldoende middelen hebben. Wat moet we kiezen om zo gelukkig mogelijk te worden: daar gaat economie over. Kiezen is lastig: – keuzestress – loss aversion (denk aan postcodeloterij): winnen is belangrijk, niet verliezen nog veel belangrijker

35 Economisch model We worden beïnvloed bij het maken van keuzes – Beinvloed door omgeving: klasgenoten – Beinvloed door bedrijven: marketing We worden geholpen bij het maken van keuzes – Keurmerken – Vergelijkend warenonderzoek – Reclame code commissie

36 Keurmerken Helpen ons om te kiezen Maar helpen ze echt? Veel keurmerken en wat betekenen ze: ook weer keuzestress Filmpje: milieucentraal.nl/keurmerken

37 Toets vrijdag Wat is economie Loss aversion/keuzestress Afzet en omzet Marktaandeel afzet en omzet Marketing Vergelijkend waren onderzoek Ke

38 som Batavus verkoopt in fietsen De omzet in 2013 is € In 2014 wordt de verkoopprijs 3% hoger en neemt de afzet met 2% toe In heel Nederland worden van alle merken samen in fietsen verkocht Gazelle verkoopt fietsen in 2014

39 som Bereken de prijs van Batavus in 2013 Bereken de omzet van Batavus in 2014 Bereken procentuele toename van de omzet van Batavus in 2014 tov 2013 Bereken marktaandeel Batavus in 2014 Bereken marktaandeel Gazelle in 2014


Download ppt "Economie. Programma Aantal lessen: ongeveer 16 Twee keer per week Kopen en werken Hoofdstuk 4, 5 en 7 (helemaal of delen daaruit) Toetsen en werkstuk."

Verwante presentaties


Ads door Google