De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatieavond klas 3 Even voorstellen: Erik Hegge decaan / docent Aardrijkskunde / mentor klas 3 ‘ s-Hertogenbosch, 6 januari 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatieavond klas 3 Even voorstellen: Erik Hegge decaan / docent Aardrijkskunde / mentor klas 3 ‘ s-Hertogenbosch, 6 januari 2015."— Transcript van de presentatie:

1 Informatieavond klas 3 Even voorstellen: Erik Hegge decaan / docent Aardrijkskunde / mentor klas 3 ‘ s-Hertogenbosch, 6 januari 2015

2 Informatieavond klas 3 ► Inrichting Tweede Fase ► Uitleg wiskunde ► Keuzebegeleiding (Qompas)

3 Uitgangspunten ► In klas 3 wordt al een profiel gekozen  Natuur en techniek  Natuur en gezondheid  Economie en maatschappij  Cultuur en maatschappij ► Totaal in klas 4 minstens 11 vakken. (minimaal: 25 lesuren/klassikale uren) ► Toetsuren/counseloruur ► Organiseerbaarheid en betaalbaarheid

4 Kenmerkend voor TF op onze school ► Keuzes school  Literatuur/cultuur in het vak  Combinatie filosofie/informatica is niet mogelijk  NT en NG: combinatie KUBV/Fa/Inf niet mogelijk  Geen bi, na en sk in maatschappijprofielen

5 Kenmerkend voor TF op onze school ► Nieuwe vakken  In klas 4: Informatica Filosofie Economie KUBV (kennismaking in de projectweek/informatie tijdens de les)  In klas 5 Wiskunde D alleen bij N&T

6 Kenmerkend voor TF op onze school ► Meerpresteren voor begaafde leerlingen Cambridge Engels:  Apart ingeroosterd  Onder voorwaarden (test, cijfer voor Engels minimaal 7,5 én een motivatiebrief)  Aan het volgen van dit programma zullen kosten zijn verbonden.

7 Kenmerkend voor TF op onze school Meerpresteerdersvakken  vakken naast en buiten het reguliere vakkenpakket. Bv. buiten het profiel of buiten de drie keuzevakken  niet of niet voor alle lessen ingeroosterd. Vereist dus veel zelfstandigheid  Voorwaarden : Cijfer voor het betreffende vak: minimaal onafgerond 7,5 óf Gemiddeld cijfer voor alle vakken samen: minimaal onafgerond 7,5.

8 Programma ► Minimaal 4800 slu in 3 jaar ► Dus minimaal 1600 slu per jaar (40 weken x 40 uur) Drie componenten: ► Gemeenschappelijk deel (2120 slu) ► Profieldeel (1880 of 1920 slu) ► Vrije ruimte (minimaal 760 slu)

9 klas /16 Gemeenschappelijk deel: ► Nederlands ► Engels ► LO ► Tio ► Maatschappijleer (in klas 6) ► Klassieke taal

10 URENVERDELING VakSBULessen klas 4 Lessen klas 5 Lessen klas 6 Netl Entl Lo Tio401 Maatschappijleer1202 Klassieke taal en cultuur

11 klas /16 Natuur en Techniek ► Profieldeel:  Wiskunde B  Natuurkunde  Scheikunde ► Profielkeuzevak:  Biologie  Wiskunde D (vanaf klas 5)  Informatica (vanaf klas 5, mits gekozen in het vrije deel) ► Vrije deel (minimaal twee vakken, maximaal drie vakken)

12 URENVERDELING vakSBULessen 4Lessen 5Lessen 6 wiB Na Sk Bio Inf wiD44033

13 klas /16 Natuur en Gezondheid ► Profieldeel:  Wiskunde A of B  Scheikunde  Biologie ► Profielkeuzevak:  Aardrijkskunde  Natuurkunde (vanaf klas 5, mits gekozen in het vrije deel) ► Vrije deel (minimaal twee vakken, maximaal drie vakken)

14 URENVERDELING vakSBULessen 4Lessen 5Lessen 6 wiB/A600/52034/33 Sk Bio Ak440233

15 klas /16 Economie en Maatschappij ► Profieldeel:  Wiskunde A of B  Economie  Geschiedenis ► Profielkeuzevak (een vak):  Aardrijkskunde, Frans of Duits ► Vrije deel (minimaal twee vakken, maximaal drie vakken)

16 URENVERDELING vakSBULessen 4Lessen 5Lessen 6 wiA/B520/60033/43 Ec Gs Ak Fatl Dutl480233

17 klas /16 Cultuur en Maatschappij ► Profieldeel:  Wiskunde A of C  Geschiedenis  Aardrijkskunde ► Profielkeuze vak (één vak):  KUBV, fatl, dutl, gtc, ltc, fi ► Vrije deel (minimaal twee vakken, maximaal drie vakken)

18 URENVERDELING vakSBULessen 4Lessen 5Lessen 6 wiA/C520/ Gs Ak440233

19 URENVERDELING vakSBULessen 4Lessen 5Lessen 6 fi Kubv Voor andere vakken in de vrije ruimte is de urenverdeling zoals is beschreven bij de profielen Bij de keuze voor een tweede klassieke taal wordt de studiebelasting voor dat vak 600 SLU.

20 Klas 5 en 6 ► Gemeenschappelijk deel:  Ne, En, Lo, Maatschappijleer, Klassieke taal ► Nog maar één vak verplicht in vrije deel  Tijdens het schooljaar vakken laten vallen is niet mogelijk ► Voor alle vakken schoolexamens ► Nieuw vak (N&T): wiskunde D ► N.B. Alleen vakken die in klas 4 gevolgd zijn kunnen in klas 5 gekozen worden.

21 Keuzes klas 3 ► Grieks en/of Latijn? ► Welke vakken in profieldeel? ► Welke vakken in vrije deel? ► Sommige vakken beslaan meer uren dan andere. Klassieke taal is vier uur per week ► en …

22 … keuze tussen wiskunde A/C of B  eind klas 3  hoe kies je de juiste wiskunde ?  cijfer - 7,5 of hoger: wiskunde B – met moeite 7: wiskunde A/C  advies docent  projectweek klas 3  vervolgstudie: α of β ?

23 verschil wiskunde A/C en wiskunde B  Wiskunde A/C  het rekenwerk gaat niet erg diep, veel gebruik GR  belangrijk bij wiskunde A/C is dat je problemen uit de praktijk leert te vertalen naar een stuk wiskunde  Wiskunde B ► abstracte/wiskundige problemen oplossen met moeilijke wiskundige technieken. ► je zult wiskunde leuk moeten vinden ► beste basis voor veel vervolgstudies

24 Klas 5: wiskunde A, B, C en D  eind klas 4  keuze tussen wiskunde A en wiskunde C ► in vergelijking met wiskunde C krijg je bij wiskunde A meer onderwerpen en moeilijkere problemen op te lossen ► als je een CM-profiel kiest kan wiskunde A noodzakelijk zijn voor je vervolgopleiding  cijfer, advies, vervolgstudie  cijfer voor wiskunde A/C eind klas 4 op basis van keuze wiskunde A of wiskunde C  keuze voor al dan niet wiskunde D  in klas 4 krijg je bij wiskunde B een wiskunde D module over complexe getallen

25 onderwerpen wiskunde A,B en C Wiskunde CWiskunde AWiskunde B formules, grafieken, vergelijkingen algebra statistiek & ICT telproblemen en kansrekening normale verdeling en binomiale verdeling differentiëren logisch redenerenrijenintegreren vorm en ruimte/ perspectief toetsen van hypothesenvectormeetkunde

26 Keuzebegeleiding 14/15 klas 3 ► Decaan zet lijnen uit ► Begeleiding en uitvoering door mentoren ► Qompas ► Projectweek ► Voorlopige keuze ► Adviezen vakdocenten ► Gesprek met mentor (indien noodzakelijk) ► Definitieve keuze

27 Qompas : een online methode ► Leerlingen kunnen zelfstandig in hun eigen tempo werken, thuis en op school. ► Altijd actuele informatie over profielen, vakken, studies en beroepen. ► Leerlingen leggen een persoonlijk online dossier aan.  Inzichtelijk voor decanen en mentoren. ► Ouders kunnen thuis meekijken en hebben een actieve rol.

28 Het materiaal ► De site ► EntryCard Geeft toegang tot tests, opdrachten en het persoonlijk dossier. ► Werkboek Bevat zelfstandige opdrachten (online) en groepsopdrachten (klassikaal op school en deels online).

29 Studies ► Het onderdeel ‘Studies’ bevat uitgebreide informatie over:  Hoofdgroepen  Studierichtingen  Studies Inclusief toelatingseisen en aansluitende beroeps- mogelijkheden.

30 ► De taken uit het stappenplan worden online ingevuld in het dossier. ► Naast de klassikale opdrachten kunnen leerlingen zich ook zelfstandig verdiepen

31 Uw rol als ouder(s)/verzorger(s) ► Bespreken en ondertekenen van geprinte documenten. ► Vragen naar de voortgang van het stappenplan. ► Het maken van een opdracht over uw kind.

32 Tijdspad ► Keuzebegeleiding door mentoren (Qompas) (week 45-week 5) ► Informatieavond (week 2) ► Projectweek (week 4: januari) ► Voorlopige keuze maken (week 7; uiterlijk 12 februari) ► Adviezen vakdocenten (week 10-11) ► Evt. gesprek met mentor (mentoruur/ouderavond 1 april) ► Definitieve keuze (week 15)  14 april tijdens mentoruur invullen  15 of 16 april ondertekend mee naar school nemen

33 Thuiswerk ► Stoeien met de keuze(on)mogelijkheden:  Lijst met nadere vooropleidingseisen    Voorlopig keuzeformulier

34 Vragen? Kunt u altijd stellen bij de decaan. Mailadres:


Download ppt "Informatieavond klas 3 Even voorstellen: Erik Hegge decaan / docent Aardrijkskunde / mentor klas 3 ‘ s-Hertogenbosch, 6 januari 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google