De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VARENDONCK - COLLEGE INFORMATIEAVOND DINSDAG 13 JANUARI 2015 WELKOM.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VARENDONCK - COLLEGE INFORMATIEAVOND DINSDAG 13 JANUARI 2015 WELKOM."— Transcript van de presentatie:

1 VARENDONCK - COLLEGE INFORMATIEAVOND DINSDAG 13 JANUARI 2015 WELKOM

2 PROGRAMMA   Ontvangst en inleiding   Vwo-Havo   Begeleiding   Tweetalig onderwijs (TTO)   Havo-kansklas   Gymnasium   Technasium   Vragen

3 VWO-HAVO   Wennen aan de nieuwe omgeving   3 jaar lang in een gecombineerde klas   Algemene theoretische vorming   Twee perioden het vak Onderzoek & Ontwerpen   31 lesuren in de week

4 BEGELEIDING – individueel  Mentor: aanspreekpunt voor leerling en ouders  Wekelijkse mentorles  Leerlingmentoren  Veilige school: trachten pesten te voorkomen Leerling OudersMentor

5 BEGELEIDING – rapportage & info   Resultaten te volgen via Magister   Rapport 3 per jaar   10-minuten gesprekken mentor- en/of docentgesprek   Ouderavond aan het begin van het schooljaar   Extra informatieverstrekking bij bijzonderheden

6 BEGELEIDING & zorg Overige begeleiders  Remedial Teacher  Intern Begeleider  Persoonlijke Begeleider  Dyslexiecoach Zorgteam  Zorgcoördinator  School Maatschappelijk Werk  Orthopedagoog Leerling Ouder(s)Mentor RT IB dyslexie ZoCo SMW orthopedagoog

7 TWEETALIG ONDERWIJS (TTO) ; gymnasium en atheneum   Betere voorbereiding op universiteit   Globalisering /EIO   Door studiereizen en uitwisselingen kennis van taal en cultuur vergroten

8 TWEETALIG ONDERWIJS   Cijfers Engels: PLUS 1,0; Nederlands: ook hoger   Overige vakken: geen verschillen

9 TWEETALIG ONDERWIJS   TTO leerjaar 1 t/m 3 gymnasium of atheneum   In de onderbouw 50% lessen in het Engels, studiereizen   Extra bijdrage ouders   Bovenbouwprogramma met IB en Engelstalig onderwijs in vakken met alleen SE   Internationale stage in bovenbouw   Europees Platform bewaakt kwaliteit en kent TTO toe

10 TWEETALIG ONDERWIJS   Na het International Baccalaureate – –Leerlingen krijgen Vwo-diploma en het IB-certificaat – –Na het eindexamen met IB:   Hoger onderwijs steeds vaker/meer in het Engels   Selectie in plaats van loting: bewijs jezelf!

11 TWEETALIG ONDERWIJS   Scholing docenten – –Classroom English – –Cambridge Advanced – –Cambridge Proficiency   Docenten van 11 vakken doen mee – –(En, Wi, Ak, Gs, Lb, Bi, Bv, Mu, Lo, Sk, Ma)

12 TWEETALIG ONDERWIJS Folder Thuis in de wereld Site:

13 HAVO-KANSKLAS   Voor leerlingen met het gemengde Mavo/Havo advies   2 Jaar de kans om te laten zien of ze Havo aan kunnen   Van wat meer Mavo en wat minder Havo, naar Havo- niveau   Sociaal-emotioneel meer dan gemiddeld begeleid   Niet mogelijk om naar Technasium te gaan De Havo-kansklas is uniek in de regio!

14 Grieks & Latijn dode talen? Grieks en Latijn worden niet (meer) gesproken Je leert ze dus niet om ze te spreken Maar waarom dan wél? Latinam loqueris ?

15 3 redenen A. Het ondersteunt je leerproces bij veel andere vakken (didactisch) B. Het helpt je bij sommige vervolgstudies en beroepen (voorbereidend) C. Het verdiept je kennis van cultuur, geschiedenis en politiek (algemeen vormend)

16 A. Didactisch Je woordenschat wordt door Grieks én Latijn enorm verrijkt Heel veel woorden in het Nederlands (maar ook in het Engels, Frans en Duits) komen uit de Klassieke Talen: Wat dacht je hiervan:

17 Onbekend voorbeeld School: Scholè (vrije tijd!!!)

18 Je leert (heel) precies lezen In het Latijn en Grieks staat geen enkel woord of letter er voor niets (pregnant taalgebruik) “Op de ongeveer”of “je begrijpt me toch wel” bestaat niet in het Latijn/Grieks

19 Je leert je precies uitdrukken Nederlands is de “slordigste” taal in het Westen: wij vinden het al goed wanneer we denken dat de ander ons wel begrijpt. Bijvoorbeeld: Ik geef je morgen het boek terug: Dat kan niet!!, maar toch begrijpt iedereen het (denk ik) Een Romein DENKT niet dat de ander hem begrijpt: hij WEET het. Dus niet: Als jij me morgen het boek teruggeeft, dan geef ik jou je geld. Maar: Als jij me morgen het boek teruggegeven zult hebben, dan zal ik jou je geld teruggeven.

20 Je leert andere talen makkelijker Grieks en Latijn geven inzicht in taalkundige principes en linguïstieke processen die in het Nederlands en Engels verloren zijn gegaan, maar in alle andere Westerse en Slavische talen wél nog bestaan

21 Welke talen dan? Met Latijn EngelsFransSpaansItaliaansPortugeesRoemeens (Romaanse talen) Met Grieks: Russisch Servisch Bulgaars (Slavische talen)

22 B. Voorbereiding voor later Voor sommige beroepsgroepen en de daarbij behorende studies is de kennis van Latijn / Grieks erg handig: Advocatuur: Romeins recht Juridische termen

23 Voor later (2) Geneeskunde en biologie: Medische termen Flora en Fauna Anatomie (zowel Latijn als Grieks)

24 Voor later (3) Geschiedenis en Theologie Voor historisch onderzoek en Theologie zijn de Klassieke Talen simpelweg verplicht!

25 C. Algemene vorming De Griekse en Romeinse beschaving staat aan de basis van onze westerse beschaving. Als je weet hebt van hoe het bij de Grieken en Romeinen tot stand is gekomen, heb je een voorsprong op hen die dat niet weten! Je leert van de geschiedenis!

26 Politiek Democratie is door de Grieken bedacht en door de Romeinen verfijnd

27 Sport Olympische Spelen zijn een Griekse uitvinding

28 Architectuur Veel van wat in de huidige architectuur als mooi wordt beschouwd is ontleend aan de Grieks/Romeinse bouwkunst

29 Kunst

30 Film

31 Games

32 Science Fiction

33 Welke reden? De klassieke talen kies je niet voor één van de drie redenen afzonderlijk Alléén omdat het handig is voor later bij je beroep, is waarschijnlijk niet genoeg: je gaat er niet meer geld door verdienen ! Maar wél alle drie de redenen samen!

34 Technasium Presentatie informatieavond januari 2015 Josine Görtzen

35 Wat is Technasium? een formule voor beter bèta-onderwijs Betere aansluiting met technisch vervolgonderwijs Projectmatig onderwijs Examenvak Onderzoek & Ontwerpen

36 Voorbeeld vast project: (Onderbouw) Beroep: Product ontwikkelaar Bedrijf: Klok en Peel museum Case: Uit onderzoek is gebleken dat het museum voor wat oudere kinderen leuker gevonden zou worden als er meer hands-on objecten zouden zijn. Vervang een bestaand onderdeel van het museum voor een zelf bedacht hands- on object. Tijdsduur: 7 weken Niveau: brugklas

37 Voorbeeld Keuzeproject: (Bovenbouw) Beroep: Voedingsmiddelentechnoloog Bedrijf: Huijbregts groep Case: Maak een instantmaaltijdsoep Tijdsduur: 20 weken Niveau: havo 4

38 Het Varendonck team

39 Waarom kies je Technasium? Meer dan O&O! Goed beeld van vervolgopleiding Zelf een bedrijf benaderen Samenwerken Plannen Presenteren

40 Wanneer kun je kiezen? Alle leerlingen m.u.v. HK In periode 4 van de brugklas Positief advies van O&O docent Wiskunde gemiddeld 7

41 Vragen?

42 FINANCIËN   Ouderbijdrage € 0,-   Tekendoos   Sportkleding   Brugklaskamp   Boekentas   Evt. rekenmachine   TTO: bijdrage € 225 per jaar

43 INTRODUCTIE   Kennismakingsmiddag 15 juni 2015   Introductiedagen aan het begin van het schooljaar:   Lesrooster   Kennismaken met klas en gebouw   Schoolafspraken   3 daags kamp

44 OPEN DAG EN AANMELDINGSPROCEDURE   Gesprek volgt wanneer advies en keuze niet overeenstemmen   Brief met bevestiging van plaatsing half april   Uitnodiging kennismakingsmiddag Zo 8 FebruariMa 9 maartDi 10 maartWo 11 maart Asten & SomerenAstenSomerenAsten – uur16:00 – 17:30 uur 18:30 – 21:00 uur

45 VRAGEN??? VARENDONCK - COLLEGE

46 BEDANKT VOOR UW KOMST VARENDONCK - COLLEGE


Download ppt "VARENDONCK - COLLEGE INFORMATIEAVOND DINSDAG 13 JANUARI 2015 WELKOM."

Verwante presentaties


Ads door Google