De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

17 april 2014 Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand Platform General Aviation 17 april 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "17 april 2014 Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand Platform General Aviation 17 april 2014."— Transcript van de presentatie:

1 17 april 2014 Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand Platform General Aviation 17 april 2014

2 Agenda Doel 8.33 kHz kanaalafstand Verordeningen 8.33 kHz Uitgangspunten Nederland Fasering Nederland Aandachtspunten GA Planning vervolgproces Safety assessment 217 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu

3 Doel 8.33 kHz kanaalafstand Huidige aantal frequenties in VHF-band 25 kHz (117.975 – 137 MHz) ontoereikend voor toename luchtverkeer. Verwachting dat maar 10-20% van de vraag in 2020 kan worden gefaciliteerd in NW Europa. Kans op interferenties neemt toe. SES doelstellingen niet realiseerbaar. Oplossing: reduceren kanaalafstand binnen de band. 8.33 kHz verdriedubbelt het aantal frequenties. 317 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu

4 Verordeningen 8.33 kHz 417 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu EC Verordening 2006/2007 –Vaststelling eisen inzake kanaalafstand mondelinge lucht- grondcommunicatie in het Europese luchtruim. –Invoering 8.33 kHz ook beneden FL245 nodig. –Invoeringseisen 8.33 kHz boven FL195 eerste stap. EC Uitvoeringsverordening 1079/2012 –Vaststelling nadere eisen invoering onder FL195

5 Verordeningen 8.33 kHz 517 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Verplichting uitrusting apparatuur (8.33/25 kHz) –Nieuwe vliegtuigen en radio (forward-fit): vanaf 1-1-2013. –IFR verkeer in klasse A, B en C: vanaf 1-1-2014. –VFR verkeer in klasse A, B en C (en Lelystad ATZ en North Sea Area), wanneer omgezet naar 8.33 kHz: vanaf 1-1-2014. –Alle vliegtuigen(retrofit): uiterlijk 1-1-2018. Frequentieomzetting boven FL195: –Boven FL245: vanaf 1-10-1999. –Boven FL195: vanaf 15-3-2007.

6 Verordeningen 8.33 kHz 617 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Frequentieomzetting onder FL195: –Minimaal 25% van de ACC sectoren + OPC: per 31-12-2014. –Totale conversie uiterlijk 31-12-2018. –NB. via AIC-B NL 08/07 kenbaar gemaakt (19-7-2007); implementatie vanaf 2013 voorzien. –Nederland congestieland (evenals Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, UK ea). Uitzonderingen –State Aircraft (infrequent). –CLIMAX (FIS). –Noodfrequenties.

7 Uitgangspunten Nederland 717 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Veiligheid Technisch-operationele uitvoerbaarheid –Systeemaanpassing in vaste stappen, human factor. –Besluitvorming VCS LVNL (juli 2014). Beschikbaarheid nieuwe frequenties –Minimaal 4-5 frequenties nodig ivm luchtruimwijzigingen. –Toewijzing afhankelijk van snelheid invoering Luchtruimgebruikers Principe: gefaseerde invoering van frequenties LVNL en Dutch Mil in drie fases.

8 Fasering Nederland 817 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Fase 1 eind 2014: ROSFAL’ optie 2 (minimaal 17 frequenties). ACC: Amsterdam en Dutch Mil (allemaal). ATIS: Schiphol, Eelde, Maastricht. Eindhoven, Lelystad (alles, incl. non-operational). Aantal APP en TWR frequenties Schiphol. Aantal A/G frequenties en Aerodrome services. Meetvluchtfrequentie LVNL/NLR. OPC (voor zover niet reeds omgezet).

9 Fasering Nederland 917 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Fase 2: in 3 volgordelijke stappen 100% conversie frequenties LVNL en Dutch Mil. April 2015: Schiphol, Rotterdam TWR, Dutch Mil APP. Juni 2015: Schiphol, Dutch Mil TWR/GC. September 2015: Schiphol, Rotterdam, Eelde, Maastricht. Fase 3: overige frequenties in 2018. AFIS, Zweefvliegen en ultra light.

10 Fasering Nederland 1017 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu 100% 20142015201620172018 25% Fase 2 Fase 1 Fase 3 100% Omzetting 25% Omzetting 100% Apparatuur

11 Aandachtspunten GA 1117 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Implementatietermijn –Ombouwperiode (winter) –Ombouwmogelijkheden –Beschikbaarheid apparatuur Veiligheid Gebruiksmogelijkheden luchtruim GA: kosten (heeft IenM reeds op gereageerd)

12 Planning vervolgproces 1217 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Aanschrijven frequentiehouders door IenM (+AT) (Mei 2014) LVC-staf GA (Mei 2014) Informatiebijeenkomst GA (Mei/Juni 2014) Akkoord LVC Fase 1 implementatieplan (Juli 2014) Akkoord LVC Fase 2+3 implementatieplan (September 2014) Start publicatie AIP Fase 1 (Oktober 2014) Start publicatie AIP Fase 2+3 daarna

13 Safety assessment 1317 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Grootste risico: non-equipped IFR/VFR verkeer in gecontroleerd luchtruim of gebieden die zijn omgezet. Mitigerende maatregelen: –Luchtvarenden attenderen via AIC/AIP publicatie(s). –Screening IFR vliegplannen op 8.33 kHz uitrusting (en weigering), via Network Manager (IFPS). –Screening VFR verkeer door LVNL en Dutch Mil, gerichte sturing/handhaving door ILT. –Safety case / procedures non-equipped aircraft. –Inspecties op luchthavens.

14 Contact 1417 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu DGB Luchtvaart Peter van der Wilk peter.vander.wilk@minienm.nl 06-15359786 Inspectie Leefomgeving en Transport Jules Hermens jules.hermens@ilent.nl 070-4563268 Agentschap Telecom Geert Bondt gj.bondt@agentschaptelecom.nl 050-5877326


Download ppt "17 april 2014 Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand Platform General Aviation 17 april 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google