De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand

Verwante presentaties


Presentatie over: "Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand"— Transcript van de presentatie:

1 Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand
Platform General Aviation 17 april 2014 17 april 2014

2 Agenda Doel 8.33 kHz kanaalafstand Verordeningen 8.33 kHz
Uitgangspunten Nederland Fasering Nederland Aandachtspunten GA Planning vervolgproces Safety assessment Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014

3 Doel 8.33 kHz kanaalafstand
Huidige aantal frequenties in VHF-band 25 kHz ( – 137 MHz) ontoereikend voor toename luchtverkeer. Verwachting dat maar 10-20% van de vraag in 2020 kan worden gefaciliteerd in NW Europa. Kans op interferenties neemt toe. SES doelstellingen niet realiseerbaar. Oplossing: reduceren kanaalafstand binnen de band. 8.33 kHz verdriedubbelt het aantal frequenties. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014

4 Verordeningen 8.33 kHz EC Verordening 2006/2007
Vaststelling eisen inzake kanaalafstand mondelinge lucht-grondcommunicatie in het Europese luchtruim. Invoering 8.33 kHz ook beneden FL245 nodig. Invoeringseisen 8.33 kHz boven FL195 eerste stap. EC Uitvoeringsverordening 1079/2012 Vaststelling nadere eisen invoering onder FL195 Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014

5 Verordeningen 8.33 kHz Verplichting uitrusting apparatuur (8.33/25 kHz) Nieuwe vliegtuigen en radio (forward-fit): vanaf IFR verkeer in klasse A, B en C: vanaf VFR verkeer in klasse A, B en C (en Lelystad ATZ en North Sea Area), wanneer omgezet naar 8.33 kHz: vanaf Alle vliegtuigen(retrofit): uiterlijk Frequentieomzetting boven FL195: Boven FL245: vanaf Boven FL195: vanaf Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014

6 Verordeningen 8.33 kHz Frequentieomzetting onder FL195: Uitzonderingen
Minimaal 25% van de ACC sectoren + OPC: per Totale conversie uiterlijk NB. via AIC-B NL 08/07 kenbaar gemaakt ( ); implementatie vanaf 2013 voorzien. Nederland congestieland (evenals Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, UK ea). Uitzonderingen State Aircraft (infrequent). CLIMAX (FIS). Noodfrequenties. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014

7 Uitgangspunten Nederland
Veiligheid Technisch-operationele uitvoerbaarheid Systeemaanpassing in vaste stappen, human factor. Besluitvorming VCS LVNL (juli 2014). Beschikbaarheid nieuwe frequenties Minimaal 4-5 frequenties nodig ivm luchtruimwijzigingen. Toewijzing afhankelijk van snelheid invoering Luchtruimgebruikers Principe: gefaseerde invoering van frequenties LVNL en Dutch Mil in drie fases. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014

8 Fasering Nederland Fase 1 eind 2014: ROSFAL’ optie 2 (minimaal 17 frequenties). ACC: Amsterdam en Dutch Mil (allemaal). ATIS: Schiphol, Eelde, Maastricht. Eindhoven, Lelystad (alles, incl. non-operational). Aantal APP en TWR frequenties Schiphol. Aantal A/G frequenties en Aerodrome services. Meetvluchtfrequentie LVNL/NLR. OPC (voor zover niet reeds omgezet). Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014

9 Fasering Nederland Fase 2: in 3 volgordelijke stappen 100% conversie frequenties LVNL en Dutch Mil. April 2015: Schiphol, Rotterdam TWR, Dutch Mil APP. Juni 2015: Schiphol, Dutch Mil TWR/GC. September 2015: Schiphol, Rotterdam, Eelde, Maastricht. Fase 3: overige frequenties in 2018. AFIS, Zweefvliegen en ultra light. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014

10 Fasering Nederland 2014 2015 2016 2017 2018 25% 100% 100% Omzetting
100% Apparatuur Fasering Nederland 100% Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014

11 Aandachtspunten GA Implementatietermijn Veiligheid
Ombouwperiode (winter) Ombouwmogelijkheden Beschikbaarheid apparatuur Veiligheid Gebruiksmogelijkheden luchtruim GA: kosten (heeft IenM reeds op gereageerd) Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014

12 Planning vervolgproces
Aanschrijven frequentiehouders door IenM (+AT) (Mei 2014) LVC-staf GA (Mei 2014) Informatiebijeenkomst GA (Mei/Juni 2014) Akkoord LVC Fase 1 implementatieplan (Juli 2014) Akkoord LVC Fase 2+3 implementatieplan (September 2014) Start publicatie AIP Fase 1 (Oktober 2014) Start publicatie AIP Fase 2+3 daarna Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014

13 Safety assessment Grootste risico: non-equipped IFR/VFR verkeer in gecontroleerd luchtruim of gebieden die zijn omgezet. Mitigerende maatregelen: Luchtvarenden attenderen via AIC/AIP publicatie(s). Screening IFR vliegplannen op 8.33 kHz uitrusting (en weigering), via Network Manager (IFPS). Screening VFR verkeer door LVNL en Dutch Mil, gerichte sturing/handhaving door ILT. Safety case / procedures non-equipped aircraft. Inspecties op luchthavens. Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014

14 Contact DGB Luchtvaart Agentschap Telecom
Peter van der Wilk Inspectie Leefomgeving en Transport Jules Hermens Agentschap Telecom Geert Bondt Ministerie van Infrastructuur en Milieu 17 april 2014


Download ppt "Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand"

Verwante presentaties


Ads door Google