De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Het Amsterdamse cultuurpubliek in beeld Een gezamenlijke klantenanalyse van 29 instellingen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Het Amsterdamse cultuurpubliek in beeld Een gezamenlijke klantenanalyse van 29 instellingen."— Transcript van de presentatie:

1 1 Het Amsterdamse cultuurpubliek in beeld Een gezamenlijke klantenanalyse van 29 instellingen

2 2 Wie zijn Wij Anatal PerlinMarlene Kenens Marketingmanager Communicatieverantwoordelijke Amsterdams UitburoVlaams Cultuurhuis de Brakke Grond Amsterdams Uitburo is de collectieve marketingorganisatie voor de culturele sector in Amsterdam De Brakke grond is de promotieorgansiatie van Vlaamse cultuur in Nederland en bevordert Vlaams/Nederlandse samenwerking

3 3 Doelstelling een beeld krijgen van het profiel van het Amsterdamse cultuurpubliek Specifiek: welke publieksgroepen komen bij welke instellingen? waar zitten de verschillen en overeenkomsten? welke publieksgroepen worden al optimaal bereikt en welke niet?

4 4 Uitdaging: Hoe krijgen we iedereen mee? Uitgangspunt: Alle culturele instellingen moeten mee doen Zelfs de kleinste bestanden hebben waarde Zo laag mogelijke drempel om mee te doen Angst openbaar maken van gegevens wegnemen Deelname voorwaarden 300 euro per deelnemer (bijdrage gemeente, AUB, OBA) Alleen postcodes aanleveren (per genre een bestand) Collectieve openbare rapportage en individuele rapportage

5 5 Deelnemers Amsterdams UitburoVan Gogh Museum OBA BellevueHolland FestivalRijksmuseum UniversiteitsbibliotheekIDFARozentheater BimhuisJoods Hist. MuseumSchouwb. A’veen De Brakke GrondDe Kleine KomedieSchouwb. A’dam CarréDe MeervaartTheatercompagnie Het ConcertgebouwMuziekgebouw aan ’t IJTheater Instituut De EngelenbakHet MuziektheaterTropentheater FilmmuseumNederlands Phil OrkestToneelgr A’dam FrascatiNieuwe Kerk Klantenbestanden van de afgelopen drie seizoenen óf Vrienden/geïnteresseerdenbestanden

6 6 Onderzoeksmethode 1.Geografische spreiding Analyse 2.Analyse van overlap verschillende instellingen 3.Bestanden verrijken met Mosaictypen 4.Clusteranalyse om segmenten te ontwikkelen MOSAIC database van 7miljoen Nederlandse Huishoudens Per postcode profieldata als leeftijd, gezinssamenstelling, welstandsklasse etc. Meer informatie over Mosaic neem contact op met Elsbeth Meijjer Cultuuronderzoeken

7 7 Databronnen MOSAIC Gekoppeld aan postcodes huishoudens per postcode

8 8 Spreiding cultuurbezoekers Totaal aantal geanalyseerde adressen: % valt binnen het meest voorkomende verzorgingsgebied, dat een groot deel van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht omvat en een klein deel van Flevoland:

9 9

10 10 11 amsterdamse cultuurgroepen 1.Cultuurvretende Amsterdammer 2.Provinciale Cultuurgenieter 3.Diverse bibliotheekbezoekers 4.Het Establishment 5.Cultuuronthouders 6.Weltevreden Amusementszoekers 7.Gepensioneerde showbizzvolgers 8.De gezellige showfamilie 9.Nijvere (oud)studenten 10. Brave burgers 11.Cultuurbewuste plattelandsvrouwen

11 11 Provinciale cultuurgenieters MOSAIC: B05 Cultuurgenieters, F21 Eigenzinnigen, H31 Contente provincialen, I37 Chique provincialen, I40 Gedreven doeners, D12 Moderne gezinnen Deze groep maakt deel uit van het publiek van verschillende Amsterdamse culturele instellingen, maar zeker niet van alle. - Vooral oudere echtparen, maar ook wel om gezinnen met kinderen tussen de 0 en 16 jaar. - Merendeel woont op dure locaties in het westen van het land, dichtbij of iets verder van de stad. - Hoog opgeleide groep, die bovenmodaal verdient en bestaat uit bezige bijen met goede banen; soms werkt men in vrije beroepen vanuit huis. - Een deel van deze groep is erg op de eigen ontwikkeling en ambities gericht, een ander deel is ook maatschappelijk betrokken. - Cultureel erfgoed, politiek, kunstgeschiedenis, klassieke muziek, opera, cultuurvakanties, beleggen, tuinieren, kamperen, auto’s, wijn, lekker eten, de kinderen en reizen. Instellingen: Carré, het Concertgebouw, het Holland Festival, het Joods Historisch Museum, het Muziekgebouw aan het IJ, het Muziektheater, het Nederlands Philharmonisch Orkest, de Nieuwe Kerk, het Rijksmuseum, de Schouwburg Amstelveen, het Van Goghmuseum en bij de abonnementhouders en losse kaartkopers van het Amsterdams Uitburo. De contente provincialen en moderne gezinnen binnen deze groep zijn ook goed vertegenwoordigd in het Meervaartpubliek. Genres: cabaret, jeugdvoorstellingen, klassieke muziek, show/musical/circus, wereldmuziek, 20 ste eeuwse muziek, opera, ballet en musea.

12 12 Verdeling over bestanden

13 13 Verdeling over verz.gebied

14 14

15 15 Toepassingen Collectieve benadering van kansrijke segmenten Voorbeeld: provinciale cultuurgenieters gezamenlijk beter bereiken. Mailing met gekochte adressen. “kom naar Amsterdam voor unieke ervaring Inspelen op wensen/behoeften van de segmenten Voorbeeld: nieuwe route driehoeksborden aanbod verschilt per wijk Cross-overs realiseren

16 16 Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond MISSIE: Het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond plaatst het culturele leven van Vlaanderen in Nederland op prominente wijze op de voorgrond; bouwt een permanent forum – met landelijke reikwijdte – uit en biedt een podium voor de kenmerkende ontwikkelingen inzake kunst en cultuur uit Vlaanderen; bevordert de Vlaams-Nederlandse culturele samenwerking; en realiseert deze missie in de eerste plaats voor een Nederlands publiek dat inzake de spreiding van Vlaamse cultuur in Nederland een multiplicatorrol kan vervullen.

17 17 Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond relatief kleine speler op de Amsterdamse markt: - rode zaal met 120 pers. - expozaal met 180 pers. beperkt budget apart aanbod binnen Amsterdam (Vlaams) apart aanbod binnen Amsterdam: - multidisciplinair - interdisciplinair intermediaire functie: - Huis - het publiek

18 18 Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond Cultuurvretende Amsterdammers (60%) 25 tot 45-jarige Amsterdammers hoog opgeleid geen hoge inkomens geen vaste baan van 9 tot 5, maar flexibele, vrije en creatieve banen erg gesteld op hun onafhankelijkheid Cultuurvretende Amsterdammers zijn betrokken en ruimdenkend en geïnteresseerd in politiek en maatschappij, kunst, andere culturen en reizen. Zij zijn oververtegenwoordigd in het publiek van álle deelnemende culturele instellingen behalve de Openbare Bibliotheek en de Schouwburg Amstelveen. Instellingen waar zij een nog belangrijker deel van het publiek uitmaken, zijn: Bellevue, Filmmuseum, IDFA, Stadsschouwburg, Theater Instituut, Theatercompagnie, FRASCATI, De Engelenbak, de Kleine Komedie, het Rozentheater en het Tropentheater. Genres: dans, cabaret, toneel, film, muziektheater, pop/rock en 20e eeuwse muziek.

19 19 Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond

20 20 Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond VLAAMSE GRAAI -loyaliteitspas -goedkoop: 10 EURO, 1 seizoen geldig -50% korting op uw toegangskaartje voor elke Vlaamse voorstelling in de Brakke Grond of - wanneer u met z’n tweeën komt - de tweede persoon gratis (gemiddelde prijs van een voorstelling: 12 EURO) -www.brakkegrond.nl: maandelijks diverse voordelen in andere theaters -op termijn: niet enkel voordeel in andere theaters -exponentiële groei: : 100 pashouders : 200 pashouders : 400 pashouders


Download ppt "1 Het Amsterdamse cultuurpubliek in beeld Een gezamenlijke klantenanalyse van 29 instellingen."

Verwante presentaties


Ads door Google