De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

17 april 2014 Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand Platform General Aviation 17 april 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "17 april 2014 Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand Platform General Aviation 17 april 2014."— Transcript van de presentatie:

1 17 april 2014 Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand Platform General Aviation 17 april 2014

2 Agenda Doel 8.33 kHz kanaalafstand Verordeningen 8.33 kHz Uitgangspunten Nederland Fasering Nederland Aandachtspunten GA Planning vervolgproces Safety assessment 217 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu

3 Doel 8.33 kHz kanaalafstand Huidige aantal frequenties in VHF-band 25 kHz ( – 137 MHz) ontoereikend voor toename luchtverkeer. Verwachting dat maar 10-20% van de vraag in 2020 kan worden gefaciliteerd in NW Europa. Kans op interferenties neemt toe. SES doelstellingen niet realiseerbaar. Oplossing: reduceren kanaalafstand binnen de band kHz verdriedubbelt het aantal frequenties. 317 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu

4 Verordeningen 8.33 kHz 417 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu EC Verordening 2006/2007 –Vaststelling eisen inzake kanaalafstand mondelinge lucht- grondcommunicatie in het Europese luchtruim. –Invoering 8.33 kHz ook beneden FL245 nodig. –Invoeringseisen 8.33 kHz boven FL195 eerste stap. EC Uitvoeringsverordening 1079/2012 –Vaststelling nadere eisen invoering onder FL195

5 Verordeningen 8.33 kHz 517 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Verplichting uitrusting apparatuur (8.33/25 kHz) –Nieuwe vliegtuigen en radio (forward-fit): vanaf –IFR verkeer in klasse A, B en C: vanaf –VFR verkeer in klasse A, B en C (en Lelystad ATZ en North Sea Area), wanneer omgezet naar 8.33 kHz: vanaf –Alle vliegtuigen(retrofit): uiterlijk Frequentieomzetting boven FL195: –Boven FL245: vanaf –Boven FL195: vanaf

6 Verordeningen 8.33 kHz 617 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Frequentieomzetting onder FL195: –Minimaal 25% van de ACC sectoren + OPC: per –Totale conversie uiterlijk –NB. via AIC-B NL 08/07 kenbaar gemaakt ( ); implementatie vanaf 2013 voorzien. –Nederland congestieland (evenals Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, UK ea). Uitzonderingen –State Aircraft (infrequent). –CLIMAX (FIS). –Noodfrequenties.

7 Uitgangspunten Nederland 717 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Veiligheid Technisch-operationele uitvoerbaarheid –Systeemaanpassing in vaste stappen, human factor. –Besluitvorming VCS LVNL (juli 2014). Beschikbaarheid nieuwe frequenties –Minimaal 4-5 frequenties nodig ivm luchtruimwijzigingen. –Toewijzing afhankelijk van snelheid invoering Luchtruimgebruikers Principe: gefaseerde invoering van frequenties LVNL en Dutch Mil in drie fases.

8 Fasering Nederland 817 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Fase 1 eind 2014: ROSFAL’ optie 2 (minimaal 17 frequenties). ACC: Amsterdam en Dutch Mil (allemaal). ATIS: Schiphol, Eelde, Maastricht. Eindhoven, Lelystad (alles, incl. non-operational). Aantal APP en TWR frequenties Schiphol. Aantal A/G frequenties en Aerodrome services. Meetvluchtfrequentie LVNL/NLR. OPC (voor zover niet reeds omgezet).

9 Fasering Nederland 917 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Fase 2: in 3 volgordelijke stappen 100% conversie frequenties LVNL en Dutch Mil. April 2015: Schiphol, Rotterdam TWR, Dutch Mil APP. Juni 2015: Schiphol, Dutch Mil TWR/GC. September 2015: Schiphol, Rotterdam, Eelde, Maastricht. Fase 3: overige frequenties in AFIS, Zweefvliegen en ultra light.

10 Fasering Nederland 1017 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu 100% % Fase 2 Fase 1 Fase 3 100% Omzetting 25% Omzetting 100% Apparatuur

11 Aandachtspunten GA 1117 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Implementatietermijn –Ombouwperiode (winter) –Ombouwmogelijkheden –Beschikbaarheid apparatuur Veiligheid Gebruiksmogelijkheden luchtruim GA: kosten (heeft IenM reeds op gereageerd)

12 Planning vervolgproces 1217 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Aanschrijven frequentiehouders door IenM (+AT) (Mei 2014) LVC-staf GA (Mei 2014) Informatiebijeenkomst GA (Mei/Juni 2014) Akkoord LVC Fase 1 implementatieplan (Juli 2014) Akkoord LVC Fase 2+3 implementatieplan (September 2014) Start publicatie AIP Fase 1 (Oktober 2014) Start publicatie AIP Fase 2+3 daarna

13 Safety assessment 1317 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu Grootste risico: non-equipped IFR/VFR verkeer in gecontroleerd luchtruim of gebieden die zijn omgezet. Mitigerende maatregelen: –Luchtvarenden attenderen via AIC/AIP publicatie(s). –Screening IFR vliegplannen op 8.33 kHz uitrusting (en weigering), via Network Manager (IFPS). –Screening VFR verkeer door LVNL en Dutch Mil, gerichte sturing/handhaving door ILT. –Safety case / procedures non-equipped aircraft. –Inspecties op luchthavens.

14 Contact 1417 april 2014 Ministerie van Infrastructuur en Milieu DGB Luchtvaart Peter van der Wilk Inspectie Leefomgeving en Transport Jules Hermens Agentschap Telecom Geert Bondt


Download ppt "17 april 2014 Implementatie 8.33 kHz kanaalafstand Platform General Aviation 17 april 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google