De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schiedam, 11 september 2014 Ceel Elemans Winkelleegstand. En dan? Genezen en voorkomen! Samen in beweging Aan de slag op weg naar 2025 Het actieplan voor.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schiedam, 11 september 2014 Ceel Elemans Winkelleegstand. En dan? Genezen en voorkomen! Samen in beweging Aan de slag op weg naar 2025 Het actieplan voor."— Transcript van de presentatie:

1 Schiedam, 11 september 2014 Ceel Elemans Winkelleegstand. En dan? Genezen en voorkomen! Samen in beweging Aan de slag op weg naar 2025 Het actieplan voor morgen Aan de slag op weg naar 2025 Het actieplan voor morgen

2 Röring in de regio 11 september 20142

3 Uit de actualiteit 'Utrecht bouwt winkels voor leegstand’' ‘Meer leegstand op meubelboule- vards door komst online retailer?‘Meer leegstand op meubelboule- vards door komst online retailer?’ 'Outlet Zevenaar bedreiging voor centrum Arnhem’, Provincie voelt niets voor outlet bij Zevenaar 11 september 20143

4 Vandaag centraal Actualiteit rond het winkelgebied Onze agenda voor morgen Maatschappelijke ontwikkelingen Wegnemen van de obstakels Samenwerking door stakeholders Effect op het winkelgebied september 20144

5 Vergrijzing en krimp 11 september 20145

6 Bestedingen lager, leegstand hoger Leegstandspercentage per regio Bestedingen aan duurzame goederen onder druk Leegstand opgelopen Bestedingen aan goederen en diensten (index, ) 11 september 20146

7 Desondanks: groeiend aantal banen in retail (2013 vs 2007 ) Online Offline Bron: regio studie ING Economisch Bureau, september september 20147

8 Online aandeel neemt toe 8 Bron: Thuiszorgwinkel.nl;CBS, Blauw Research, GfK, bewerking ING 11 september 2014

9 Nederland vs Groot Rijnmond Nederland Vloeroppervlak per inwoners: m 2 Startende bedrijven (2013) : Belang in werkgelegenheid: 9,7% Banengroei fysieke winkels ( ): Banengroei webshops ( ): Besteedbaar inkomen per inwoner (2011): € Groot-Rijnmond Vloeroppervlak per inwoners: m 2 Startende bedrijven (2013) : Belang in werkgelegenheid: 9,6% Banengroei fysieke winkels ( ): Banengroei webshops ( ): 601 Besteedbaar inkomen per inwoner (2011): € Bron: CBS gegevens, bewerking ING Economisch Bureau 11 september 20149

10 Bevolkingsgroei Economische groei Offline Productie centraal 9 tot 5 Massamarketing Gisteren Vergrijzing Stagnatie/ krimp Online Consument centraal 24/7 Customization Morgen Het winkelgebied van morgen… ‘structurele verandering’ 11 september

11 …wijzigt compleet en biedt volop kansen 11 september

12 5 typen kansrijke winkelcentra (1) ‘Big spender’ Stadscentra -> funshopping 11 september

13 5 typen kansrijke winkelcentra (2) ‘Alternative’ Stads(deel)centrum -> fun en destiny shopping 11 september

14 5 typen kansrijke winkelcentra (3) ‘Back to basics’ Wijkwinkel centra -> gemak shopping 11 september

15 5 typen kansrijke winkelcentra (4) ‘Crossroads’ On the move -> travel shopping 11 september

16 5 typen kansrijke winkelcentra (5) ‘Space experience’ Perifere retailcentra -> fun & destiny shopping 11 september

17 Actie en samenwerking is nodig Decentrale overheden Winkelvisie (wat, waar en hoe), faciliteren en handhaven Vastgoedeigenaar Wees actieve beheerder van winkelgebied Retail Vergroot eigen flexibiliteit (locatie, pand, huur) 11 september

18 Overheid Vastgoed Retail Op weg naar een gezamenlijk belang “kiezen voor de toekomst met het maken van keuzes voor vandaag” WaardePerspectiefVertrouwen Inwoners Consumenten 11 september

19 Verschillende bestuurslagen met eigen posities Rijk Provincie Gemeente Doorwerking langs bestuurlijke lijn Structuurvisie Rijk Structuurvisie provincie Structuurvisie gemeente Doorwerking d.m.v. inzet juridische instrumenten Algemene maatregel van bestuur, aanwijzing Verordening, aanwijzing Bestemmings- plannen / beheersveror- deningen + Stadsregio’s en stadsdeelraden 11 september

20 Zoeken naar de juiste richting kansrijke vs kansarme gebieden Grijs gebied Kansrijk Kansarm 11 september

21 Dilemma’s: overheid  Verschil in visie: ‘laat het aan de markt over’ vs. consistent retail beleid  Te weinig sense of urgency! Retail = economie = belang voor alle inwoners en bezoekers Dilemma’s: vastgoed  In winkelstraat te maken met veel verschillende partijen  Huur bepaalt waarde vastgoed;  Vraagstuk van financierbaarheid vastgoed (lange trajecten); 11 september

22 Dilemma’s : franchise  Hoe kun je E-commerce effectief inbedden in een franchiseformule?  Franchisecontract oude stijl frustreert evolutie franchisemodel (gebiedsbescherming, shop-in-shop concepten e.d.)  Hoe samen te werken met andere (complementaire) ketens?  Verschillende belangen: kleine retailer, local hero, ketenbedrijf  Teruglopend aantal passanten; huurlasten vaak niet meer in lijn met aantal passanten  Total retail (omni channel) in combinatie met relevantie en experience Dilemma’s: retail 11 september

23 Beste winkelgebied van Nederland Investeer samen in kansrijke gebieden. 2.Stel panden beschikbaar voor innovatieve concepten. 3.Maak van het kernwinkelgebied een ‘regelluwe’ zone en versnel procedures. 4.Maak ondernemers gezamenlijk verantwoordelijk voor het beheer van het winkelgebied. 5.Herbestem kansarme gebieden. Met ambitie en visie naar meer publieke regie Agenda voor morgen richting winkelgebied 2025 (decentrale overheid) 11 september

24 Kies een juiste huurvorm Toepassing doelgroepenbeleid Juiste mix van winkelaanbod Flexibiliteit benodigd Selectief met nieuwe winkelprojecten Herbestemming leegstaande winkels Agenda voor morgen richting winkelgebied 2025 (vastgoed) 11 september

25 Flexibilisering. Locatiebeleid Kanaalkeuze Innovatie Onderlinge samenwerking Agenda voor morgen richting winkelgebied 2025 (retail) 11 september

26 Franchisenemers: Lokaal voortouw nemen Signaleren verbetermogelijkheden Franchisegevers: Voer een actief vestigingsbeleid Samenwerking met andere formules/ketens Agenda voor morgen richting winkelgebied 2025 (franchise) 11 september

27 Vragen? Kijk voor alle rapporten op 11 september

28 5 rapporten 11 september


Download ppt "Schiedam, 11 september 2014 Ceel Elemans Winkelleegstand. En dan? Genezen en voorkomen! Samen in beweging Aan de slag op weg naar 2025 Het actieplan voor."

Verwante presentaties


Ads door Google