De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Datagestuurd werken met SWIS!. Programma  Introductie SWIS Suite  Datagestuurd werken: de stand van zaken  Casusbespreking  Specifieke probleemstelling.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Datagestuurd werken met SWIS!. Programma  Introductie SWIS Suite  Datagestuurd werken: de stand van zaken  Casusbespreking  Specifieke probleemstelling."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Datagestuurd werken met SWIS!

2 Programma  Introductie SWIS Suite  Datagestuurd werken: de stand van zaken  Casusbespreking  Specifieke probleemstelling formuleren  SWIS Suite  Datagestuurd werken: de praktijk

3 I NTRODUCTIE SWIS S UITE

4 Wat is SWIS Suite? SWIS Suite is een online registratieprogramma dat scholen de mogelijkheid biedt om op een efficiënte en betrouwbare manier data te verzamelen op school- klas- en leerlingniveau.

5 Wat is SWIS Suite?  Module ISIS-SWIS –Intensieve individuele interventies  Module CICO-SWIS –Doelgroep interventies  Module SWIS –Universele interventies

6 D ATAGESTUURD WERKEN

7 De stand van zaken 1)In hoeverre werk je al met data? 2)Hoeveel data verzamel je al binnen PBIS?

8 C ASUSBESPREKING

9 Casusomschrijving Basisschool Praktischool is een grote school met 450 leerlingen en 60 personeelsleden. Het benaderen vanuit een positieve visie sprak de school binnen PBIS erg aan en daarom is de school drie jaar geleden gestart met de implementatie. In de PBS-vergadering wordt het gedrag van de leerlingen maandelijks besproken. Tijdens het overleg kaart Mariska aan dat zij het idee heeft dat er de laatste tijd veel onrust op de school lijkt te zijn. Leo begint te lachen en zegt direct ‘ach, zo rond Sinterklaas is het altijd gedonder’. Maar Leonie is het daar niet mee eens, ze heeft het idee dat er meer speelt ‘de laatste tijd lijkt het alsof er steeds meer gescholden wordt, alsof het normaal lijkt te worden’. ‘Zelfs de kleinsten lijken er aan mee te doen’, voegt ze er aan toe. Hierop vult Jan aan dat hij dat wel herkent, ‘maar volgens mij zijn het vooral de oudere jongens’. Een andere leerkracht maakt de opmerking dat hij het idee heeft dat het vooral druk is aan het einde van de week, omdat het dan bijna weekend is en ze geen zin meer hebben om te werken. De school besluit dat er genoeg signalen zijn om verder te zoeken. Zij registreren sinds enige tijd consequent de gedragsincidenten in SWIS en besluiten om te onderzoeken wat er precies speelt.

10 Casusomschrijving  Wat valt op? –Waar moeten we ons op focussen?  Wat is onduidelijk? –Op welke vragen dienen we antwoord te krijgen?  Hoe onderzoeken we dit? –Welke data hebben we nodig?

11 Probleemanalyse Benodigde data voor een probleemanalyse:  Wie zijn betrokken bij het probleemgedrag?  Wat is het probleemgedrag?  Wanneer komt het probleemgedrag voor?  Waar vindt het probleemgedrag plaats?  Waarom vindt het probleemgedrag plaats?

12 Dashboard  Dashboard –Op het dashboard zie je aandachtspunten: Wat valt op? Wat wil je onderzoeken?

13 Meer details… 1.Dashboard 2.Meer details achterhalen 3.Precieze probleemstelling formuleren Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom?

14 Precieze probleemstelling Wie? Wat? Wanneer? Waar? Waarom? Wie? Probleemstelling: Er zijn veel kinderen in groep 7 & 8 die na de lunchpauze, tussen 13:00 en 14:15 ongepast taalgebruik laten zien. Dit komt vooral voor in in de klas en omdat ze een taak willen vermijden. Groep 7 & 8 Ongepast taalgebruik Tussen 13:00 en 14:00 In de klas Om een taak te vermijden }

15 Datagestuurd werken SWIS Suite is meer dan alleen dataverzameling. Het zorgt voor een gedegen besluitvorming en leidt tot een effectievere leeromgeving. Uit onderzoek blijkt dat een regelmatige en overzichtelijke terugkoppeling van de gegevens zorgt voor de meest effectieve besluitvorming en het behalen van de gewenste uitkomsten.

16 Continue kwaliteitsverbetering EvaluatiePlan Implementatie Dataverzameling over het gedrag Monitoren van uitkomst Definiëren van de precieze probleemstelling Doelidentificatie Ontwikkeling plan van aanpak Implementatie van de interventie met behulp van plan van aanpak

17 Datagestuurd werken: de praktijk  Hoe organiseer je datagestuurd werken in jouw school?  Wat is er nog nodig voor jou en je team om succesvol data te verzamelen?  Wat is er nog nodig voor jou en je team om succesvol de data na te bespreken?

18 Afronding Vragen? Wendy Nelen: Marsha Philipsen: Zelf de demo-versie proberen? https://app.swissuite.nl


Download ppt "Workshop Datagestuurd werken met SWIS!. Programma  Introductie SWIS Suite  Datagestuurd werken: de stand van zaken  Casusbespreking  Specifieke probleemstelling."

Verwante presentaties


Ads door Google