De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1. Intro & doelstellingen Algemene Vergadering van Aandeelhouders

Verwante presentaties


Presentatie over: "1. Intro & doelstellingen Algemene Vergadering van Aandeelhouders"— Transcript van de presentatie:

1 1. Intro & doelstellingen Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Presentatie 12 mei 2011

2 Agenda: Intro Resultaatontwikkeling Markt- en prijsontwikkeling
In control statement NBD Toekomstige energievoorziening Outlook CVG 2011

3 1. Intro & doelstellingen Resultaatontwikkeling
Presentatie 12 mei 2011

4 Resultaatontwikkeling 2010 t.o.v. 2009

5 1. Intro & doelstellingen Markt en prijsontwikkeling
Presentatie 12 mei 2011

6 Markt- en prijsontwikkelingen in 2010
Aantrekkende vraag naar papier, maar beneden niveau van 2008 Sterk marktherstel in 1e hj 2010, met terugval in het 2e hj 2010 In Q aanzienlijk volume in exportmarkten buiten EU, tegen lagere prijzen en negatieve marges Krapte op celstofmarkt leidt tot recordprijzen en hoge celstofkosten Overcapaciteit op afzetmarkt, maakt het lastig om hogere kosten volledig in verkoopprijzen door te berekenen

7 1. Intro & doelstellingen
Impairment Presentatie 12 mei 2011

8 Impairment Extra afwaardering van machines en installaties van EUR 11,2 mln (na belasting) Impairment test moet jaarlijks worden uitgevoerd (IFRS boekhoudregels) Waardering van de onderneming wordt in lijn gebracht met rendementsontwikkeling Impairment heeft geen impact op liquiditeitspositie, solvabiliteit is nog steeds respectabel Rendementsdoelstelling wordt op 11% gehandhaafd

9 1. Intro & doelstellingen
In control statement Presentatie 12 mei 2011

10 In Control Statement “In Control Statement” is opgenomen in Annual Report en Verkort Financieel Verslag Risicomanagement is onlosmakelijk verbonden met de dagelijkse bedrijfsvoering Ook strategische risico’s vergen continue aandacht Jaarlijkse rapportage van 10 belangrijkste doelstellingen, die zijn afgeleid van Visie 2012 Rapportage in Duurzaamheidsverslag 2010 Verificatie van duurzaamheidsverslag Operationele en financiële risico’s worden op dagelijkse basis bewaakt Bijzondere aandacht: debiteurenrisico en celstofprijs

11 1. Intro & doelstellingen New Business Development
Presentatie 12 mei 2011

12 CVG In november 2010 presenteerde de Bosten Consulting Group deze dia in een jaarlijks symposium over de pulpmarkt in Londen. Het laat zien dat in de 5-jaar periode de gehele industrie haar rendementsdoelstellingen niet haalde. En dat de grote ondernemingen het niet beter deden dan de minder grote concerns. Big is not beautiful in this secotr. Ik heb Crown Van Gelder er ook ingezet. Ons rendement was 3,6% in deze periode. Het plaatje maakt ook duidelijk, dat er tussen de marktsegmenten grote verschillen zijn: tissue performt beter dan packaging en die weer beter dan grafisch. Deze analyse ondersteunt onze strategie om ons vooral te richten op groeimarkten, zoals het marktsegment verpakkingspapier. Ik ga nu naar dia XX.

13 Market situation WFU CVG Mission 2010 13 RvC update 13

14 NBD 52,000 ton NBD in 2010 (+6%) NBD products account for 25% of sales volume NBD target 2011 is 65,000 ton Consulting Pöyry during HY to accelerate NBD In ons New Business Development programma zoeken we nieuwe groeimarkten, waar meer marge te maken is, vooral omdat de klantspecifieke eisen op een hoger niveau liggen. Doel van deze strategie is om vooral weg te blijven van de bulkmarkt en een sterkere nicheplayer te worden. Deze strategie staat centraal in onze Visie 2012. In dit plaatje ziet u de sterke groei in NBD vanaf In de jaren 2008 en 2009 groeiden we tweemaal met 40% jaar-op-jaar. In 2010 zijn we uitgekomen op ton NBD, een groei met 6%. Het NBD-volume in de 2e helft van 2010 stelde ons teleur. Het inzakken van de vraag ging ook aan onze NBD-producten niet voorbij. Ook hadden enkele industriële NBD-producten te lijden onder de sterke USD. In 2010 bestond 25% van onze volume uit deze NBD-producten. Onze doelstelling is ton voor 2011, zodat we op koers liggen voor onze doelstelling van ton in Dan moet 1/3 van ons volume NBD zijn. Eind 2010 heeft Crown Van Gelder het Finse adviesbureau Pöyry Consulting ingeschakeld. Pöyry heeft sterke expertise van de Europese papierindustrie, zowel op technologisch als op het terrein van markt- en productontwikkeling. Pöyry heeft de opdracht gekregen om de mogelijkheden te onderzoeken op welke wijze het New Business Development programma bij Crown Van Gelder kan worden opgevoerd. Ik ga nu naar dia 23 14 14

15 Strategic Review Opportunities in WFU market ton new NBD in Penetration into packaging market Joint cooperations Op basis van deze conclusies is door ons een aanpak van drie parallelle sporen vastgesteld: CVG ziet kans om de komende vijf jaar ton nieuwe NBD producten in de markt te zetten. Dit is een groei naar ton in 2015, een verdubbeling ten opzichte van 2010 en dus 50% van ons volume. Dit zijn mogelijkheden met de bestaande papiermachines, zonder grote investeringen. Dit zijn de kansrijke, nieuwe producten die we samen met Pöyry hebben gedefinieerd, te samen met producten waar wij ons reeds binnen ons NBD programma op richten. Ik zal later in mijn bijdrage daarop terugkomen. Binnen het verpakkingensegment heeft CVG een kansrijk NBD-product: Cupstock of te wel bekertjeskarton. Het is een product nog in de ontwikkelfase en het unieke van dit product is de recyclebaarheid. Bij koffiebekertjes en andere toepassingen wordt namelijk een laagje plastic voor de vloeistofdichtheid op het papier aangebracht. Dit bemoeilijkt echter hergebruik in de papier- en kartonketen. In deze markt is duurzaamheid een belangrijke plus. CVG is actief betrokken bij de ontwikkeling van een barrière-laag, die beter verpulpbaar is. Ook kan dit project een springplank zijn voor andere producten in de levensmiddelensector. Binnen dit spoor zoeken wij actief naar samenwerking met partners in de keten. Belangrijk daarbij is de mogelijkheid om ons basispapier te coaten. Het derde traject betreft de verkenning en uitwerking van strategische samenwerking in welke vorm dan ook, waaronder met andere bedrijven die zich als niet-geintegreerde spelers op niche-markets richten. Tenslotte, wij bewandelen dus alle drie trajecten. En als nieuwe CEO ga ik daarmee op pad. De trajecten lopen parallel, omdat ze een relatie met elkaar hebben, qua product portfolio en marktbenadering. 3. Exploration of other strategic cooperations

16 NBD programme 2011-2012 Building on strength in ‘face en base papers’
Growing ‘Digital range’ as key-player in growth market Widening product range ‘high basisweights’ in packaging range: ‘luxury shopping bags’ Researching of niche markets within product groups: ‘Cupstock’ ‘Colour copy paper’ ‘Bulky book paper’ ‘Security papers’ Deze dia geeft onze focus in NBD voor het komende jaar weer: Allereerst wil ik benadrukken dat ons grootste succes ligt in het ontwikkelen van klantspecifieke basispapieren. Onze afnemers coaten, lamineren of metalliseren het papier. Hier richten wij ons op nieuwe afnemers. Met onze Crown Digital range richten wij ons op de grote digitale kleureninkjetsystemen, waarvoor de traditionele rollenoffsetpersen nu plaatsmaken. Hier groeien wij hard. In het marktsegment van offset en direct-mail hebben wij onze range uitgebreid tot 240 g/m2. Ook richten wij ons nu op de toepassing van luxe papieren boodschappentassen. Ook hier heeft papier ten opzichte van plastic een pré qua uitstraling en duurzaamheid. In Europa wordt meer en meer gesproken over een ban op plastic tassen Met input van de Pöyry studie zijn er nu vier productgroepen waar wij marktverkenningen en machineproeven uitvoeren: - Cupstock, reeds besproken (AMS: de volgende producten, Miklas, zijn genoemd als mogelijkheden om ons en paar jaar verder te brengen “bridgeing”, volgens mij niet té veel aandacht aan besteden) - Een hoge kwaliteit papier voor kleurenkopieermachines - Papier met een sterk verhoogde opdikkendheid (AMS: “bridgeing” product: géén groeimarkt in hoeverre te noemen?) - Tickets en papieren met diverse vormen van echtheidseigenschappen Wij hebben vertrouwen in de realisatie van de extra ton, die ons op een totaal van ton NBD in 2015 moeten brengen, zoals gezegd de helft van ons productievolume. 16

17

18 1. Intro & doelstellingen Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Presentatie 12 mei 2011

19 1. Intro & doelstellingen Toelichting dividend- en reserveringsbeleid
Agendapunt 4a Toelichting dividend- en reserveringsbeleid Presentatie 12 mei 2011

20 Dividendbeleid: Een uitkering van 60% van de nettowinst
Uitkering van dividend in contanten Voorkomen van grote schommelingen in het dividend

21 Cashflow analyse x EUR 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

22 Cashflow 2004 – 2010 x mln EUR Cash in 86,2 Cash out 91,0
Pay out is 93%

23 1. Intro & doelstellingen Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Presentatie 12 mei 2011


Download ppt "1. Intro & doelstellingen Algemene Vergadering van Aandeelhouders"

Verwante presentaties


Ads door Google