De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

KOPLOPERS en KLAPLOPERS ’Handhaven bij supermarkten, een open deur’

Verwante presentaties


Presentatie over: "KOPLOPERS en KLAPLOPERS ’Handhaven bij supermarkten, een open deur’"— Transcript van de presentatie:

1 KOPLOPERS en KLAPLOPERS ’Handhaven bij supermarkten, een open deur’
Utrecht 3 maart 2010

2 PROGRAMMA Klaplopers Handhaving Wet milieubeheer Koplopers Convenant

3 De kern van kwaliteit is:
Zeg wat je doet …….. ……… en doe wat je zegt En dat doen we consequent vanaf 2005!

4 HIER DOEN WE HET VOOR! Amsterdam/IJmond 13 miljoen kWh besparing/jaar
Heel Nederland 295 miljoen kWh per jaar ( woningen) Heel Europa 5,7 miljard kWh (1,9 miljoen woningen)

5 Arthur Schopenhauer Waarheid is opgebouwd uit drie fasen:
Ridiculiseren 2. Weerstand vergroten 3. Vanzelfsprekend

6 Historie Twee uitspraken van de Raad van State
Database InfoMil ‘energiebesparing en winst’ Overleg vanaf 2008 met het CBL en dir. 3 milieudiensten: met als inzet: “er samen uit komen” Voorjaar 2009 voorstel aan de branche: Maatregelen gefaseerd invoeren, bijvoorbeeld 60 % in 2012

7 Niet-deelnemers Leg focus handhaving op niet-deelnemers convenant
Handhaving conform database InfoMil Termijn uitvoering in relatie tot tijd om maatregel te kunnen treffen

8 ACTIVITEITENBESLUIT Onderzoek is niet nodig Database is leidend
Database is best beschikbare techniek

9 Stab-advies over TVT: “Indien zou worden uitgegaan van een TVT per concern of zelfs per supermarkt dan zou dit ongelijkheid tussen winkelketens maar ook tussen individuele winkels/filialen kunnen inhouden. In dat geval zou per winkel (of zelfs per koelmeubel) de TVT berekend moeten worden en dit zou kunnen betekenen dat de ene winkel wel dagafdekking moet toepassen terwijl de andere supermarkt vanwege de te lange TVT niet daarin hoeft te investeren. De TVT wordt dan ook afhankelijk van de leverancier die men kiest. Om die ongelijkheid te voorkomen, is het redelijk om de branche in zijn geheel te beschouwen.”

10 Dagafdekking bij koelmeubelen:

11 Geen dagafdekking bij deze koelmeubelen

12 Vriesmeubelen: altijd

13 AANPAK Controle niet- deelnemers convenant
Aanschrijven op maatregelen die niet genomen zijn Sancties: dwangsom

14 CONVENANT Gezamenlijke doelstelling
Verantwoordelijkheid bij het bedrijf Toetsing achteraf Gefaseerd invoeren van maatregelen Landelijke invoering Focus op klaplopers

15 Convenant 4 februari 2010 Albert Heijn maakt als eerste gebruik van de geboden oplossing. Terughoudende overheid Afspraken over treffen maatregelen

16 Convenant Alle direct te nemen maatregelen van database
voor 2011 m.u.v. dakisolatie tijdschakelaar dagafdekking

17 Dagafdekking: 60% van alle Nederlandse vestigingen in 2012 100% eind 2014

18 Concern sluit aan met brief en beleidsverklaring
Binnen twee maanden na toetreding: Concern geeft lijst van betrokken bedrijven Verantwoording achteraf: Rapportage ieder jaar op 1 april Bij geschillen: samen overleg zoeken

19 Toegetreden concerns op 1maart 2011

20 Oproep aan alle gemeenten:
Treedt toe tot het convenant Samenwerking bij handhaving niet-deelnemers!

21 HANDHAVING Wees helder in je eisen: energiebesparing en winst
Biedt ondernemer ruimte om met een oplossing te komen Indien geen bereidheid tot nemen maatregelen: klaploper! Dwangsom Leg afspraken vast

22 Niet deelnemers Ons beeld:
AH franchise treedt mogelijk toe op 15 maart AH to go resultaten proef in mei Deen maatregelen op natuurlijk moment Dirk van den Broek doen al veel meestal geen probleem Bas/ Digros

23 Lidl maatregel op natuurlijk moment
handhaving bij 3 vestigingen in A’dam Aldi niet bereid maatregelen te nemen Spar na aanschrijving akkoord Makro bereid om maatregel te treffen Sligro niet bereid, alternatieve oplossing is afgewezen Hoogvliet niet bereid, wil alternatief

24 Hulpmiddeln InfoMil - Convenant 'Energiebesparing bij supermarkten'
Overzicht deelnemende concerns en vestigingen Resultaten verantwoording (tzt na 1 april) Voornemen tot opleggen dwangsom Dwangsombedragen

25 Wij doen wat we zeggen!

26 Samen sterk!


Download ppt "KOPLOPERS en KLAPLOPERS ’Handhaven bij supermarkten, een open deur’"

Verwante presentaties


Ads door Google