De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren."— Transcript van de presentatie:

1 PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren (KHLeuven): Els Bertrands, Maai Huyse, Caroline Vancraeyveldt, Katrijn Vastmans Copromotoren (KU Leuven) : Prof. Dr. Hilde Colpin en prof. Dr. Karine Verschueren

2 Verloop weblecture: wat is Samen-Spel? 1. Uitleg rond het onderzoek - aan de KULeuven - aan de KHLeuven 2. Wat is Samen-Spel?

3 Verloop weblecture: wat is Samen-Spel? 1. Uitleg rond het onderzoek - aan de KULeuven - aan de KHLeuven 2. Wat is Samen-Spel?

4 Wat was Samen-Spel aan de K.U.Leuven? Programma voor kleuters met externaliserend gedrag en hun leerkracht Ontwikkeld aan Schoolpsychologie en Ontwikkelingspsychologie van Kind en Adolescent, KU Leuven Theoriegebaseerd: gehechtheidstheorie en leertheorie  belang leerkracht-kind relatie + gedragsmanagement leerkracht Praktisch? 1-op-1 spelsessies tussen leerkracht en kind in aparte ruimte 2 x per week gedurende 15 minuten; totaal: 12 weken Bestaat uit twee delen

5 Resultaten onderzoek KU Leuven Samen-Spel helpt externaliserend gedrag te verminderen en leerkracht-kind relatie te verbeteren bij kleuters met risico op probleemgedrag!  getest in 46 scholen, bij 175 leerkracht-kleuterdyades Effecten zijn reeds zichtbaar na de eerste relatie- gerichte component Meer weten? Vancraeyveldt, C., Verschueren, K., Van Craeyevelt, S., Wouters, S., & Colpin, H. (2013). Teacher- reported effects of the Playing-2-gether intervention on child externalising problem behavior. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology. Advance online publication. doi: /

6 MAAR … Problemen - praktische haalbaarheid ? (sessies buiten de klas) - leerkrachten veel begeleiding nodig bij uitvoer van KU Leuven Samenwerking

7 PWO-onderzoek KHLeuven Twee onderzoeksvragen: 1) Kan Samen-Spel ook binnen de klas toegepast worden? ( ) 2) Kunnen zorgcoördinatoren ook de begeleiding op zich nemen? ( ) Hulp nodig van studenten!

8 Verloop weblecture: wat is Samen-Spel? 1. Uitleg rond het onderzoek - aan de KULeuven - aan de KHLeuven 2. Wat is Samen-Spel?

9 Wat is Samen-Spel nu precies? Twee componenten Relatie-Spel ©2010, Samen-Spel Regel-Spel Kind neemt leiding; Leerkracht volgt ©2010, Samen-Spel Leerkracht neemt leiding; Kind volgt

10 Samen-Spel: Principes Vertrouwensrelatie (eerste component) als basis voor meer effectief gedragsmanagement (tweede component) Leerkracht wordt vaardigheden aangereikt om te leren volgen en sturen tijdens spelsessies


Download ppt "PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren."

Verwante presentaties


Ads door Google