De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

/ (Digitale) voorlichting aan ouderen 11-06-2013 Renate Agterhof, verpleegkundig specialist geriatrie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "/ (Digitale) voorlichting aan ouderen 11-06-2013 Renate Agterhof, verpleegkundig specialist geriatrie."— Transcript van de presentatie:

1 / (Digitale) voorlichting aan ouderen Renate Agterhof, verpleegkundig specialist geriatrie

2 Programma Resultaten effectieve communicatie Wat is oud? Beïnvloedbare factoren in de communicatie Betrekken van de naasten Communicatie behoeften Digitale communicatie Take home

3 Resultaten effectieve communicatie -Hogere tevredenheid met de zorg -Minder depressie en angst Verbetering van: - Zelfzorg - Therapietrouw - Algemeen welbevinden - Kwaliteit van leven (Ong LML et al 1995, Stewart MA.1995)

4 Wat is oud? Frailty een kwetsbaar begrip Inter-individuele variatie Ouderen met kanker grootste risicogroep voor miscommunicatie (Adelman RD et al 2000, Sparks L et al 2008)

5 Beïnvloedbare factoren in de communicatie met ouderen Complexe problemen fysiek als sociaal -Comorbiditeit -Polyfarmacie -Functionele beperkingen -Emotionele problemen -Gebrek aan sociale steun

6 Beïnvloedbare factoren in de communicatie met ouderen Leeftijdsgerelateerde factoren -Cognitieve achteruitgang -Zintuiglijke achteruitgang -Kennis, perceptie en attitude -Minder proactief Opleidingsniveau, intelligentie, emotionele stress

7 Beïnvloedbare factoren in de communicatie met ouderen Informatieverwerkingsproces minder soepel Effortful processes Werkgeheugen neemt af Inhibitie vermindert

8 Betrekken van naasten bij de communicatie Beeld van de relatie Head turning sign Balans tussen de aandacht voor de patiënt en voor de naasten bij andere behoeften Steun ook de naasten, mantelzorg

9 Communicatie behoeften Begrijpen = cognitieve/instrumentele behoefte -Uitleg / advies Begrepen worden = affectieve of socio-emotionele behoefte -Steun / acceptatie Empathie en sociale steun essentieel > 50%

10 Belangrijk doel van communicatie Begrijpen, onthouden en kunnen reproduceren van informatie Recall Onderzoek bij ouderen met kanker gemiddeld 23% recall (Jansen J et al 2008)

11 Communicatie behoeften Persoonlijk gemaakte informatie wordt beter verwerkt. Elaboration Likelihood Model (ELM) Onderzoek: -Question Prompt Sheet (QPS) Lijst met mogelijke gespreksonderwerpen/ aankruismogelijkheden -Communicatietraining (Jansen J et al 2008) (Weert JCM van et al 2010)

12 Digitale communicatie - 30% vond wat men zocht - 83% had problemen de informatie te begrijpen Veel (website) informatie is geschreven op een te hoog leesniveau (Rice & Katz 2006) (Berland et al., 2001; Doak et al., 1998; Graber et al., 1999)

13

14

15

16 Uitkomst Recall Geen leeftijdsverschillen in recall Tevredenheid Ouderen én jongeren; Hogere score op aantrekkelijkheid bij afbeelding, zowel cognitieve als affectieve afbeelding Jongeren hogere score op begrijpelijkheid dan ouderen Ouderen hogere score op emotionele steun dan jongeren

17 Voorlichting op maat Ken de patiënt! Krachten Beperkingen

18 Voorlichting op maat In de communicatie met ouderen is het essentieel om optimaal aan te sluiten bij de individuele situatie, behoefte, wensen, voorkeuren en doelen van de individuele oudere patiënt en zowel gebruik te maken van instrumentele als van affectieve communicatie.

19 10 tips effectieve communicatie

20 Vragen?


Download ppt "/ (Digitale) voorlichting aan ouderen 11-06-2013 Renate Agterhof, verpleegkundig specialist geriatrie."

Verwante presentaties


Ads door Google