De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen De kracht van combineren van theorie, wetenschap en praktijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen De kracht van combineren van theorie, wetenschap en praktijk."— Transcript van de presentatie:

1 STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen De kracht van combineren van theorie, wetenschap en praktijk.

2 Inhoudstafel  De interventie  Trainingen  Onderzoek  Doelgroep  Behandelintegriteit  Effectiviteit  Beperkingen  Verbeterpunten

3 De interventie  Ontwikkeld door Gerald Patterson  Voor kinderen van 4 tot 7 jaar  Opstandig zijn, dwingend gedrag vertonen, slecht kunnen omgaan met regels, grenzen en frustraties  Doel: doorbreken van negatief interactiepatroon tussen kind en omgeving

4 Trainingen  Kindtraining (10 sessies) Gegeven door kindtrainers Ongewenst gedrag wordt genegeerd en gewenst gedrag wordt beloond (vooral met complimenten)  Oudertraining (10 sessies) Leren omgaan met ongewenst gedrag en hoe ze dit kunnen aanpakken  Leerkrachttraining (4 sessies) Leren ook omgaan met ongewenst gedrag en hoe ze dit kunnen aanpakken  Groepsbijeenkomsten + gezins- en schoolbezoeken

5 Onderzoek  Gebaseerd op zorgevaluatiemodel van Veerman Wordt de beoogde doelgroep bereikt? Wordt de interventie uitgevoerd zoals bedoeld? Worden de gewenste uitkomsten gehaald?  Praktijkgestuurd  Vragenlijst bij aanvang en op het einde worden vergeleken  Elke instelling verzamelt en verwerkt zelf de onderzoeksgegevens (met behulp van een door Praktikon ontwikkeld dataverwerkingsprogramma  BergOp)

6 Doelgroep  Kinderen tussen 4 en 7 jaar  Kinderen die opstandig zijn, dwingend gedrag vertonen en moeilijk kunnen omgaan met regels, grenzen en frustraties  Bij 40% van de kinderen: angstig, neerslachtig, terughoudend gedrag  Zowel externaliserend als internaliserend gedrag

7 Behandelintegriteit  Geprotocolleerde interventie  Trainers vullen bij elke bijeenkomst een checklist in  Trainers vullen bij het beëindigen een formulier in: Therapietrouw bij zowel kind, ouder als leerkracht Aantal huis- en schoolbezoeken die hebben plaatsgevonden

8 Effectiviteit  Ouders en leerkrachten vullen een vragenlijst in bij de start en bij het beëindigen van STOP 4-7  Leerkrachten rapporteren gedragsverbetering bij kinderen  Toch blijft circa driekwart van de kinderen nog ernstige externaliserend probleemgedrag vertonen

9 Beperkingen  Gevonden effecten kunnen niet onmiddellijk worden toegeschreven aan de interventie  Respons op vragenlijsten van ouders en leerkrachten is op de rand toelaatbaar ( 60%)

10 Verbeterpunten  Doelgroeponderzoek  Ondanks aanzienlijke afname van probleemgedrag zijn er toch een groot deel van de kinderen die nog ernstige gedragsproblemen vertonen  Participatie van leerkrachten

11


Download ppt "STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen De kracht van combineren van theorie, wetenschap en praktijk."

Verwante presentaties


Ads door Google